RLKA11 Buddhismus II

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/0/0. bloková výuka. 6 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr. (přednášející)
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kryštof Trávníček (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Rozvrh
Pá 5. 3. 10:00–11:35 J31, Pá 9. 4. 10:00–11:35 J31, Pá 7. 5. 10:00–11:35 J31
Předpoklady
RLKA10 Buddhismus I
Znalosti v rozsahu kurzu RLA06 Buddhismus I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz Buddhismus II navazuje na předchozí kurz Buddhismus I a zabývá se dějinami a šířením buddhismu v Asii i jinde ve světě. Současně je pozornost věnována rozvoji buddhistických škol a osvětlení základních obsahů jejich nauk. Hlavní cíle kurzu jsou: porozumění dějinám vývoje buddhismu od Buddhovy smrti po současnost; porozumění základní terminologii spojené s naukou jednotlivých buddhistických škol; osvojení si základních znalostí o pramenech ke studiu jednotlivých buddhistických směrů; pochopení procesu šíření buddhismu v jednotlivých zemích světa v daném historickém kontextu; rozvíjení schopnosti kriticky uvažovat o podobách a (sebe)prezentacích buddhismu v médiích.
Osnova
  • 0. Úvodní hodina, seznámení s obsahem kurzu, literaturou a požadavky na ukončení 1. Počátky mahájány, mahájána v pojetí západní buddhologie, arhat vs. bódhisattva. 2. Bódhisattvovství, páramitá, bódhisattvačárja 3. Filozofické problémy a školy mahájány: mádhjamika, jógačára 4. Pradžňápáramitá, Sútra srdce, Diamantová sútra - pradžňá, šúnjatá, nirvána=samsára, spojení upája a pradžňá 5. Buddhistické umění a ikonografie - anikonické období, ikonické vyobrazení Buddhy, Buddha a bódhisattva, koncept trikáji mudrá, normativní vs. žité 6. Buddhismus a Hedvábná stezka - proces šíření buddhismu, významná místa, objevování Hedvábné stezky evropskými badateli. 7. Příchod buddhismu do Číny, buddhismus a jiná náboženství ve Střední Asii 8. Vadžrajána, tantra, členění tanter, Kálačakratantra a její intepretace na Západě 9. Buddhismus v Tibetu - dějiny, školy a pojmy. 10. Buddhismus v Číně - rozvoj škol čínského buddhismu, Tribunová sútra a čchan. 11. Buddhismus v Japonsku, školy japonského buddhismu, amidismus, Lotosová sútra. 12. Buddhismus na Západě - periodizace šíření, charakteristika změn.
Literatura
  • LESNÝ, Vincenc. Buddhismus. Vyd. 2., ve Votobii 1. V Olomouci: Votobia, 1996, 450 s. ISBN 80-7198-062-5. info
  • WERNER, Karel. Náboženství jižní a východní Asie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 215 s. ISBN 80-210-1122-X. info
  • CONZE, Edward. Stručné dějiny buddhismu. Vyd. 1. Brno: Jota, 1997, 239 s. ISBN 8072170023. info
  • CARRITHERS, Michael. Buddha. Translated by Stanislava Pošustová-Menšíková. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1994, 104 s. ISBN 8020704957. info
  • ZOTZ, Volker. Buddha. Translated by Eva Bosáková. Olomouc: Votobia, 1995, 130 s., [4. ISBN 80-85885-72-7. info
Metody hodnocení
Typ výuky:
Přednášky, diskuse.
Kolokvium a vstupní předpoklady zkoušky
Požadavky kladené na kolokvium jsou zároveň vstupními předpoklady zkoušky. Obojí vyžaduje absolvování:
(a) písemného testu I. v rozsahu látky probrané v hodinách 1-5
(b) písemného testu II. v rozsahu látky probrané v hodinách 6-12
Zkouška
Zkouška probíhá v ústní formě a soustřeďuje se na:
(a) ověření znalostí podle zadaných tematických okruhů;
(b) ověření interpretačních schopností v dané oblasti.
V případě neúspěchu během semestru se testy stávají písemnou součástí zkoušky a je třeba je absolvovat ve stejném termínu jako ústní zkoušku.
Podrobný harmonogram kurzu, tematické okruhy ke zkoušce a doporučená studijní literatura jsou uvedeny ve Studijních materiálech předmětu.
Navazující předměty
Informace učitele
Doporučuje se souběžný zápis předmětu RLKB311 Proseminář k Buddhismu II.
Výuka probíhá blokově.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013.