PSA_049 Manželské a rodinné poradenství

Filozofická fakulta
jaro 2007
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Zdislava Tuláčková (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
St 8:20–9:55 zruseno D21
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy psychologie soužití v manželství a rodině a uvést je do teoretické, pojmoslovné i praktické problematiky psychologického poradenství, kde se odborné intervence zaměřují na partnerské vztahy, manželství a rodinu.
Osnova
  • Tematické okruhy: Definice manželské a rodinné terapie, manželská terapie – manželské poradenství. Od historie do současnosti. Zaměření a cíle manželské a rodinné terapie. Otázky normy z hlediska rodiny, páru, individua. Otázky funkčnosti a dysfunkčnosti. Otázky patologie rodin. Osobnost manželského terapeuta nebo poradce – možnosti a hranice poradce (terapeuta) Rizika a možné negativní účinky odborných intervencí, vliv osobní aktuální partnerské nebo rodinné situace terapeuta. Etické aspekty terapeutických nebo poradenských intervencí. Párová terapie – rodinná terapie – pozitiva a negativa terapie páru nebo celé rodiny. Kdy volit a kdy nevolit párovou a rodinnou terapii. Otázky normality, pravdy a životní cesty rodiny Úkoly terapie. Koncepce manželské a rodinné teorie – podle toho jak jsou chápány podstatné příčiny manželského nesouladu a jaké jsou postupy léčení – podle jednotlivých koncepcí. Kasuistiky, jejich rozbor Modely z primární rodiny a jejich význam, přenos potřeb z dětství Rodinné proměnné Otázky autonomie a intimity Manželské mýty. Otázka postojů partnerů a jejich hodnotové orientace s ohledem na partnerské soužití. Struktura a dynamika rodiny Vývoj vztahu v čase – životní cykly rodiny podle různých autorů. Vývojový stádia rodiny, úkoly v těchto obdobích, problémy s tím spojené. Druhá manželství – různé kombinace partnerů (svobodní, rozvedení, vdovci) – a s tím spojená úskalí. Vývojové krize Osobnosti manželů, otázky anomálních partnerů ve vztahu. Komunikace – definice. Otázky sdílení a sdělování. Pozitivní a negativní komunikace, poruchy v komunikaci. Nácvik komunikace – sdílení a sdělování ( otevřenost a autentičnost, jasnost a konkrétnost informací). Pozitivní komunikace x negativní komunikace Agresivita, afekt, pocity, akceptace Terapie rozvodová a porozvodová. Rozvodové trauma – jeho stadia. Dítě jako významný faktor rozvodové a porozvodové terapie. Negativní dopady rozvodu na jednotlivé členy původní rodiny. Dítě jako zbraň. Rozovodé postoje Literatura: Doubravská J. (1996): Komunikace v dysfunkčních a fungujících manželstvích (sborník prací FF MU) Jung, C.G.: (1994): Manželství jako psychologický vztah Freemanová D.(1992). Manželská kríza Gjuričová Š., Jiří Kubička: Rodinná terapie – systemické a narativní přístupy Kratochvíl S.: manželská terapie (2000) Plaňava I.: Manželství a rodiny (2000) Trapková L., Chvála V. : Rodinná terapie psychosomatických poruch Vybíral Z. Lži.polopravdy a pravda v lidské komunikaci Warshak R.A.: Rozvodové jedy Willi J. Párová terapie (1998) Wolfová, D. (1994): Když partner odchází Časopisy: Československá psychiatrie (MUDR. Petr Boš) Československá psychologie Konfrontace Psychologie dnes Psychologia a psychopatologia dieťaťa
Metody hodnocení
Ukončení: 1. zkouška 2. krátká úvaha na zvolené téma – možná témata - možnosti a meze jednotlivých poradenských přístupů - porovnání dvou poradenských přístupů s úvahou který je mi blízky a proč - otázky verbální a nonverbální komunikace mezi partnery nebo v rodině - úvaha na téma současná rodina a její problémy - úvaha na téma rozvod a dítě (děti) - porozvodová péče o dítě a tzv. syndrom zavrženého rodiče - volná témata dle vlastního výběru vítána Práci je nutné odevzdat do konce semestru.
Informace učitele
Kontrola údajů: 25/05/2007; PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.