FAVh031 Fenomén camp a kinematografie

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Antonín Tesař (přednášející)
Garance
Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 12:00–15:40 C34
Předpoklady
Nejsou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět představí pojem camp, který patří k zásadním kulturním fenoménům druhé poloviny 20. století až dodnes. Tento problematický a těžko uchopitelný termín bude ukotven v rámci klíčových textů, které s ním na obecné rovině pracují. Camp je sice obecně kulturní pojem, ale film zároveň patří k uměleckým druhům, s nímž bývá nejčastěji spojován. Kurz se zaměří na výběr nejpodstatnějších setkání campu s kinematografií.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
- schopen orientovat se v diskursu ohledně pojmu camp a jeho různých použití a kontextů
- seznámen s různorodými přesahy campu do kinematografie
- schopen korektně pracovat s pojmem camp při psaní textů o kinematografii
Osnova
  • • Lekce 1
  • Co je camp a jaké jsou problémy jeho definice. Rozbor eseje Poznámky k fenoménu Camp. Kořeny campu. Swish a drag.
  • • Lekce 2
  • Camp jako estetika a kritický postoj. Objekty, které jsou camp. Camp a braková kinematografie.
  • • Lekce 3
  • Camp a gay sensibilita. Rozbor eseje Jack Babuscio: Camp and the Gay Sensibility. Camp jako reakce na společenský útlak. Camp a underground.
  • • Lekce 4
  • Camp jako estetika II. Camp a (klasický) Hollywood.
  • • Lekce 5
  • New queer cinema a camp.
  • • Lekce 6
  • Současnost. Smrt/přerod campu. Camp jako mainstream.
Literatura
    povinná literatura
  • SONTAGOVÁ, Susan: Poznámky o fenoménu camp. Labyrint 2000, č. 7-8, Praha: Labyrint, s. 79-86.
  • • Meyer, Moe (2010): An Archaeology of Posing: Essays on Camp, Drag and Sexuality. Macater Press.
  • Camp: queer aesthetics and the performing subject : a reader. Edited by Fabio Cleto. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999, xii, 523. ISBN 0748611711. info
    doporučená literatura
  • Aaron, Michelle (2004): New Queer Cinema: A Critical Reader. Edinburgh, Edinburgh Univeristy Press.
  • Tinkcom, Matthew (2002): Working Like a Homosexual: Camp, Capital, Cinema. Durham: Duke University Press.
  • TESAŘ, Antonín, David ČENĚK, Jiří FLÍGL a Jiří BLAŽEK. Krev, slzy a sperma : čítanka filmového braku. Vydání první. Praha: Casablanca, 2017, 237 stran. ISBN 9788087292396. info
Výukové metody
Série 6 lekcí a na ně navázané projekce. Lekce proběhnou každý sudý čtvrtek (11. 3., 25. 3., 8. 4., 22. 4., 6. 5., 20. 5.) v kinosále C34 nebo na platformě MS Teams (bude upřesněno s ohledem na epidemiologickou situaci) v čase od 12:00 do 15:50.
Metody hodnocení
Finální esej. Vyberte si jeden český film a vyargumentuje, v čem může být považovaný za camp. Esej musí formou citací, parafrází a/nebo souhrnu pracovat s povinnou odbornou literaturou. Rozsah: 5 až 7 normostran (9000 - 12600 znaků).
Informace učitele
Antonín Tesař vystudoval bakalářský stupeň oboru Filosofie na ÚFaR FF UK. Od roku 2006 se věnuje filmové kritice. Je redaktorem časopisů A2 kulturní čtrnáctideník a Cinepur a spolupracovníkem Radia Wave. Svými texty přispíval do řady dalších periodik a sborníků. Je spoluautorem knih Planeta Nippon (s Annou Křivánkovou a Karlem Veselým, 2017) a Krev, slzy a sperma: Čítanka filmového braku (s Davidem Čeňkem, Jiřím Flíglem a Jiřím Blažkem, 2017).
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2021/FAVh031