VIKMB31 Digitální hry

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Bártek (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zdeněk Záhora (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 9:10–10:45 Zahraniční oddělení
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět by měl absolventům pomoci získat:
komplexní přehled majoritního zábavního průmyslu;
pochopení edukativního potenciálu her;
základy prototypování hry;
metody analýzy her;
základy herního vývoje a iterativního designu;
Osnova
  • 1. Úvod a kontext
  • Úvodní přednáška seznámí studenty s podobou kurzu a podmínkami ukončení. Studenti budou krátce seznámeni s kontextem vývoje digitálních her.
  • 2. Herní mechaniky, MDA + analýza hry
  • V prakticky zaměřené přednášce se studenti naučí vnímat hry z hlediska herních mechanik a skrze některé důležité metody analýzy her.
  • 3. WORKSHOP: herní mechaniky, stolní hra, mobilní hra – budeme vyrábět z papíru, prototypovat a ve skupinách hrát
  • 4. Publikum, online vzdělávání a motivace
  • Hráči jako nová, aktivní podoba publika a uživatele. Hráči jsou současně uživatelé, ale i producenti. MOOC a způsoby motivace pomocí herních principů (např. duolingo).
  • 5. Edukativní hry a serious games
  • V přednášce budou představeny hlavní herní žánry a jejich vývoj, hlavní důraz bude kladen na hry edukativního charakteru a jejich potenciál a tzv. serious games a persvazivní hry (které mají hráče/uživatele přivést ke konkrétnímu názorovému poznání).
  • 6. WORKSHOP: narativní mechaniky, textová hra – studenti budou designovat na papír a seznámí se s freewarovými nástroji pro tvorbu her
  • 7. Business + Indie
  • Přednáška o prudce se rozvíjejícím komerčním průmyslu digitálních her i o jeho nezávislé podobě.
  • 8. Principy vývoje
  • Studenti v této přednášce budou seznámeni s principem vývoje celé hry od nápadu až po uvedení na trh. Poznají specifika jednotlivých fází vývoje.
  • 9. WORKSHOP: nápad na hru, pitch, development plán, business plán – studenti ve skupinkách vymyslí návrh hry, udělají prezentaci a plány k realizaci
  • 10. Hry a academia + konvergence mediálních forem
  • V poslední teoretické přednášce bude představen obor herních studií, který se pokouší akademicky reflektovat herní průmysl, hry i hráče. Ukáže nové směry vývoje tohoto oboru.
  • 11. Odborník
  • Přednáška odborníka-hosta z praxe.
  • 12. WORKSHOP: prezentace výsledků – vyrobená textová hra (jen vybraní jedinci, kteří odevzdali v předtermínu), debata, reflexe předmětu.
Literatura
    doporučená literatura
  • Hunick, Leblanc & Zubek. MDA: A formal approach to game design and game research. Discovery. 3 2004, Sv. 83. [Dostupné online]: http://www.cs.northwestern.edu/~hunicke/MDA.pdf
  • Jesse Schell. The Art of Game Design. The Book of Lenses
  • Charles Schultz, Robert Bryant. Game Testing
  • Luis Levy, Jeannie Novak. Game Development Essentials: Game QA & Testing
  • Espen Aarseth, 2001. Introduction to Gamestudies.org. Dostupné na: http://www.gamestudies.org/0101/editorial.html
  • MÄYRÄ, Frans. An introduction to game studies : games in culture. first published. Los Angeles: SAGE, 2008. ix, 196. ISBN 9781412934466. info
  • JUUL, Jesper. Half-real : video games between real rules and fictional worlds. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2005. ix, 233. ISBN 9780262516518. info
Výukové metody
přednášky, praktické workshopy
Metody hodnocení
písemný test z přednášek, závěrečný praktický projekt
Informace učitele
Prezence na přednáškách není povinná, účast na čtyřech workshopech je z povahy předmětu povinná. Předmět mohou absolvovat i kombinovaní studenti. Místo aktivní účasti na workshopech vypracují analýzu her na základě vybrané metody herní analytiky a poskytnuté literatury. Studenti kombinovaného studia musejí kontaktovat vyučujícího a domluvit se na individuálním studijním plánu. Pro kombinované studenty budou k dispozici audiovizuální záznamy přednášek a workshopů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.