PSA_053 Psychodiagnostika dětí a dospívajících

Filozofická fakulta
jaro 2005
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Tatjana Bláhová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Út 16:40–18:15 7
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům přehled dostupných psychodiagnostických nástrojů v teoretickém přehledu; a také z části praktickou zkušenost s metodami, které se v diagnostice těchto věkových skupin užívají nejčastěji. Předpokládá se znalost témat z literatury k předmětu Základy psychodiagnostiky, znalost témat Vývojové psychologie I,II a Poruch psychického vývoje; navazuje na předmět Psychodiagnostika dospělých. Očekává se aktivní účast na konzultacích, referáty o dg. metodách, se kterými se studenti prakticky setkali /např. v rámci stáží a praxí, účasti na výzkumných projektech/ a zpracování závěrečné práce v rozsahu nejméně tří stran.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům přehled dostupných psychodiagnostických nástrojů v teoretickém přehledu; a také z části praktickou zkušenost s metodami, které se v diagnostice těchto věkových skupin užívají nejčastěji. Předpokládá se znalost témat z literatury k předmětu Základy psychodiagnostiky, znalost témat Vývojové psychologie I,II a Poruch psychického vývoje; navazuje na předmět Psychodiagnostika dospělých. Očekává se aktivní účast na konzultacích, referáty o dg. metodách, se kterými se studenti prakticky setkali /např. v rámci stáží a praxí, účasti na výzkumných projektech/ a zpracování závěrečné práce v rozsahu nejméně tří stran.
Osnova
  • Vymezení základních pojmů Psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metod Zvláštnosti dětské psychodiagnostiky Klasifikace psychodiagnostických metod Klinické metody /pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů/ Testové metody: vývojové testy, inteligenční testy a soubory, testy speciálních schopností, znalostí a dovedností, neuropsychologické soubory a metody, projektivní metody, kresebné techniky, dotazníky, objektivní testy osobnosti, posuzovací škály Demonstrace nejčastěji používaných metod
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Marie VÁGNEROVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1991, 359 s. ISBN 80-201-0131-4. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 398 s. ISBN 8071691682. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1997, 450 s. ISBN 8071695122. info
  • KOLUCHOVÁ, Jarmila a Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 175 s. info
  • Příručky k testům
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.