PAN006 Pedagogická evaluace

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Po 15:00–16:35 L31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Disciplína uvádí studenty do základů pedagogické evaluace. Vymezuje hlavní pojmy a přístupy k věci, nabízí vhled do hlavních oblastí evaluace ve vzdělávání a výchově: evaluace vzdělávacích potřeb, evaluace vzdělávacích programů, učebnic, reálné výuky, edukačního prostředí, vzdělávacích výsledků, vzdělávání prostřednictvím standardů, efektů vzdělávání, efektivnosti škol, evaluace na základě indikátorů, evaluace pedagogického výzkumu. Na konci kurzu by měl být student schopen porozumět hlavním konceptům a metodologickým přítupům uplatňovaným v jednotlivých oblastech pedagogické evaluace a vysvětlit tyto koncepty a přístupy.
Osnova
  • Uvedení do pedagogické evaluace - podstata, význam, hlavní formy
  • Evaluace vzdělávacích potřeb
  • Evaluace vzdělávacích programů
  • Evaluace učebnic
  • Evaluace reálné výuky
  • Evaluace edukačního prostředí
  • Evaluace vzdělávacích výsledků
  • Evaluace vzdělávání prostřednictvím standardů
  • Evaluace efektů vzdělávání
  • Evaluace efektivnosti škol
  • Evaluace na základě indikátorů
Literatura
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
písemný test
Informace učitele
• Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně : Masarykova univerzita v Brně, 1996. 166 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-210-1333-8. • Česká asociace pedagogického výzkumu. Pedagogická evaluace v podmínkách současné české školy : sborník referátů ze 4. konference České asociace pedagogického výzkumu konané ve dnech 3.-4. července 1996 v Olomouci. Vyd. 1. Olomouc : Česká asociace pedagogického výzkumu, 1996. 219 s. Seznam účastníků konference. ISBN 80-902250-6-3
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.