PSKB_79 Úvod do evoluční psychologie

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. Mgr. Anton Heretik, PhD. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Nevyhnutelná je účast na přednáškách a seminářích, prezentace analyzovaného publikovaného výzkumu z oblasti evoluční psychologie a závěrečné úspěšné absolvování písemné zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úspěšným absolvováním kurzu si student osvojí základy evoluční psychologie se zaměřením na současné trendy evoluční psychologie v oblasti základních kognitivních procesů a sociální neurovědy.
Osnova
  • Historie evoluční teorie (Darwin, Hamilton, Dawkins aj.).
  • Základní pojmy evoluční teorie (evoluce, adaptace, přirozený výběr, gen).
  • Kauzalita a různé úrovně vysvětlení v evoluční teorii (Tinbergen, Buss).
  • Oblasti evoluční psychologie s ohledom na cíle a metody výzkumu.
  • Klasické bioevoluční teorie – hlavní témata: sexualita, výchova aj.
  • Sociální evoluční psychologie a její témata I: kooperace, rivalita, koalice, sociální evoluce a kultura.
  • Sociální evoluční psychologie a její témata II: machiavelistická inteligence, morálka.
  • Modularita v kontextu evoluční psychologie (Fodor, Chomsky, Tooby a Cosmidesová aj.). Typy modulů a současný pohled na modularitu a kritika přístupu.
  • Kognitivní procesy z pohledu evoluční psychologie.
  • Komunikace a jazyk (Dunbar, Pinker).
  • Sociální mozek – sociální kognice, teorie mysli, zrcadlící neurony, narušená sociální kognice.
  • Kritické zhodnocení evoluční psychologie a její směřování.
Literatura
  • Baron-Cohen, S. (2009). Duševná slepota – nevidieť do mysle. Bratislava: Európa, 152 s.
  • Barret, L., Dunbar, RIM., Lycett, J. (2007) Evoluční psychologie človeka. Praha: Portál, 512 s.
  • Buss, D. M. (1995). Evolutionary psychology: A new paradigm for psychological science. Psychological Inquiry, 6, 1-30.
  • Buss, D.M. et al. (1998). Adaptations, Exaptations, and Spandrels. American Psychologist, 53: 533–548
  • Dunbar, RIM. (2009). Příbeh rodu Homo. Praha: Academia, 224 s.
  • Evans, D., Zarate, O. (2002) Evoluční psychologie. Praha: Portál, 176 s.
  • Ramachandran, V.S. (2013) Mozek a jeho tajemství. Praha: Dybbuk, 416 s.
  • Ramachandran, V.S., Oberman, L.M. (2006) Broken Mirrors - Theory of Autism. Scientific American.
  • Ridley, M. (2007) Červená královna. Praha: Portál, 320 s.
  • Wright, R. (2011) Morální zvíře. Praha: NLN.
  • Vybraná studie z oblasti evoluční psychologie publikovaná v odborném časopisu.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů, kde student prezentuje teoretické zdůvodnění a výsledky studie z oblasti evoluční psychologie podle vlastního výběru, která byla publikovaná v odborném časopisu.
Metody hodnocení
K hodnocení je nevyhnutelná účast na přednáškách/seminářích, prezentace výsledků studie z oblasti evoluční psychologie publikované v odborném časopisu podle výběru studenta, písemná závěrečná zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2014/PSKB_79