ISKM64 Informační společnost

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 12:00–13:40 D33
Předpoklady
Zájem o problematiku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 11/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz nabízí možnost kritického přemýšlení o změnách, kterými současná společnost prochází s nárůstem moderních technologií. Dotýká se témat jako je etika vývoje AI, změna pracovních pozic nebo smyslu a významu učení ve 21. století. Zaměřuje se jak na historický vývoj klíčových společenských témat, tak také reflexi stávajících problémů. Základní kostra kurzu je spojená s monografií Informační a učící se společnost, ale současně reflektuje aktuální problémy - část z nich je k přečtení i v článcích přednášejícího. (viz odkaz v poznámkách na konci sylabu)

Po absolvování předmětu se budou studenti schopni orientovat v problematice informační společnosti a změn, které přináší. Zdůrazněn bude především rozměr informační revoluce, antropologické a etické aspekty změn, změny v učení a vzdělávání atp. Důraz bude kladen nejen na analýzu moderních trendů a témat, ale také na četné filosofické a historické exkurzy, které poskytnou posluchačům širší a méně obvyklý rozměr chápání vybraných problémů.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student schopen:
  • kriticky nahlížet na fenomén informační společnosti
  • pracovat s relevantní odbornou literaturou k tématu
  • psát o informační společnosti
  • reflektovat změny v oblasti struktury společnosti
  • vnímat specifika firem v oblasti průmyslu 4.0
  • reflektovat změny v oblasti učení a vzdělávání
  • kriticky nahlížet na téma autorského práva
  • znát základní koncept z digitální antropologie
  • zastávat vlastní pozici v etických dilematech souvisejících s informační společností
  • chápat vztah mezi informační a učící se společností
  • kriticky argumentovat a přemýšlet o jednotlivých fenoménech
  • Osnova
    • Komunikace; písmo a řeč
    • Historie informatiky
    • Informační revoluce
    • Technologické změny
    • Ekonomické změny, změny v managementu
    • Společenské změny, demokracie, občanská participace
    • Změny v umění a kultuře
    • Sociální informatika
    • Učící se společnost
    • Nové formy vzdělanosti a celoživotní učení
    • Učitel a student v 21. století
    • Etické problémy a dilemata
    • Filosofické problémy a informační společnost
    • Digitální antropologie
    Literatura
      povinná literatura
    • FREY, Carl Benedikt; OSBORNE, Michael A. The future of employment: how susceptible are jobs to computerisation. Retrieved September, 2013, 7: 2013.
    • SIEMENS, George. Connectivism: A learning theory for the digital age. International journal of instructional technology and distance learning, 2005, 2.1: 3-10.
      doporučená literatura
    • MCLUHAN, Marshall. The medium is the message. Media and cultural studies: keyworks, 1964, 129-138.
    • OECD Information technology outlook ICTs and the Information Economy 2002 Edition - ICT diffusion and the digital divide. In: OECD [online]. Paris, 2002 [cit. 2014-07-09]. Dostupné z: http://www.oecd.org/internet/ieconomy/37620159.pdf
    • ROBINSON, Kenneth. How schools kill creativity. TED [online]. 2006 [cit. 2014-07-07]. Dostupné z:http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity
      neurčeno
    • ARAI, Kohei (ed.). Proceedings of the Future Technologies Conference (FTC) 2021, Volume 1. Springer Nature, 2022.
    • MEHRA, Bharat (ed.). Social Justice Design and Implementation in Library and Information Science. Routledge, 2021.
    • Webster, F., & Blom, R. (Ed.). (2020). The information society reader. Routledge.
    • ROTHMAN, Denis. Transformers for Natural Language Processing: Build innovative deep neural network architectures for NLP with Python, PyTorch, TensorFlow, BERT, RoBERTa, and more. Packt Publishing Ltd, 2021.
    • MURRAY, Andrew. Information technology law: the law and society. Oxford University Press, 2019.
    • Kublik, S., & Saboo, S. (2022). GPT-3: Building innovative NLP products using large language models. O’Reilly Media, Inc.
    • WEBSTER, Frank, et al. (ed.). The information society reader. Psychology Press, 2004.
    Výukové metody
    Diskusní seminář spojený s přednáškou. Předmět je vyučován formou převrácené třídy - studenti shlédnou záznamy dvou přednášek, případně nastudují literaturu a jednou za 14. dní o tématu diskutují na semináři.
    Metody hodnocení
    Aktivní účast (nejméně 80%), zpracovaná esej na zvolené téma (10-15 tisíc znaků vč. mezer ideálně umístěná na Medium s tagem "Informacni spolecnost", v případě potřeby je možné ji odevzdat také e-mailem), krátký rozhovor nad esejí.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.