UEV_28 Mentoring a jeho role ve škole

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Libor Kyncl (přednášející)
Garance
Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
• popíše principy a možnosti mentoringu ve vzdělávání;
• vysvětlí souvislost mezi kariérním řádem učitele a prací mentora;
• s pomocí balančního kruhu a kompetenčního rámce vyhodnotí kvalitu zvolené činnosti;
• identifikuje jednotlivé fáze GROW modelu a vede s jeho pomocí rozhovor;
• praktikuje při práci ve dvojicích a trojicích aktivní naslouchání;
• zformuluje zadání pro využití práce se škálou;
• argumentuje pro užívání mentoringu ve školství;
• orientuje se v základních pojmech a dovednostech mentora
Osnova
  • • Předmět zvedne informovanost studentů v oblasti mentoringu a koučování
  • • Předmět je z menší části postaven na výkladu vyučujícího, větší část zabírá skupinová práce a praktický nácvik vybraných mentorských nástrojů.
  • • Představíme si nástroj, který je ve školství využíván k podpoře procesní kvality.
  • • Pod vedením vyučujícího budou studenti=třída realizovat jednotlivé postupy aplikovatelné v mentoringu samostatně, ve dvojicích i ve skupinách. Po nácviku jednotlivých nástrojů vždy následuje reflexe.
  • • My se učíme od ostatních, okolí se učí od nás. Jak na to jdeme a co k tomu potřebujeme?
  • • Úvod do koučování a mentoringu – role mentora
  • • Mentoring a jeho formy v kontextu školství
  • • Jak získáváme znalosti, dovednosti a postoje
  • • Budování a specifika vztahu mentor – mentee
  • • Kompetence mentora
  • • Komunikační strategie
  • • Aktivní naslouchání – nácvik ve dvojicích/trojicích
  • • Co dělá mentor pro mentee, co mentor nedělá
  • • Role mentora, co mentor nedělá
  • • Od nevědomé nekompetentnosti k nevědomé kompetentnosti
  • • Kdo je za co zodpovědný
  • • Nástroje mentora
  • • Formulace cílů
  • • Popis reality
  • • Příležitosti, které se nalezeným řešením naskýtají
  • • Plánování, formulace a realizace dílčích kroků
  • • Identifikace jednotlivých fází GROW modelu
  • • GROW model – nácvik ve dvojicích/trojicích
  • • Expertní a partnerský přístup ve vedení lid
  • • Rozdíly koučování – mentoring
  • • Kvality mentora
  • • Mentorské pasti
  • • Etický kodex mentora
  • • Přínos mentoringu pro mentee, pro mentora, pro organizaci
  • • Práce s hodnotící škálou
  • • Mentoring v učitelství (zkušenosti z praxe)
Literatura
  • 1. BRUMOVSKÁ, T. – MÁLKOVÁ, SEIDLOVÁ, G. Mentoring. Výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. 152 s. ISBN 978-80-7367-772-5.
  • PETRÁŠOVÁ, Marta Anna, Zdeněk ŠTĚPÁNEK a Ilona PRAUSOVÁ. Mentorink : forma podpory nové generace. Vyd. 1. Praha: Portál. 152 s. ISBN 9788026206255. 2014. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Karolina DUSCHINSKÁ, Jana KARGEROVÁ, Alena LAMPERTOVÁ, Eva LUKAVSKÁ, Monika SZIMETHOVÁ a Anna TOMKOVÁ. Mentoring v učitelství. první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 204 s. ISBN 978-80-7290-518-8. 2011. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika. Praha: UK Pedagogická fakulta, roč. 55, 3-4, s. 254 - 264. ISSN 0031-3815. 2010. info
  • HORSKÁ, Viola. Koučování ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Grada. 174 s. ISBN 9788024724508. 2009. URL info
  • HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada. 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8. 2007. info
  • PARMA, Petr. Umění koučovat : systemické koučování ve firmě, rodině a škole pro kouče i koučované, studenty, odborníky i veřejnost. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing. 222 s. ISBN 8086851346. 2006. info
Metody hodnocení
Kolokvium spojené s písemnou reflexí
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, podzim 2019, podzim 2022, podzim 2023.