FAVBPa13 Bakalářský seminář II

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Večeřa, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Patrycja Astrid Twardowska
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:30–15:45 U34
Předpoklady
FAVBPa12 Bak. sem. I && FAVBPa01 Úvod do studia filmové vědy && FAVBPa10 Proseminář A
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Kurs je nutno absolvovat v 1. ročníku.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář se soustřeďuje na systematickou přípravu studentů ke kladení a zodpovídání výzkumných otázek, a to jak všeobecně při navrhování badatelského projektu, tak v rámci určitých paradigmat filmovědného výzkumu. Pro tyto účely budou posluchači vybaveni příslušnými metodologickými nástroji, jejich užitečnost si otestují v bezprostřední realizaci „cvičného“ výzkumu. Cíle předmětu představuje: zajištění diferenciace a specializace výuky, nácvik formulování a realizace výzkumných projektů, zkvalitnění a rozšíření kompetencí studentů, příprava na realizaci stylisticky, heuristicky a analyticky kvalitní absolventské práce.
Osnova
  • Studenti budou během semestru vždy na ploše tří výukových bloků (v cyklu opakujícím se čtyřikrát za semestr) seznámeni s širším portfoliem výzkumných přístupů: kulturní dějiny kinematografie, hospodářské dějiny kinematografie, dějiny filmového stylu a dějiny recepce.
  • Tyto oblasti výzkumu budou postupně představeny pedagogy (Lucie Česálková, Radomír Kokeš, Pavel Skopal, Michal Večeřa), kteří se zaměřují na hospodářské, kulturní, recepční a estetické dějiny z jiných oborů. Výuka bude přitom probíhat v rámci jednotlivých výzkumných přístupů trojfázově: (a) metodická příprava, (b) realizace "cvičného" výzkumu podle zadaných parametrů odpovídajících vzorovému, tj. již publikovanému výzkumu, (c) komparace výsledků "cvičného" výzkumu se vzorovým výzkumem.
  • Zvýší se tak u studentů schopnost formulování a efektivizace práce při řešení výzkumného problému, rozšíří se jejich metodologické kompetence a napomůže se standardizaci úrovně akademického psaní při formulování záměrů a výstupů výzkumu.
Literatura
    doporučená literatura
  • ALLEN, Robert C. a Douglas GOMERY. Film History: Theory and Practice. McGraw - Hill, 1985. info
  • Explorations in New Cinema History. Edited by Richard Maltby, Daniel Biltereyst, Philippe Meers. Oxford: Wiley Blackwell, 2011.
  • STAIGER, Janet: Media Reception Studies. New York: NY University Press, 2005
  • BURKE, Peter. Co je kulturní historie? Praha: Dokořán, 2011
  • BORDWELL, David. Poetics of cinema. New York: Routledge, 2008, xii, 499. ISBN 9780415977784. info
  • Understanding media economics. Edited by Gillian Doyle. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2002, vii, 184 p. ISBN 076196875X. info
    neurčeno
  • další literatura bude zadána v průběhu kursu
Výukové metody
1) Přednáška: teoretická příprava ve formě metodologické propedeutiky
2) Domácí studium předepsané literatury
3) Seminář: diskuze nad předepsanou literaturou, zadání cvičného projektového výzkumu, realizovaného pomocí poskytnutých metodologických nástrojů a v souladu s předepsanými parametry
4) Domácí vypracování a odevzdání zadaného projektového úkolu
5) Seminář: komparace výsledků cvičného výzkumného projektu se zpětně poskytnutnou podobou vzorového výzkumu

Seminární práce bude probíhat v rámci počtově omezených seminárních skupin, což posiluje didaktický efekt, protože vyučujícímu se umožňuje soustřeďovat na konkrétní problémy, s nimiž se jednotliví studenti potýkali.
Metody hodnocení
Závěrečné hodnocení se bude odvíjet od celkového součtu bodů udělovaných vyučujícími jednotlivých okruhů, a to na základě různorodých parametrů: (a) práce se zadanou literaturou, (b) schopnost kritického uvažování nad probíranou látkou v hodině, (c) zpracování cvičného projektového výzkumu, (d) schopnost kritického zhodnocení vlastní práce v komparaci se vzorovým výzkumem.
Navazující předměty
Informace učitele
Výuka kursu bude podporována pomocí ELF.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.