UZRJ452 Didaktika ruštiny

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché pondělí 17:30–19:05 B2.51
Předpoklady
UZRJ451 Didaktika ruštiny
psychologie a metodika ve stanoveném rozsahu
úspěšné absolvování předmětu Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na učitelství ruského jazyka a literatury
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu budou studenti:
- dokázat dobře připravit vyučovací jednotku
- vyzkoušet si efektivní postup při výuce na konkrétních případových studiích
- dostat zpětnou vazbu k výkonu v případové studii
- vytvořit příležitost k práci s technickými prostředky při výuce
- vytvořit podmínky pro diskusi
Osnova
  • Základními body jsou:
  • 1. definice skupinových i individuálních cílů pro celý kurz
  • 2. zadání případových studií pro celý kurz
  • 3. technické prostředky jako pomocník ve výuce
  • 4. nácvik nové slovní zásoby
  • 5. jak vyučovat gramatiku
  • 6. jak vyučovat gramatiku
  • 7. jak včlenit lingvoreálie do výuky ruštiny
  • 8. konverzace a konverzační dovednosti ve výuce
  • 9. práce s literárním textem ve výuce
  • 10. organizace skupinových prací ve výuce
  • 11. ověřování znalostí a dovedností
  • 12. jak si připravit jednoduché materiály pro vyučování
  • 13. závěrečná diskuse
Literatura
  • Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva: Russkij jazyk 1990
  • Lepilová, Květuše. Didaktika literárního čtení v ruštině. Praha: SPN 1987
  • Veselý, Josef. Problematiky vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha: SPN 1985
  • GRENAROVÁ, René. Výuka ruského jazyka na VŠ od základu. Informační bulletin ČAR. Praha: ČAR, 1997, roč. 1997, č. 11, s. 30-31. info
  • Didaktika ruštiny : vyučování jako komunikace, součinnost a hra. Edited by Lumír Ries. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta v Ostravě, 1987, 143 s. URL info
  • DERGAČEVA, Galina Ivanovna. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo na načal'nom etape obučenija. Moskva: Russkij jazyk, 1983. info
  • PTÁČEK, Josef. Vyučování jazykovým prostředkům v ruštině na střední škole. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 220 stran. info
Výukové metody
skupinové aktivity seminární aktivity modelové předvedení toho, jak vést hodinu diskuse
Metody hodnocení
- interaktivní seminární forma výuky
- skupinové práce při přípravě konkrétních prezentací
- domácí příprava a praktické ukázky práce učitele ve vyučování
- zpětná vazba a diskuse
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Vypisují pouze zájemci o získání učitelské způsobilosti.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.