FF:PGDS001 Metodologie pedagogiky - Informace o předmětu
PGDS001 Metodologie pedagogiky
Filozofická fakultajaro 2005
- Rozsah
- 0/0. 10 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející), doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz dává přehled o problematice pedagogického výzkumu. Umožňuje porozumět procesu empirického vědeckého přístupu k realitě. Ukazuje rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem ve všech jejich variantách a poskytuje porozumění přednostem a slabinám různých metodologických postupů ve výzkum, jejich validitě a reliabilitě.
- Osnova
- 1. Pedagogika jako sociální věda
- 2. Současné trendy v pedagogickém výzkumu ve světě a v ČR
- 3. Model empirické vědy
- 4. Fáze empirického výzkumu
- 5. Hypotézy, verifikace a falzifikace
- 6. Operacionalizace
- 7. Měření, validita, reliabilita
- 8. Experiment v pedagogickém výzkumu
- 9. Postup testování hypotéz (užití testů a koeficientů)
- 10. Zobecnění závěrů a výzkumná zpráva
- 11. Přehled metod a technik pedagogického výzkumu, přednosti a slabiny vybraných metod a technik
- 12. Longitudinální výzkum
- 13. Kvalitativní výzkum a případové studie
- 14. Akční výzkum
- 15. Teoretické metody výzkumu
- Literatura
- COHEN, Louis, Lawrence MANION a Keith MORRISON. Research methods in education. 5th ed. London: RoutledgeFalmer, 2000, xvi, 446. ISBN 0415195411. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 48 s. ISBN 8070674695. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
- RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
- KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- Metody hodnocení
- Komisionální zkouška
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/~novotny/
- Statistika zápisu (jaro 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2005/PGDS001