FF:PSB_189 Terapeutická komunita - Informace o předmětu
PSB_189 Terapeutická komunita
Filozofická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Jan Sobotka (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět nabízí teoretický úvod k terapeutické komunitě jako léčebné metodě, vhodné pro práci s různými cílovými skupinami klientů. V praktické, sebezkušenostní, části studenti sami vytvoří komunitní společenství, ověří si fungování a moc skupiny.
- Osnova
- Osnova semináře/předmětu Prezenční studium: Teoretická část – ve 3 blocích na MU, 6 hodin. Sebezkušenostní část – 5ti denní pobyt v TK Sejřek, 50 hodin. Domácí práce – min. 5 hodin. Kombinované studium: Teoretická část – v rámci sebezkušenostní části, domácí práce, 6 hodin. Sebezkušenostní část – 5ti denní pobyt v TK Sejřek, 50 hodin. Domácí práce – min. 10 hodin TEORETICKÁ STRUKTURA SEMINÁŘE : úvod zjištění povědomí studentů a sladění témat výkladu podmínky semináře – teorie + sebezkušenost Smysl, záměr semináře různé cílové skupiny – různé cíle muži/ženy, věk závislí na nealkoholových drogách duální diagnózy pravidla klíčová / ostatní smysl pravidel pravidla jako struktura pro klienta pravidla jako nástroj terapeuta hierarchie / demokracie moc v TK převzetí odpovědnosti fázování, postupná zátěž, trénink odpovědnosti proč je program rozfázovaný postup do vyšší fáze odpoutání se, závěrečná fáze pobytu nástroje – jednotlivé poskytované služby komunitní systém režim skupinová terapie individuální terapie rodinná terapie pracovní terapie arteterapie, kreativní techniky (keramika) práce s volným časem prevence relapsu sociální práce (administrace dávek) zátěžové, zážitkové pobyty výchovná práce
- Literatura
- HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 221 s. ISBN 80-85850-45-1. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 3., dopl. vyd. Praha: Galén, 2005, 297 s. ISBN 8072623478. info
- NEVŠÍMAL, P. Terapeutická komunita I., historie a vývoj. Magdaléna o.p.s., Středočeský kraj, 2004. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Terapeutická komunita. Vyd. 1. Praha: Academia, 1979, 121 s. info
- ROTGERS, Frederick. Léčba drogových závislostí. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 260 s. ISBN 8071698369. info
- Narcismus - vnitřní žalář :vznik poruchy, průběh a možnosti jejího překonání. Edited by Heinz-Peter Röhr - Petr Patočka. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 158 s. ISBN 80-7178-450-8. info
- Hraniční porucha osobnosti :vznik poruchy, průběh a možnosti jejího překonání. Edited by Heinz-Peter Röhr - Antonín Konečný. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 117 s. ISBN 80-7178-724-8. info
- RŮŽIČKA, Jiří. Péče o duši v perspektivách psychoterapie. 1. vyd. V Praze: Triton, 2003, 332 s. ISBN 8072543121. info
- Metody hodnocení
- Výstup, zápočet - podmínky Prezenční studium: - účast v teoretické a sebezkušenostní části (cca 6 a 50 hodin) - písemná reflexe, sebereflexe (co se děje v komunitě, ve skupině) (min. 1 strana A4) Kombinované studium: - účast v sebezkušenostní části (cca 50 hodin) - teoretická část v rámci sebezkušenostního pobytu v TK - písemná reflexe, sebereflexe (co se děje v komunitě, ve skupině) (min. 1 strana A4)
- Informace učitele
- Smysl, záměr semináře – jak funguje komunita zevnitř 1. teoretické zázemí TK 2. vlastní zkušenost se sebou ve skupině 3. vytvořit, poznat společenství 4. nahlédnout „do kuchyně“ Cíle semináře – ideální absolvent 1. zajímá se o teoretické přístupy, literaturu TK 2. zajímá se o psychoterapii 3. chápe moc společenství, skupiny, komunity; tlak na změnu,… 4. setkal se ve skupině se sebou a je schopen to reflektovat 5. má vlastní, argumenty podložený názor na drogovou problematiku, který je schopen diskutovat s laiky i odborníky 6. zajímá se o své vnitřní motivy k výkonu pomáhající profese
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2006/PSB_189