ISKM02 Design informačních služeb, rozhraní a interakcí

Filozofická fakulta
podzim 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Roman Sellner Novotný, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 10:00–11:40 C11, kromě Po 17. 11. až Ne 23. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Sektor služeb je stále důležitější součástí vyspělých ekonomik. Prakticky každý produkt má i svou servisní složku, mnoho informačních produktů se v posledních letech přetransformovalo na služby. Cílem tohoto předmětu je:
- poskytnout studujícím mezioborové znalosti v oblasti inovací a designu informačních služeb,
- otevřít témata společná pro studijní profilaci Design informačních služeb,
- teoreticky připravit studující na návrh a realizaci vlastního projektu inovace inormačních služeb,
- seznámit studující se současnou praxí, přiblížit pozici designera služeb v rozmanitých sektorech (komerční, veřejné, neziskové služby a projekty).
Výstupy z učení
Studující budou po absolvování předmětu schopni:
- chápat design služeb v oborových souvislostech,
- definovat základní typologii a vymezení informačních služeb,
- porozumět designovému procesu a jeho metodám,
- chápat specifika návrhu informačních služeb ve veřejných službách,
- rozumět zásadám zodpovědného designu,
- chápat proces řízení vývoje informačních služeb,
- chápat stupně designové vyspělosti organizací a porozumět evaluaci inovací služeb
.
Osnova
  • 1. Organizační pokyny
  • 2. Od produktu přes uživatele k tranzici. Současné designové perspektivy.
  • 3. Design služeb a KISK. Mapování domény: lidé, komunita, projekty.
  • 4. Designový proces a jeho vztah výzkumu. Metody designu služeb a jejich praktické využití.
  • 5. Design, ideace a prototypování. Jaké nástroje můžeme použít?
  • 6. Design a etika. Jak designovat s ohledem na etické zásady v businessu i veřejném sektoru.
  • 7. Kritický a futuristický potenciál designu.
  • 8. Rozhraní veřejných služeb z pohledu experta.
  • 9. Chytrá města, UX a design.
  • 10. Design a rozhraní v komerční sféře.
  • 11. Umělá inteligence v designu.
  • 12. Evaluace a designová vyspělost organizací.
  • 13. Pohled absolventů: Masterclass o vaší možné budoucnosti.
Literatura
  • PENIN, Lara. An introduction to service design : designing the invisible. London: Bloomsbury Visual Arts, 2018, 342 stran. ISBN 9781472572585. info
  • This is service design doing, : applying service design thinking in the real world : a practitioners' handbook. Edited by Marc Stickdorn - Adam Lawrence - Markus Hormess - Jakob Schneider. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, 2018, xxiii, 541. ISBN 9781491927182. info
  • KNAPP, Jake. Sprint : jak vyřešit velké problémy a otestovat nové myšlenky v pouhých pěti dnech. Edited by John Zeratsky - Braden Kowitz. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2017, 272 stran. ISBN 9788075550231. URL info
  • ZBIEJCZUK SUCHÁ, Ladislava; Pavla MINAŘÍKOVÁ; Roman NOVOTNÝ; Jan DELONG; Alma Leora CULÉN a Andrea GASPARINI. Knihovníci jako designéři. Případové studie o zlepšování služeb v knihovnách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 83 s. 1. ISBN 978-80-210-8358-5. info
  • K čemu je design služeb? : 10 případovek z veřejné sféry. Translated by David Šmehlík - Julie Tomaňová - Adam Hazdra. Brno: Flow, 2014, 91 s. ISBN 9788090548039. info
  • STICKDORN, Mark a Jakob SCHNEIDER. This is Service Design Thinking: Basics - Tools - Cases. 5. vyd. Amsterdam: BIS Publishers, 2012. ISBN 978-90-6369-279-7. info
  • BASON, Christian. Leading public sector innovation : co-creating for a better society. Portland, OR: Policy Press, 2010, ix, 278. ISBN 9781847426345. info
Výukové metody
teoretická příprava, frontální výuka, workshopy
Metody hodnocení
V rámci kurzu se je pro úspěšné ukončení nutné:
1. odevzdat reflexivní kurátorské anotované portfolio designových projektů (50 bodů)
2. absolvovat ústní kolokvium nad tématy kurzu a portfolia (50 bodů)
3. dobrovolně absolvovat tři průběžné úkoly (každý za 5 bodů)

Škála hodnocení vypadá pak takto:
A – 90-100
B – 80-89
C – 70-79
D – 65-69
E – 60-64
F – 59 a méně
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/ISKM02