FF:RLB381 Religionistická imaginace - Informace o předmětu
RLB381 Religionistická imaginace: Teoreticko-metodologický seminář s hraním rolí (LARP)
Filozofická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Hampejs, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lujza Kotryová (přednášející)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Šárka Londa Vondráčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé liché úterý 17:30–20:45 J21
- Předpoklady
- ( RLA01 Úvod do religionistiky || RLKA01 Úvod do religionistiky ) && ( RLA13 Úvod do metodologie výzkumu || RLKA13 Úvod do metodologie výzkumu )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího. - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, B-HS)
- Religionistika (program FF, B-PH) (3)
- Cíle předmětu
- Seminář rozvíjí vědeckou imaginaci vzhledem k religionistickému pohledu na sociální realitu, a to aktivní přípravou a realizací simulované situace vědce-výzkumníka v terénu. Studenti kurzu připravují společně tři situace, reprezenzující vybrané problémy, s nimiž se religionista v rámci výzkumu náboženství v moderní společnosti typicky setkává. Situace poté ztvárňují hraním rolí. a vytvářejí tak společnou zkušenost, která jim umožňuje specificky spojovat teoretická východiska s konkrétním prožitkem. Ten je pak kriticky reflektován a vztažen k teoretické-metodologické rozpravě o podmínkách religionistické práce.
Kurz navazuje na metodologické kurzy religionistického kurikula a rozvíjí jejich koncepty skrze kontrasty akademické reflexe a aktivní zkušenosti s konceptualizacemi náboženství a vědy prostřednictvím scénářů s hraním rolí. Cílem kurzu je poskytnout v rámci simulovaných situací specifické podmínky pro kritickou reflexi problémů s empirickým studiem náboženstvím v současné společnosti.
Seminář se snaží uchopit vybrané religionistické probémy jako interakční konstrukce. Ztvárněním v larpové hře studenti aktivně zakoušejí rozdíly mezi umělým reflektovaným akademickým věděním a věděním přirozeného světa zakotveným v sociální praxi. Společná zkušenost "simulovaného náboženství i vědy" je pak základem pro společnou reflexi v religionistických a sociálněvědních kategoriích.
Po absolvování předmětu bude student schopen samostatně kriticky reflektovat podmínky religionistického výzkumu a rozumět jeho praktickým souvislostem zvláště ve vztahu k jeho počátečním fázím. Dokáže uchopovat výzkumné problémy a nacházet relevantní momenty v sociálním jednání napnutém na ose přirozeného a teoretického světa. Zvláštní důraz je kladen na rozvinutí výzkumné představivosti. - Osnova
- Úvod
- Příprava situace s hraním rolí
- Ztvárnění situace
- Reflexe
- Závěrečná hodina
- Výukové metody
- Domácí příprava (četba), skupinová příprava projektu, realizace projektu, seminární práce.
- Metody hodnocení
- Docházka (80%), aktivní participace na simulaci, domácí příprava, seminární práce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují studenti, kteří již absolvovali kurz RLB40 Empirický výzkum náboženských skupin.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/RLB381