TIM_M_026 Kulturální studia pro digitální média

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Petra Jansa (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. et Mgr. Petra Jansa
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Předpoklady
Student je schopen kritického čtení textů v českém i anglickém jazyce. Hodiny probíhají v češtině. Kurz je doporučen studentům Teorie interaktivních médií. Vítáni jsou ale i studenti z jiných oborů. Kapacita kurzu je omezena.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kulturální studia jsou interdisciplinárním zkoumáním vztahů kultury a společnosti, často překračují hranice oborů a neopovrhují pop kulturou, která je významným znakem své doby. Zajímají se o kulturní produkty a fenomény (od módy přes média po subkulturní slang), o mechanismy jejich fungování, vztah mezi dominancí a rezistencí, znaky i významy, kterými ideologicky působí na publikum a uživatele. Digitální média jsou nedílnou součástí společnosti. Začínaly jako formy rezistence, jako subkulturní hnutí mezi geeky a vědci, až se staly součástí mainstream a rozvinuly Fiskeho představy o aktivním publiku skrze Jenkinsovu konvergentní kulturu. Pro výzkum digitálních médií (potažmo digitálního umění) proto není nutné užívat pouze aparátu uměnověd, ale zkusit zabrousit do empirického výzkumu. Cílem kurzu je inspirovat studenty v možných tématech, kterým se mohou věnovat, a ozvláštnit perspektivu, kterou lze nahlížet na interaktivní média.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- pojmenovat a vysvětlit základní přístupy Kulturálních studií;
- aplikovat vybrané teoretické a metodologické přístupy Kulturálních studií na předmět zkoumání oboru Teorie interaktivních médií;
- připravit design výzkumu vycházející z pradigmat Kulturálních studií a užívající odpovídající metody výzkumu;
- prezentovat výzkumný projekt a obhájit jej.
Osnova
  • -Jak přistupovat k výzkumnému projektu a paradigmatům výzkumu v rámci kulturálních studií
  • -Jak dělat výzkum aka schéma výzkumné akce
  • -Studium kultury a základní koncepty kulturálních studií (ideologie, moc, subkultury jako formy rezistence, popkultura, kulturní občanství)
  • -Mediální obsahy a mediální publika (kódování/dekódování, etnografický obrat)
  • -Produsage a Mash-up culture v rámci kulturní konvergence
  • -Celebrity a fandom studies jako participativní kultura
  • -Smart Cities, kulturní průmysly a hegemonie
  • -Virtuální etnografie a netnografie: virtuální komunity a identita
  • -Digital Humanities a big data: jak s nimi pracovat kvalitativně?
Výukové metody
Předmět má podobu přednášek, skupinových diskuzí a samostatné přípravy (četba, dílčí úkoly, příprava na lekci a závěrečný projekt). Výuka probíhá online.
Metody hodnocení
Kurz je zakončen znalostním testem a závěrečným projektem. Podmínkou úspěšného zakončení předmětu je aktivní účast na přednáškách. V případě distanční výuky je znalostní test a aktivní účast nahrazena dvěma kvalifikovanými domácími úkoly. Skladba výsledné známky: 10 % aktivní participace v kurzu, 20 % test, 55 % projekt a 15 % prezentace projektu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.