AJ14002 Britská literatura 18. století

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Bonita Rhoads (přednášející)
Mgr. Dita Hochmanová, Ph.D. (pomocník)
Garance
Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:10–15:45 L32
Předpoklady
( AJ09999 Postupová zkouška || AJ01002 Anglický jazyk II ) && AJ04003 Úvod do literatury II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This course examines the eighteenth-century emergence of the novel as the dominant literary form in Britain. We will consider the novel’s unique ability to represent the changing social conditions and attitudes of the period, particularly in relation to class identity and gender roles. What were the new techniques of psychological realism associated with the novel? In what sense does the eighteenth-century novel—from Defoe’s genre-founding work, Robinson Crusoe—retell the same tale: that of the resourceful middle-class individualist faced with the challenges of surviving in a world of recognizably modern economic forces? Did the novel represent the increasing rationalism or the increasing sentimentality of the age? How can we account for the central role of women—as authors, readers and characters—in the genre’s development? Ian Watt’s classic study, The Rise of the Novel, will provide insight into the many epistemological and social crises of the era. Our novelists include Defoe, Swift, Richardson, Goldsmith, Godwin and Austen. At the end of the course the students should be able to understand the major developments of British literary history during the 18th century.
Osnova
  • 1 Introduction: The Novel’s Influences/Rival Traditions/The New Reading Public Love Letters Between a Nobleman and his Sister, Aphra Behn, 1683 Oroonoko, Aphra Behn, 1688 The Rape of the Lock, Alexander Pope, 1712 The Rise of Journalism: The Tatler (1709-11) and The Spectator (1711-12) 2 Robinson Crusoe, Daniel Defoe, 1719 3 Robinson Crusoe, Daniel Defoe, 1719 Gulliver’s Travels (selections), Jonathan Swift, 1726 Part I: A Voyage to Lilliput Part IV: A Voyage to the Country of the Houyhnhnms 4 Pamela, Samuel Richardson, 1740 5 Pamela, Samuel Richardson, 1740 Shamela (short selection), Henry Fielding, 1741 6 The Rise of Criticism: selected writings of Samuel Johnson 7 Vicar of Wakefield, Oliver Goldsmith, 1766 8 Vicar of Wakefield, Oliver Goldsmith, 1766 9 Caleb Williams, William Godwin, 1791 10 Caleb Williams, William Godwin, 1791 11 Pride and Prejudice, Jane Austen, 1813 12 Pride and Prejudice, Jane Austen, 1813
Literatura
  • Pride and Predjudice, Jane Austen, 978-0393976045
  • Pamela, Samuel Richardson, 978-0199536498
  • The Vicar of Wakefield, Oliver Goldsmith, 978-0199537549
  • Major Works, Samuel Johnson, 978-0199538331
  • Robinson Crusoe, Daniel Defoe, 978-1613821275
  • WATT, Ian P. The rise of the novel : studies in Defoe, Richardson and Fielding. 1st American ed. Berkeley: University of California Press, 1957, 319 s. info
Výukové metody
Seminars
Metody hodnocení
Assessment: Attendance 5%, Class Participation in a Group Presentation 5%, Mid-Term Exam 20%, Final Exam 25% Short Final Essay 40%
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2019, jaro 2021.