SJ1A012 Úvod do dějin, kultury a reálie hispanofonních zemí II

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
2/3/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Daniel Vázquez Touriňo, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Athena Alchazidu, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Daniel Vázquez Touriňo, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur - Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur - Filozofická fakulta
Předpoklady
SJ1A011 Hispanofonní země I
Úvod do dějin a kultury hispanofonních zemí I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jedná se o kurz, jehož cílem je nabídnout studentům úvod do studia historie, kultury a reálií hispanofonních zemí latinskoamerického areálu. Dalším cílem je seznámit studenty se základními pojmy a proudy, které se s danou problematikou úzce pojí. ________________________________________________________ Se trata de una asignatura introductoria que pretende acercar a la estudiante los conceptos y las corrientes fundamentales que conforman la historia, la cultura, el pensamiento y la literatura de Hispanoamérica.
Výstupy z učení
Studenti se po absolutoriu kurzu budou: • Orientovat v otázkách souvisejících s dějinami Latinské Ameriky a příslušnou periodizací; rovněž budou mít přehled o hlavních událostech a historických postavách. Zároveň získají přehled o specifickém pojetí dějin tohoto regionu vnímaného jako tzv. „periferie Západu“ (Octavio Paz), a budou mít základní představu o současném vývoji. • Znát převládající myšlenkové proudy v každé historické éře a kriticky je reflektovat ze současného kontextu. • Mít přehled o kulturní heterogenitě Latinské Ameriky a dokážou díky tomu rozlišit nejdůležitější kulturní a umělecké projevy, které budou umět interpretovat a zařadit je do příslušného kontextu. ________________________________________________________ Competencias específicas que se adquirirán durante el curso • Orientarse en la historia de América Latina, su periodización, principales acontecimientos y actores, comprendiendo las características particulares de la historia de esta región en cuanto que “periferia de Occidente” (Octavio Paz). • Conocer las corrientes de pensamiento imperantes en cada época histórica y reflexionar críticamente sobre ellas desde el contexto actual. • Familiarizarse con la heterogeneidad cultural de América Latina y ser capaz de distinguir, contextualizar e interpretar las muestras culturales y artísticas más relevantes. • Adquirir una idea básica del desarrollo de las corrientes literarias en Hispanoamérica y de las obras que componen su canon. • Comprender el entorno histórico y sociocultural en el que surge y se sitúa una obra literaria hispanoamericana. • Elaborar rigurosamente un trabajo académico de extensión reducida con un manejo adecuado de las fuentes secundarias. • Expresar oralmente opiniones críticas complejas e intelectualmente fundamentadas.
Osnova
  • I. Historie a kultura 1. Vymezení základních pojmů. 2. Předkolumbovská Amerika. Objev a dobytí. 3. Koloniální období: správa, společnost. Otázka postavení domorodých obyvatel.. 4. Kultura koloniálního období I: kronikáři. 5. Kultura koloniálního období II: baroko. 6. Boj o nezávislost. 7. Společnost v 19. století: "civilizace a barbarství" v souvislosti s utvářením národních států. 8. Hospodářský pokrok a modernizace společnosti v Latinské Americe. 9. Studená válka v Latinské Americe: revoluce, diktatury, intervencionismus. 10.- Latinská Amerika v globalizovaném světě. 11.- Současná kultura, umění a literatura. II. Geografické reálie. Současná společnost. 1. Obecný profil makroregionu - Severní Amerika a Karibská oblast 2. Obecný profil makroregionu - Jižní Amerika 3. Kuba, Dominikánská republika, Portoriko 4. Mexiko, Guatemala, 5. Honduras, Salvador, Nikaragua 6. Kostarika, Panama 7. Venezuela 8. Kolumbie 9. Bolívie, Ekvádor 10. Peru 11. Chile, Paraguay 12. Argentina, Uruguay ________________________________________________________ I. Historia. Cultura y civilización 1.- Aclaración de conceptos básicos. 2.- La América precolombina. El descubrimiento y la conquista. 3.- La colonia: administración, sociedad. La polémica en torno al derecho de los indios. 4.- La cultura de la colonia I: cronistas. 5.- La cultura de la colonia II: el Barroco. 6.- La Independencia: antecedentes y procesos. 7.- Siglo XIX: civilización y barbarie en el proceso de creación de los Estados nación. 8.- Progreso económico y modernidad en Hispanoamérica. 9.- La Guerra Fría en América Latina: revoluciones, dictaduras, intervencionismo. 10.- Hispanoamérica en el mundo globalizado. 11.- Cultura, arte y literatura contemporáneas. II. Geografía. Sociedad 1. Macroregión: América del Norte y el Caribe 2. Macroregión: América del Sur 3. Cuba, República Dominicana, Puerto Rico 4. México, Guatemala, 5. Honduras, El Salvador, Nicaragua 6. Costa Rica, Panamá 7. Venezuela 8. Colombia 9. Bolivia, Ecuador 10. Perú 11. Chile, Paraguay 12. Argentina, Uruguay
Literatura
    povinná literatura
  • QUESADA MARCO, Sebastián. Imágenes de América Latina. primera edición. 96 stran. ISBN 9788477115878. info
  • QUESADA MARCO, Sebastián. Imágenes de América Latina. primera edición. 137 stran. ISBN 9788477115861. info
    doporučená literatura
  • MONSIVÁIS, Carlos. Aires de familia : cultura y sociedad en América Latina. 3. ed. Barcelona: Anagrama, 2006. 254 s. ISBN 843390597X. info
  • DONGHI, Tulio Halperin. Historia contemporánea de América latina. 1. ed. Madrid: Alianza Ed, 1998. 750 s. ISBN 84-206-3515-4. info
  • VÁZQUEZ, Germán a Nelson Martínez DÍAZ. Historia de América Latina. 1. ed. Madrid: Sociedad General Espanola de Librería, 1998. 215 s. ISBN 84-7143-643-4. info
  • CHALUPA, Jiří. Historia y geografía de América Latina. Olomouc: Univerzita Palackého, 1997. 49 s. info
    neurčeno
  • José Miguel Oviedo, Historia de la literatura hispanoamericana I, II. Madrid, Alianza Editorial 1995, 1997.
  • Housková, Anna. Slovník spisovatelů Latinské Ameriky : Argentina, Bolívie, Brazílie, Dominikánská republika, Ekvádor, Guatemala, Haiti, Honduras, Chile, Kolumbie, Kostarika, Kuba, Mexiko, Nikaragua, Panama, Paraguay, Peru, Portoriko, Salvador, Surinam, U
  • Luis Íńigo Madrigal (coord.), Historia de la literatura hispanoamericana, tomos I, II. Madrid, Cátedra 1982, 1987.
  • Giuseppe Bellini, Historia de la literatura hispanoamericana. Madrid, Editorial Castalia 1986.
Výukové metody
Prezenční výuka: Přednášky, semináře, diskuze, studentské prezentace. Pravidelná domácí příprava: četba primární a sekundární bibliografie, prostudování studijních materiálů včetně těch dostupných z interaktivní osnovy, plnění zadaných úkolů, e-learning. ----------------------------- Metodología de la enseñanza • Actividades presenciales ;Clases teóricas y prácticas • Actividades no presenciales;Estudio de los manuales de referencia o Elaboración de tareas para casa o Búsqueda y análisis crítico de bibliografía o Preparación de una exposición oral, e-learning.
Metody hodnocení
• Pravidelné odevzdávání zadaných úkolů. V případě pozdního odevzdání se z celkového počtu 100 bodů, kterých lze dosáhnout v závěrečném testu, odečtou 2 za každý včas nedodaný úkol. Prezentace vybraného tématu v hodině (podmínka k připuštění k zkoušce). Závěrečný test: slepá mapa, otevřené otázky týkající se probíraných témat. Hranice úspěšnosti: 70%. ______________________ • Entrega a tiempo de tareas asignadas. En el caso de entregas tardías, se sustraerán 2 puntos por cada tarea no entregada a tiempo del total de los 100 puntos que se pueden lograr en la prueba final. Presentación del tema seleccionado en clase (que es uno de los requisitos de admisión al examen).    Examen final: mapa ciego, preguntas abiertas sobre los temas tratados en clase. Tasa de éxito: 70%   • Exposición oral Examen final: mapa mudo; preguntas abiertas sobre contenido del temario tratado en las clases. •
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020.