PSA_049 Manželské a rodinné poradenství

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Marta Pšikalová (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 7:30–9:55 zruseno Aula FAVU
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Student se na přednáškách naučí pojmenovat oblast psychologického poradenství, která se zaměřuje především na práci s partnerskými, manželskými a rodinnými problémy. Přednášky zprostředkují informace o terapeutických směrech a přístupech využitelných v této oblasti aplikované psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl Přednášky z oboru manželské a rodinné poradenství:
Seznámit studenty s problematikou manželského a rodinného poradenství s využitím teoretických znalostí v procesu práce s klientelou. Manželské a rodinné poradenství je aplikovaným oborem. Studentům se v přednáškách předkládají témata, díky nimž mohou získat představu o způsobech práce s cílovými skupinami, které se na manželskou a rodinnou poradnu obracejí. Těmito cílovými skupinami jsou jednotlivci, páry, rodiny. Teoretické informace jsou doplněny konkrétními příklady z praxe a poslední dvě hodiny přednáškového cyklu jsou zážitkově zaměřeny na vyzkoušení některých technik používaných při práci s klienty.
Výstupy z učení
Student získá informace o problematice jednotlivců, párů a rodin; získá přehled o aplikaci teoretických znalostí v daném oboru. Bude schopen samostatně popsat jednotlivá témata práce s klienty, bude se orientovat v terapeutických přístupech. Student se může po absolvování přednášek i snadněji rozhodovat o výběru odborného výcviku nejen v souvislosti se zaměřením na obor manželského a rodinného poradenství, ale na práci s rodinami vůbec.
Osnova
  • 01-Historie manželského poradenství v Brně
  • 02-Způsob objednání a dojmy klienta při návštěvě MRP
  • 03-Služby v MRP
  • 04-Volba partnera
  • 05-Komunikace
  • 06-Psychologie rodiny
  • 07-Dynamika rodinného soužití
  • 08-Rodinné a manželské mýty
  • 09-Rozpad manželství a rozvod
  • 10-Koluze
  • 11-Základní poradenské a psychoterapeutické přístupy
  • 12-Rodinná psychoterapie
  • 13-Porozvodové spory o děti
  • 14-Náhradní rodinná péče
  • 15-Domácí násilí a jeho prevence
  • 16-Syndrom vyhoření
Literatura
    povinná literatura
  • Jung, C.G.: (1994) Manželství jako psychologický vztah (in Duše moderního člověka), Brno, Atlantis
  • Simon, F.B.; Stierlin, H.: (1995) Slovník rodinné terapie, Hradec Králové, Konfrontace
  • Plaňava, I.: (2000) Manželství a rodiny: struktura, dynamika, komunikace, Brno, Doplněk
  • Plzák, M.: (1988) Poruchy manželského soužití, Praha, SPN
  • Kratochvíl, St.: (2000) Manželská terapie, Praha, Portál
  • Willy, J.: (1998) Párová terapie, Hradec Králové, Konfrontace
  • Titl, Sl.: (2014) Psychoanalytická párová terapie, Praha, Portál
  • Plaňava, I.: (1998) Spolu každý sám, Praha, NLN
  • Sobotková, I.: (2001) Psychologie rodiny, Praha, Portál
    doporučená literatura
  • Novák, T.: Manželské a rodinné poradenství, Praha 2006, Grada
  • Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese, Praha 1997, Portál
  • Freemanová, D.R.: Manželská kríza, Martin 1992, Osvěta
  • Weber, R.: Páry v psychoterapii, Praha 2007, Portál
  • Satirová, V.: Kniha o rodině, Praha 1994
  • Vybíral, Zb.: Psychoterapie, psychoterapeutické poradenství a poradenství (hledání podobností), Konfrontace roč. 11 (2000), č. 2, str. 83 – 86
  • Klimeš, J.: Partneři a rozchody, Praha 2005, Portál
  • Knop, J.: Psychoterapie a poradenství, Konfrontace roč. 12 (2001), č. 2, str. 83 – 85
  • Weber, R.: Páry v psychoterapii, Praha 2007, Portál
  • Křivohlavý, J.: Jak si navzájem lépe porozumět, Praha 1988, Svoboda
  • Gjuričová, Š., Kubička, J.: Rodinná terapie, Praha 2003, Grada
Výukové metody
Výukové metody:
Přednáška, simulace poradenského procesu
Výuka probíhá formou přednášek.
Přednášky jsou doplněny poradenskými kazuistikami.
Použití konkrétních technik – zážitková zkušenost.
Metody hodnocení
Závěrečné hodnocení je formou písemného testu a sepsání 2 – 4 stránkové eseje na jedno z daných témat. Závěrečný písemný test se skládá z 26 položek, správné zodpovězení položky se hodnotí jedním bodem, částečné půlbodem; k úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout alespoň 21,5 bodu.
Informace učitele
Poslední úprava provedena dne: 27. 12. 2017 PhDr. Marta Pšikalová PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.