FAV172 Metody dokumentárního filmu

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr., BcA. Andrea Slováková (přednášející), prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Luděk Havel, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Luděk Havel, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 20. 2. 14:10–17:25 C34, Čt 27. 2. 14:10–17:25 C34, Čt 6. 3. 14:10–17:25 C34, Čt 13. 3. 14:10–17:25 C34, Čt 20. 3. 14:10–17:25 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Interaktivní přednáška s hosty představí různé metody a autorské postupy vzniku dokumentárního filmu v současnosti.
Jednu z nejpřehlednějších taxonomií dokumentárního filmu vytvořil Bill Nichols ve své knize Úvod do dokumentárního filmu, a to definováním šesti modů dokumentárního filmu. Poetický, výkladový, observační, participační, reflexivní a performativní modus – každý z nich klade důraz na jiné stylistické prostředky, zapojení autora, vztah k postavám, použití určitých postupů. A každý otevírá nejen odlišné estetické, ale taky například etické otázky. Jiným řezem dokumentárním filmem mohou být žánry (etnografický film, historický film, film – deník, dokudrama, filmový esej, báseň) anebo metody (časosběrný, angažovaný, found footage, situační film...).
V rámci této přednášky vhlédneme do dokumentárního filmu z hlediska použitých metod, žánrových konvencí, a postupů charakteristických pro jednotlivé mody z jakéhosi pomyslného rubu – podrobnou analýzou postupů autora při formulaci tématu, konstrukci scénáře, natáčení, interakci s postavami, volby výrazových prostředků, střihové skladby či postprodukčních postupů. Zevrubný rozhovor s autorem také otevře další otázky stylu, etických problémů a výrazových možností dokumentárního filmu. Úvod zařadí uváděné postupy a žánry do kontextu historického i současné světové a české tvorby.
Cíl: Na konci kurzu by měl student nabýt základní orientace a schopnosti porozumění v různých metodách současného dokumentárního filmu.
Osnova
  • Termíny blokové výuky: 20.2., 27.2., 6.3., 13.3. a 20.3.
  • Každá přednáška bude rozdělena do tří přibližně stejně dlouhých částí: úvod do dané metody, projekce filmu nebo jeho delší ukázky, moderovaná rozprava s hostem.
  • 1. střihový film
  • 2. časosběrný film
  • 3. filmový esej
  • 4. etnografický film a vizuální antropologie
  • 5. situační dokument
  • 6. angažovaný dokument
  • HOSTÉ: Jan Šikl (20. 2.), Martin Ryšavý (27. 2.), Helena Třeštíková (6. 3.), Martin Mareček (13. 3.)
Literatura
    povinná literatura
  • Nichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU - Jihlava: JSAF, 2010.
  • GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. Translated by Ladislav Šerý. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004, 507 s. ISBN 8073310236. info
  • DO. Sborníky textů o dokumentu. Jihlava: JSAF, 2003–dosud.
    doporučená literatura
  • PALOTAI, János: „Archeologie“ soukromého Maďarska. Rozhovor s Péterem Forgácsem. Iluminace, 16, č. 3 (2004), s. 177-198.
  • SCHNEIDEROVÁ, Alexandra: Performance v rodinném filmu. Iluminace, 16, č. 3 (2004), s. 69-84.
  • LEACOCK, Richard: Obrana flahertyovských tradícií. Kino Ikon, 5, č. 1 (2001), s. 136-143.
  • GAUDREAULT, A., MARION, Ph.: Boh je autor dokumentárnych filmov... Kino Ikon, 6, č. 2 (2002), s. 95-106
  • GAINES, Jane M.: Documentary Radicality. Canadian Journal of Film Studies, 16, č. 1 (jaro 2007), s. 5-24.
  • WEES, William: Doména montáže: kompilácia, koláž, prispôsobenie. Kino Ikon, 9, č. 1 (2005), s. 159-170.
  • PLANTINGA, Carl R. Rhetoric and representation in nonfiction film. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 1997, x, 255. ISBN 0521573262. info
  • Theorizing documentary. Edited by Michael Renov. New York: Routledge, 1993, ix, 261. ISBN 0415903823. info
  • NICHOLS, Bill. Representing reality :issues and concepts in documentary. Bloomington: Indiana University Press, 1991, xx, 313 s. ISBN 0-253-20681-2. info
Výukové metody
Přednáška, filmové projekce, diskuse.
Metody hodnocení
Kolokvium: písemná analýza a ústní zkouška.

1. Písemná část zahrnuje 3 součásti (zasílá se e-mailem na adresu andreas@dokument-festival.cz):
a) reflexi vybraného filmu (v rozsahu 4 NS = 7.200 znaků),
b) vlastní definici dokumentárního filmu (2 NS),
c) pojednání o některé z prezentovaných metod (3 NS).
2. Ústní část obnáší rozpravu nad odevzdanými texty.
Materiály zasílejte do 30. 4. 2014 (včetně)
Ústní zkouška proběhne 16. 5. 2014
Informace učitele
PhDr. BcA. Andrea Slováková (nar./b. 1981)
Vystudovala Mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, kde obhájila rigorózní práci, a Filmovou vědu na Filozofické fakultě UK, kde je v postgraduálním studiu. Studovala dokumentární tvorbu na FAMU. Od r. 2003 do března 2011 působila ve vedení Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava, v posledních letech jako ředitelka pro publikační činnost. Nadále pro něj dramaturgicky připravuje sekci experimentálních dokumentů. Publikuje texty o filmu v různých periodicích (například Cinepur, Kino Ikon, A2), byla editorkou Dok.revue (příloha týdeníku Respekt) a šéfredaktorkou sborníku textů o dokumentu DO. Od r. 2012 působí jako ředitelka Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. Natočila například portrét matematika Petra Vopěnky (2006), film o mracích "Oblaka" (2007) a esej o dohlížecích mechanismech "Nadohled" (2011).
She studied Mass Media Studies at the Faculty of Social Sciences of Charles University in Prague, after graduation received the degree PhDr. Graduated also from Film Science at the Philosophical Faculty of Charles University, where is now as postgraduate student. She studied documentary film-making at FAMU in Prague. Since 2003 until March 2011 she worked in the management of Jihlava International Documentary Film Festival, in the last years as the director for publishing activities. Now she continues in programming of experimental films. She publishes articles in different magazines (e.g. Cinepur, Kino Ikon, A2) and was an editor of bimonthly Dok.revue and editor-in-chief of the annual anthology of texts on documentary called DO. From 2012 she is the director of AMU Press – puhlishing house of Academy of Performing Arts in Prague. As an artist, she made the portrait of Czech mathematician Petr Vopěnka (2006), film about clouds called "Clouds" (2007) or film essay about supervision mechanisms "In Sight" (2011).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednorázově.
Kurz probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2017.