FAVK067 Český film v exilu

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
2/0/2. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 21. 2. 9:10–12:25 C34, So 28. 2. 9:10–12:25 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na tvorbu českých filmařů, kteří v období nesvobody 1938-1989 působili v exilu.
Exilem rozumíme politicky motivovaný odchod z vlasti, který se mohl odehrát vynucenou či dobrovolnou formou a který měl obvykle trvalý charakter daný nemožností návratu (bez změny politického režimu v původní vlasti). Tím se exil zásadně odlišoval od běžné pracovní migrace, jež se ve světové kinematografii prosadila jako zcela přirozený a mnohdy záměrně iniciovaný jev.
Exilový film chápeme jako specifický celek, historicky podmíněný a rámovaný obdobím vlády totalitního nacistického a komunistického režimu, který představuje komplementární součást dějin národní filmové kultury.
Zabývat se budeme zejména exilem posrpnovým (1968), kdy v krátkém časovém intervalu odešla podstatná část naší filmařské elity. Rozsahem i významem nemá tento úkaz v poválečných dějinách obdoby a historicky jej lze srovnat jen s německým antinacistickým exilem 30. let.
V období po roce 1968 se v exilu sešli filmaři několika generací. Vedle příslušníků starších exilových vln (pomnichovské a poúnorové), posrpnovou vlnu představovali jednak tvůrci z tzv. ur-vlny 50. let a nové vlny 60. let, a jednak mladí filmaři, kteří samostatně debutovali až v exilu.
V souvislosti s teritoriálními a generačními ukazateli můžeme rozlišovat tzv. americkou větev (Miloš Forman, Ivan Passer, Jan Němec, Vojtěch Jasný, Jiří Weiss) a tzv. evropskou větev (Jan Boková ve Velké Británii, Otakar Votoček v Nizozemsku, Bernard Šafařík ve Švýcarsku, Václav Reischl v SRN, Ivo Dvořák a Jiří Tirl ve Švédsku ad.).
Cíl kurzu: porozumět specifice exilové kinematografie v příslušných kulturně historických souvislostech a seznámit se tvorbou českých exilových filmařů.
Osnova
  • Exil, kultura a film.
  • Exilový modus produkce
  • Exilový film v dějinách světové kinematografie: ruský exil po bolševické revoluci 1917, německý antinacistický exil 30. let, poválečný antikomunistický exil z Polska a dalších zemí sovětského bloku, ad.
  • Exil v dějinách českých zemí (20. století): exilové vlny po r. 1938 (antinacistická) a dvě antikomunistické po r. 1948 a 1968.
  • Čeští filmaři v exilu.
Literatura
    povinná literatura
  • VORÁČ, Jiří. Český film v exilu. Kapitoly z dějin po roce 1968. 1. vyd. Brno: Host, 2004, 192 s. Mimo edice. ISBN 80-7294-139-9. info
  • VORÁČ, Jiří (ed.). Filmový exil. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2008, roč. 20, 2 (70), s. 1-222. ISSN 0862-397X. info
  • VORÁČ, Jiří (ed.). Dokument (v) exilu. In SLOVÁKOVÁ, Andrea. DO. Revue pro dokumentární film III. Jihlava: JSFA, 2005, s. 11-60. ISBN 80-903513-5-2. info
    doporučená literatura
  • VORÁČ, Jiří. Ivan Passer: Filmový vypravěč rozmanitostí aneb od Intimního osvětlení k Nomádovi. 1. vydání. Brno: Host, 2008, 320 s. mimo edice. ISBN 978-80-7294-277-0. info
  • MACEK, Václav. Ján Kadár. 1. vyd. Bratislava: Slovenský filmový ústav, 2008, 355 s. ISBN 9788085187526. info
  • Jiří Horníček: Gustav Machatý. Touha dělat film. Brno: Host, 2011.
Výukové metody
Přednášky a projekce.
Metody hodnocení
Písemný test.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2015/FAVK067