FF:PSA_053 Psychod. dětí a dosp. - Informace o předmětu
PSA_053 Psychodiagnostika dětí a dospívajících
Filozofická fakultajaro 2005
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Tatjana Bláhová (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Rozvrh
- Út 16:40–18:15 7
- Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška
Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům přehled dostupných psychodiagnostických nástrojů v teoretickém přehledu; a také z části praktickou zkušenost s metodami, které se v diagnostice těchto věkových skupin užívají nejčastěji. Předpokládá se znalost témat z literatury k předmětu Základy psychodiagnostiky, znalost témat Vývojové psychologie I,II a Poruch psychického vývoje; navazuje na předmět Psychodiagnostika dospělých. Očekává se aktivní účast na konzultacích, referáty o dg. metodách, se kterými se studenti prakticky setkali /např. v rámci stáží a praxí, účasti na výzkumných projektech/ a zpracování závěrečné práce v rozsahu nejméně tří stran. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům přehled dostupných psychodiagnostických nástrojů v teoretickém přehledu; a také z části praktickou zkušenost s metodami, které se v diagnostice těchto věkových skupin užívají nejčastěji. Předpokládá se znalost témat z literatury k předmětu Základy psychodiagnostiky, znalost témat Vývojové psychologie I,II a Poruch psychického vývoje; navazuje na předmět Psychodiagnostika dospělých. Očekává se aktivní účast na konzultacích, referáty o dg. metodách, se kterými se studenti prakticky setkali /např. v rámci stáží a praxí, účasti na výzkumných projektech/ a zpracování závěrečné práce v rozsahu nejméně tří stran.
- Osnova
- Vymezení základních pojmů Psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metod Zvláštnosti dětské psychodiagnostiky Klasifikace psychodiagnostických metod Klinické metody /pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů/ Testové metody: vývojové testy, inteligenční testy a soubory, testy speciálních schopností, znalostí a dovedností, neuropsychologické soubory a metody, projektivní metody, kresebné techniky, dotazníky, objektivní testy osobnosti, posuzovací škály Demonstrace nejčastěji používaných metod
- Literatura
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- ŘÍČAN, Pavel a Marie VÁGNEROVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1991, 359 s. ISBN 80-201-0131-4. info
- ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 398 s. ISBN 8071691682. info
- ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1997, 450 s. ISBN 8071695122. info
- KOLUCHOVÁ, Jarmila a Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 175 s. info
- Příručky k testům
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (jaro 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2005/PSA_053