FF:ISKM11 Společnost, technologie, areál - Informace o předmětu
ISKM11 Společnost, technologie a kulturní areál
Filozofická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Sellner Novotný (přednášející)
doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 26. 9. 12:00–15:40 D22, Pá 10. 10. 12:00–15:40 D22, Pá 24. 10. 12:00–15:40 D22, Pá 14. 11. 12:00–15:40 D22, Pá 28. 11. 12:00–15:40 D22, Pá 19. 12. 12:00–15:40 D22
- Předpoklady
- Předmět nemá žádné prerekvizity.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-ISK_) (5)
- Cíle předmětu
- - Pochopit základní koncepty a teorie STS (Science and Technology Studies) - sociální konstrukce technologií, actor-network theory, infrastruktury, ...)
- Naučit se kriticky analyzovat technologie jako součást kulturního areálu.
- Rozvíjet schopnost aplikovat STS perspektivy na příklady z knihovnictví, informačních služeb a kulturních institucí.
- Diskutovat etické, politické a environmentální souvislosti vědy a technologií.
- Navrhnout a vytvořit kreativní artefakt (prototyp, vizualizaci, scénář, designovou intervenci, ...), který představí inovativní způsob, jak mohou paměťové instituce využít odpovědně nové technologie ve svých službách. - Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování kurzu budou studující schopni:
- Vysvětlit základní teorie a koncepty STS
- Analyzovat konkrétní příklad (technologii, službu, dokument, infrastrukturu) z praxe knihoven pomocí STS přístupů a vyhodnotit jeho sociální, kulturní a politické souvislosti.
- Navrhnout a vytvořit kreativní artefakt (např. vizuální prototyp, scénář služeb, designovou intervenci), který ukazuje inovativní zavedení nové technologie v knihovně, a prezentovat jej v týmu.
- Diskutovat a obhájit etické a společenské dopady technologií v knihovnické praxi, argumentovat na základě četby a výzkumu a spolupracovat v týmu při tvorbě řešení.
- Osnova
- 26.9. Co znamená zkoumat technologie jako kulturní a sociální fenomén?
- Seznámení s cíli a strukturou kurzu
- I. Metody a reflexivní praxe (diskuze ze zadané četby)
- 10.10. (i kombinovaní studující) Seminář
- Kulturní areál - kulturní vlivy, praktiky, instituce a formy vědění.
- II. Tvorba vědění, lidí a společností (diskuze ze zadané četby)
- III. Sociotechnologické (re)konfigurace (diskuze ze zadané četby)
- 24.10 Workshop Vibe coding
- Vibe coding jako kvalitativní proces, který rezonuje s přístupem STS k výzkumu: zájem o praktiky, atmosféry, vztahy, rozdíly
- 14.11.Odpovědný výzkum a inovace
- Responsible Research and Innovation v propojení na STS
- Anticipace – reflexe – inkluze – odpovědnost
- IV. Organizing and Governing Science - (diskuze ze zadané četby)
- 28.11. (i kombinovaní studující) Workshop
- Community-centered design
- Zadání výzvy z oblasti interdisciplinárního projektu v oblastech nových technologií, umění, designu, humanitních a společenských věd
- 19.12 (i kombinovaní studující) Diskuze, reflexe a katarze
- V. Zapojení do společenských výzev (diskuze ze zadané četby)
- Konzultace interdisciplinárního projektu
- Témata na čtení:
- I. Methods and Reflexive Practices
- STS as Method (John Law) Rethinking Documents (Kalpana Shankar, David Hakken, Carsten Østerlund) Art, Design, and Performance (Chris Salter, Regula V. Burri, Joseph Dumit) Engaging, Designing, and Making Digital Systems (Janet Vertesi, David Ribes, Laura Forlano, Yanni Loukissas, Marisa Leavitt Cohn) Experiments in Participation (Javier Lezaun, Noortje Marres, Manuel Tironi) Making and Doing: Engagement and Reflexive Learning in STS (Gary Lee Downey, Teun Zuiderent-Jerak)
- II. Making Knowledge, People, and Societies
- Science and Democracy (Sheila Jasanoff) Structural Inequality and the Politics of Science and Technology (David J. Hess et al.) Feminism, Postcolonialism, Technoscience (Banu Subramaniam et al.) Conceptualizing Imaginaries of Science, Technology, and Society (Maureen McNeil et al.) Performing and Governing the Future in Science and Technology (Kornelia Konrad et al.)
- III. Sociotechnological (Re-)configurations
- Reconceptualizing Users through Enriching Ethnography (Lisa-Jo K. van den Scott et al.) How Infrastructures Matter (Stephen C. Slota, Geoffrey C. Bowker) STS in the City (Ignacio Farías, Anders Blok) The Sociotechnical Architecture of Information Networks (Hector Postigo, Casey O’Donnell) A Critical Theory of Technology (Andrew Feenberg) STS for Development (Aalok Khandekar, Koen Beumer, Annapurna Mamidipudi, Pankaj Sekhsaria, Wiebe Bijker)
- IV. Organizing and Governing Science
- Gender, (In)equity, and the Scientific Workforce (Mary Frank Fox et al.) The Social and Epistemic Organization of Scientific Work (Edward J. Hackett et al.) Interactional Expertise (Harry Collins, Robert Evans, Martin Weinel) Ethics as Governance in Genomics and Beyond (Stephen Hilgartner et al.) Responsible Research and Innovation (Jack Stilgoe, David H. Guston) Reframing Science Communication (Maja Horst, Sarah R. Davies, Alan Irwin)
- V. Engaging with Societal Challenges
- Knowledge and Security (Kathleen M. Vogel et al.) Researching Disaster from an STS Perspective (Kim Fortun et al.) Environmental Justice: Knowledge, Technology, and Expertise (Gwen Ottinger et al.) The Making of Global Environmental Science and Politics (Silke Beck et al.)
- Literatura
- povinná literatura
- The handbook of science and technology studies. Edited by Edward J. Hackett. 3rd ed. Cambridge, Mass.: MIT, 2008, xiv, 1065. ISBN 9780262083645. info
- doporučená literatura
- PROKOP, Daniel. Slepé skvrny : o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Třetí vydání. Brno: Host, 2022, 283 stran. ISBN 9788027510788. info
- POTTER, Norman. Co je designér : věci, místa, sdělení. Translated by Eva Císlerová. Vydání první. V Praze: UMPRUM, 2018, 184 stran. ISBN 9788087989586. info
- ESCOBAR, Arturo. Designs for the pluriverse : radical interdependence, autonomy and the making of worlds. Durham: Duke University Press, 2018, xxi, 290. ISBN 9780822371052. info
- This is service design doing, : applying service design thinking in the real world : a practitioners' handbook. Edited by Marc Stickdorn - Adam Lawrence - Markus Hormess - Jakob Schneider. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, 2018, xxiii, 541. ISBN 9781491927182. info
- Living labs : design and assessment of sustainable living. Edited by David Keyson - Olivia Guerra-Santin - Dan Lockton. [Cham]: Springer, 2017, xi, 408. ISBN 9783319335261. info
- MANZINI, Ezio. Design, when everybody designs : an introduction to design for social innovation. Translated by Rachel Coad. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2015, xiv, 241. ISBN 9780262028608. info
- Výukové metody
- Kombinace přednášky, semináře, workshopů a aktivizačních činností ve výuce
- Metody hodnocení
- Zkouška se skládá ze dvou částí: TEST (z vybraných tří článků) + SKUPINOVÝ INTERDISCIPLINÁRNÍ PROJEKT (koncept/kreativní artefakt/prezentace). Maximální počet získaných bodů je 100, max. 50 bodů je za test, max. 50 bodu je za skupinový projekt.
Je také možné získat bonusové body ve výši 20 bodů.
Nutné podmínky pro přistoupení ke zkoušce:
- PREZENTACE přečteného pro ostatní spolužáky (jednoho ze tří článků)
- aktivní prezenční ÚČAST na hodinách (prezenční studenti 5x, kombinovaní 3x)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/ISKM11