ISKM32 Laboratoř vzdělávacích technologií

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 12:00–13:40 D33
Předpoklady
Zájem o edTech témata.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V tomto semestru je laboratoř otevřená jako experimentální prostor podporující práci jednotlivých studentů. Potřebujete dostávat zpětnou vazbu na svůj edTechový projekt? Chcete nějak zajímavě rozšířit portfolio digitálních artefaktů na KISKu? Nebo nevíte, co chcete a toužíte po nápadech, čemu by bylo zajímavé se edTechově věnovat? Pak právě pro vás je tento kurz určený. Nabízí systematickou podporu, odborné konzultace i možnost interakce se spolužáky.
Výstupy z učení
Výstupy z kurzu jsou závislé na zvoleném tématu. Obecně lze říci, že se student naučí orientovat v určité problematice související s technologiemi ve vzdělávání, porozumí ji po pedagogické i technické stránce. Především pak získá vlastní zkušenost s tvorbou.
Osnova
  • Příklady možných témat (je ale vítané, pokud student přinese vlastní):
  • Chatbot – vzdělávací aplikace
  • Rozšířená realita v prostředí školy – výběr nástrojů a metodika využití
  • Tvorba mikrokurzů na různá témata
  • Technologie a metody pro učení sebe sama – blog
  • Lekce v Mozilla Hubs
  • Využití OpenAI ve vzdělávání
  • Nelineární příběh v Twine2
  • Multimediální podpora pro vybraný kurz
  • Systém podpory hybridní výuky
  • ….
Literatura
    povinná literatura
  • FAO. 2021. E-learning methodologies and good practices: A guide for designing and delivering e-learning solutions from the FAO elearning Academy, second edition. Rome. https://doi.org/10.4060/i2516e
    doporučená literatura
  • ČERNÝ, Michal. Jak učit sám sebe. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2016. 176 s. ISBN 978-80-265-0519-8.
  • ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup: Pragmatická edukační teorie a její prakticko-výzkumná implementace. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 2019. 206 s. ISBN 978-80-210-9233-4.
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
    neurčeno
  • SHIBOLET, Yotam; KNOLLER, Noam; KOENITZ, Hartmut. A framework for classifying and describing authoring tools for interactive digital narrative. In: Interactive Storytelling: 11th International Conference on Interactive Digital Storytelling, ICIDS 2018, D
  • AUER, Michael E. (ed.). New Realities, Mobile Systems and Applications: Proceedings of the 14th IMCL Conference. Springer Nature, 2022.
  • MANĚNA, Václav. Moderně s Moodlem: jak využít e-learning ve svůj prospěch. CZ. NIC, zspo, 2015.
  • MCTEAR, Michael. Conversational ai: Dialogue systems, conversational agents, and chatbots. Synthesis Lectures on Human Language Technologies, 2020, 13.3: 1-251.
Výukové metody
Individuální a skupinové konzultace, diskuse, společná a individuální práce. Výuka je nepravidelná, dle potřeb studentů
Metody hodnocení
Realizovaný projekt domluvený v prvních třech týdnech semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2024, jaro 2025.