FF:PS_BB030 Psych. obrazové reprezentace - Informace o předmětu
PS_BB030 Psychologie obrazové reprezentace
Filozofická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Josef Švancara, CSc. (přednášející)
Mgr. Kateřina Chmelařová (cvičící)
Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Michal Sedlák, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Pavel Ugwitz, Ph.D. (pomocník) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Irena Komendová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- So 3. 3. 9:10–14:55 B2.33, So 10. 3. 9:10–14:55 B2.33
- Předpoklady
- PS_BA003 Obecná psychologie I && PS_BA007 Obecná psychologie II
Dobré základy obecné psychologie a vyhraněný zájem o imaginární reprezentaci z teoretického i aplikačního hlediska. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, B-PS) (2)
- Cíle předmětu
- V návaznosti na poznatky o mentální reprezentaci podat přehled oblastí, v nichž se uplatňuje obrazová reprezentace: kresebné techniky a jejich využití ve výzkumu a v psychologické diagnostice, specifické kulturní rozdíly v zobrazování, užití grafů v dokumentaci, grafity, komiks.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice vnějších a vnitřních (mentálních) reprezentací;
- interpretovat produkty kresebných technik v psychologii;
- interpretovat grafy a grafické reprezentace z psychologického hlediska;
- vypracovat seminární práci na téma z oblasti obrazové reprezentace; - Osnova
- Hlavní otázky: Jak obraz reprezentuje skutečný svět? Jaké jsou formy a prostředky tohoto zobrazení? Jaký je vztah zobrazení k základním kategoriím našeho pojetí skutečnosti, jimiž jsou čas a prostor, jak obraz vyjadřuje významy? Tématické okruhy: Dynamika vizuální percepce a zobrazování z hlediska experimentálního i aplikačního: anticipace při vnímání, vývojové změny vnímání, aktuální geneze představy, mentální rotace, interindividuální rozdíly percepční syntézy, eidetické schopnosti, kresba z hlediska objektivního i projektivního, užití v psychodiagnostice, geovizualizace, mezikulturní zkoumání výtvarné tvořivosti. Navazuje na poznatky z těchto předmětů: obecná psychologie poznávacích procesů, emocí, motivace, vývojová psychologie, psychologie osobnosti, metodologie, psychologická diagnostika.elf-image; interpreting children drawings; drawing techniques; mandala: systemic relationships, mandala: expression in drawings; effectiveness of images; external space vs projective space; creative power of folk art; drawings in psychological diagnostics of children and adults.
- Literatura
- doporučená literatura
- READ, Herbert. Výchova uměním. Translated by Jan Caha, Edited by Jaromír Uždil. 1. vyd. Praha: Odeon, 1967. 421 s
- BENOIST, Luc. Znaky, symboly a mýty. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. 122 s. ISBN 80-85865-49-1.
- GOMBRICH, Ernst Hans. Umění a iluze : studie o psychologii obrazového znázorňování : Art and illusion (Orig.). Translated by Miroslava Tůmová. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1985. 534 s.
- AUMONT, Jacques. Obraz. Translated by Ladislav Šerý. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění v Praze, 2005, 325 s. ISBN 8073310457. info
- neurčeno
- ŠVANCARA, Josef. Imaginativní reprezentace domova u dětí předškolního věku. In Kde jsme doma. 1. vyd. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1997
- KOSTROŇ, Lubomír. Psychologie architektury. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 207 s
- Výukové metody
- Tři stěžijní pilíře: 1. Přednášky zaměřená na vybraná témata 2. Praktická prezentace aktuálnícvh výzkumů a technologií s nimi spjatých (Augmented reality, Eyetracking systems, 3D projection, web based platform Hypothesis atd.) 3. Seminární práce
- Metody hodnocení
- Účast na hodinách a seminární práce.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/predmet/phil/jaro2018/PS_BB030
Literatura Arnheim, R. ((1954). Art and visual perception. Berkeley: UCP. (Též německy a rusky) Aumont, J. (2005). Obraz. Přeložil Ladislav Šerý. Praha: AMU. Benoist, L. (1995). Znaky, symboly a mýty. Přel. Z. Hrbata. Praha: Victoria Publishing. Haken, H., Schiepek, G. (2006), Synergetik in der Psychologie. Selbstorganisation verstehen und gestalten. Göttingen: Hogrefe. Gallistel, C. R. (1980). The organization of Action: A New Synthesis. Hilsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum, Assoc. Gombrich, E. H. (1985). Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Odeon. Konečný, M., Švancara, J. (1996). (A)perception of the Maps by Czech School Children. In Children and Education in Cartography. Gifu: Japan. Machotka, P. (2002). Panelová diskuse. FF: MU Massironi, M. (2002). The psychology of graphic images: seeing, drawing, communicating. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, Assoc. Novák, M., Faber, J., Kufudaki, O. (1992). Neuronové sítě a informační systémy živých organismů. Praha: Grada. Read, H. (1967). Výchova uměním. Praha: Odeon. Sehringer, W. (1999). Zeichnen und Malen als Instrumente der psychologischen Diagnostik. 2. neubearb. Auflage. Heidelberg: Universitätsverlag C. Winter. Švancara, J. (1997). Imaginativní reprezentace domova u dětí školního věku. In A. Schauerová a kol. Kde jsme doma, str. 33-52. Strážnice: ÚLK. Šikl, R. (2012). Zrakové vnímání. Praha: Grada. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/PS_BB030