PBB112 Penitenciární pedagogika

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/3/0. výuka 1x za 14 dní. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petr Juříček (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché pondělí 16:00–19:40 D51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz sleduje dva cíle: přiblížit studentům problematiku penologie a penitenciární pedagogiky, jako věd, které se zabývají restrikcí vůči pachatelům trestných činů v podmíněné či nepodmíněné formě trestů ukládaných justičním aparátem. Druhým cílem kurzu je zorientovat studenty v aktivitách, které zvyšují šanci odsouzených a vězněných na pozitivní změny v jejich osobnosti, představit motivační činitele, se kterými pracuje odborný personál věznic, aby u vězněných osob podpořil snahu po nápravě, motivaci k práci a především je nasměroval k pozitivnímu uvažování v průběhu výkonu trestu odnětí svobody.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen:
- udělat základní diagnostiku vězněných (podle diagnostiky SARPO).
- sestavit program zacházení na vězněnou osobu dle jeho osobnostního profilu, dle možnosti dalšího vzdělávání a následného využití v civilním životě.
- bude znát parametry vyhodnocení uvedeného programu a na základě toho bude schopen provést jeho tzv. aktualizaci.
Osnova
  • 1. Penologie a penitenciární pedagogika
  • 2. Historie trestu a trestání, pojetí trestu, právní úpravy
  • 3. Vězeňská služba České republiky
  • 4. Otázky spojené s výkonem vazby
  • 5. Problémy spojené s výkonem trestu odnětí svobody (zaměstnávání odsouzených, drogová závislost, vězeňské subkultury, ...)
  • 6. Práce s osobami ve výkonu trestu (programy zacházení a další resocializační programy)
  • 7. Postpenitencirání péče s osobami propuštěnými z vězení
  • Kurz je ve výše uvedených bodech koncipován jako komparace tuzemského vězeňství a vybraných vězeňských systémů v Evropě.
Literatura
    povinná literatura
  • RASZKOVÁ, Tereza a Stanislava SVOBODA HOFERKOVÁ. Kapitoly z penologie. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013, 125 s. ISBN 9788074352645. info
  • Koncepce vězeňství do roku 2025 (2016). Dostupné z http://vscr.cz/wp-content/uploads/2017/06/Koncepce-vezenstvi.pdf
  • HÁLA, Jaroslav. Úvod do teorie a praxe vězeňství. 2. dopl. vyd. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2006, 183 s. ISBN 8086708306. info
    doporučená literatura
  • VETEŠKA, Jaroslav. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 251 stran. ISBN 9788074788987. info
  • NEDBÁLKOVÁ, Kateřina. Má vězení střední rod? aneb Maskulinita a femininita ve vězeňských subkulturách. Sociologický časopis. Praha: Sociologický ústav AV R, 2003, roč. 39, č. 4, s. 469-486, 17 s. ISSN 0038-0288. info
Výukové metody
Přednášky, diskuse aktuálních problémů týkajících se vězněných osob, kazuistiky z prostředí věznice, praktické příklady z praxe.
Metody hodnocení
Studenti musí ke splnění ukončení kurzu zpracovat program zacházení pro osobu ve výkonu trestu a to vzhledem k jeho osobnostnímu profilu, délce odsouzení a dalším parametrům, vycházející z diagnostiky pachatele. Tento koncept si připraví na poslední přednášku, kde budu tento výstup prezentovat v ústní prezentaci v rozsahu cca. 5 minut. Výuku je nutné absolvovat, především vzhledem důslednému pochopení dané problematiky, neboť samotná metodika zpracování programů zacházení není v rámci publikací na dané téma zásadně zpracována.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.