FAV172 Metody dokumentárního filmu

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
2/0/0. bloková výuka - celková dotace odpovídá plnému semestru. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. BcA. Andrea Slováková, Ph.D., MBA (přednášející), prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 13. 4. 10:50–14:05 U34, Čt 20. 4. 10:50–14:05 U34, Čt 4. 5. 10:50–14:05 U34, Čt 11. 5. 9:10–14:05 U34, Čt 18. 5. 10:50–14:05 U34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Interaktivní přednáška s hosty představí různé metody a autorské postupy vzniku dokumentárního filmu v současnosti.
Jednu z nejpřehlednějších taxonomií dokumentárního filmu vytvořil Bill Nichols ve své knize Úvod do dokumentárního filmu, a to definováním šesti modů reprezentace dokumentárního filmu. Poetický, výkladový, observační, participační, reflexivní a performativní modus – každý z nich klade důraz na jiné stylistické prostředky, zapojení autora, vztah k postavám, použití určitých formálních postupů. A každý otevírá nejen odlišné estetické, ale taky například etické otázky. Jiným řezem dokumentárním filmem mohou být žánry (etnografický film, historický film, film – deník, dokudrama, filmový esej, báseň) anebo metody (časosběrný, angažovaný, střihový, inscenovaný film).
V rámci této přednášky vhlédneme do dokumentárního filmu z hlediska použitých metod, tedy souboru tvůrčích postupů a rozhodnutí autorů, i ve vztahu k žánrovým konvencím, a charakteristikám jednotlivých modů reprezentace – podrobnou analýzou postupů autora při formulaci tématu, konstrukci scénáře, natáčení, interakci s postavami, volby výrazových prostředků, střihové skladby či postprodukčních postupů. Zevrubný rozhovor s autorem také otevře další otázky stylu, etických problémů a výrazových možností dokumentárního filmu. Úvod zařadí uváděné postupy a žánry do kontextu historického i současné světové a české tvorby.
Cíl: Na konci kurzu by měl student nabýt základní orientace a schopnosti porozumění různým metodám současného dokumentárního filmu.
Osnova
  • Každá přednáška je rozdělena do tří částí: historicko-estetický úvod do dané metody, projekce filmu nebo jeho delší ukázky, moderovaná rozprava s hostem (režisérem filmu).
  • 1. střihový film
  • 2. časosběrný film
  • 3. angažovaný dokument
  • 4. etnografický film a vizuální antropologie
  • 5. inscenovaný dokument
  • 6. filmový esej
  • Hosté: bude upřesněno.
Literatura
    povinná literatura
  • Nichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU - Jihlava: JSAF, 2010.
  • GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. Translated by Ladislav Šerý. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004, 507 s. ISBN 8073310236. info
  • TŘEŠTÍKOVÁ, Helena a Michael TŘEŠTÍK. Časosběrný dokumentární film. Vydání první. Praha: NAMU, 2015, 176 stran. ISBN 9788073313555. info
  • DO. Sborníky textů o dokumentu. Jihlava: JSAF, 2003–2008.
    doporučená literatura
  • GAINES, Jane M.: Documentary Radicality. Canadian Journal of Film Studies, 16, č. 1 (jaro 2007), s. 5-24.
  • Skilander, Katherine, Fowler, Catherine. From longitudinal studies to longitudinal documentaries: revisiting infra-ordinary lives. In: Studies in documentary film, vol. 9, no. 2, June 2015.
  • SCHNEIDEROVÁ, Alexandra: Performance v rodinném filmu. Iluminace, 16, č. 3 (2004), s. 69-84.
  • WEES, William: Doména montáže: kompilácia, koláž, prispôsobenie. Kino Ikon, 9, č. 1 (2005), s. 159-170.
  • LEACOCK, Richard: Obrana flahertyovských tradícií. Kino Ikon, 5, č. 1 (2001), s. 136-143.
  • GAUDREAULT, A., MARION, Ph.: Boh je autor dokumentárnych filmov... Kino Ikon, 6, č. 2 (2002), s. 95-106
  • PALOTAI, János: „Archeologie“ soukromého Maďarska. Rozhovor s Péterem Forgácsem. Iluminace, 16, č. 3 (2004), s. 177-198.
  • PLANTINGA, Carl R. Rhetoric and representation in nonfiction film. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 1997, x, 255. ISBN 0521573262. info
  • Theorizing documentary. Edited by Michael Renov. New York: Routledge, 1993, ix, 261. ISBN 0415903823. info
  • NICHOLS, Bill. Representing reality :issues and concepts in documentary. Bloomington: Indiana University Press, 1991, xx, 313 s. ISBN 0-253-20681-2. info
Výukové metody
Přednáška, filmové projekce, diskuse.
Metody hodnocení
Kolokvium: písemná analýza a ústní zkouška.

1. Písemná část zahrnuje 3 součásti:
a) reflexi vybraného filmu (v rozsahu 4 NS = 7.200 znaků),
b) vlastní definici dokumentárního filmu (2 NS),
c) pojednání o některé z prezentovaných metod (3 NS).
Písemné úkoly se zasílají e-mailem na adresu andreas@dokument-festival.cz, a to do 31. 5. 2017.
2. Ústní část obnáší rozpravu nad odevzdanými texty.
Termín ústní části bude upřesněn.
Písemné úkoly musí zahrnovat také práci s literaturou a s citacemi zaznamenanými v rámci přednášek s hosty. Předpokládá se vlastní názor opřený o přesvědčivé argumenty. Texty se musí držet standardů akademického psaní a pravidel českého pravopisu.
Informace učitele
PhDr. Andrea Slováková, Ph.D., MBA (nar./b. 1981)
Absolvovala Mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, kde obhájila rigorózní práci, a doktorské studium filmové vědy na Filozofické fakultě UK. Studovala dokumentární tvorbu na FAMU a strategický management na Cambridge Business School. 2003-2011 působila ve vedení Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava, v posledních letech jako ředitelka pro publikační činnost. Nadále pro něj dramaturgicky připravuje sekci experimentálních dokumentů. 2012–2015 působila jako ředitelka Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. Publikuje texty o filmu v různých periodicích (například Cinepur, Kino Ikon, A2), byla šéfredaktorkou sborníku textů o dokumentu DO a editorsky vedla Dok.revue (příloha týdeníku Respekt). Je expertkou Státního fondu kinematografie a slovenského Audiovizuálneho fondu. Založila nakladatelství non-fikční literatury Nová beseda. Natočila například portrét matematika Petra Vopěnky (2006), film o mracích "Oblaka" (2007), esej o dohlížecích mechanizmech "Nadohled" (2011) a experimentální film „Oživení průmyslu“ (2016).

She studied Mass Media Studies at the Faculty of Social Sciences of Charles University in Prague, after graduation received the degree PhDr. Graduated also from Film Science at the Philosophical Faculty of Charles University, where finished the postgraduate studies. She studied documentary film-making at FAMU in Prague and strategic management at Cambridge Business School. 2003-2011 she worked in the management of Jihlava International Documentary Film Festival, in the last years as the director for publishing activities. Now she continues in programming of experimental films. 2012-2015 she was director of AMU Press / Publishing House of Academy of Performing Arts in Prague. She publishes articles in different magazines (e.g. Cinepur, Kino Ikon, A2) and was editor-in-chief of the annual anthology of texts on documentary called DO. She is an expert for State Cinematography Fund and Slovak Audiovisual Fund. She founded an independent publishing house for non-fiction literature Nová beseda. As an artist, she made the portrait of Czech mathematician Petr Vopěnka (2006), film about clouds called "Clouds" (2007), film essay about supervision mechanisms "In Sight" (2011) or experimental short "Recovering Industry" (2016).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednou za tři roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/FAV172