FF:NJURS01J Náslechová reflexe - Informace o předmětu
NJURS01J Reflexe náslechové praxe
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Markéta Hotařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Edita Osmanović (přednášející)
Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil. (přednášející)
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník) - Garance
- Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJURS01J/Kombinovane: Čt 16:00–17:40 C42, kromě Čt 18. 4., E. Osmanović, M. Trombiková
NJURS01J/Prezencni: Čt 8:00–9:40 J22, kromě Čt 18. 4., E. Osmanović, M. Trombiková - Předpoklady
- Předpokladem je ukončení germanistického nebo srovnatelného bakalářského studia a didaktiky I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-NJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je:
- aby studenti začali utvářet svá sebepojetí učitele: reflexe prekonceptů práce učitele/učitelky, reflexe pracovních činností učitele/učitelky, reflexe vlastního jazykového životopisu a vlivu poznatků pro vlastní praxi, design vlastní vize ideálního učitelského já
- dokázali reflektovat praxi (individuálně: reflektivní deník, portfolio, prezentace školy; ve skupině: sdílení a vedená reflexe) a stanovit si vlastní individuální cíle pro svůj profesní seberozvoj (sebehodnoticí dokument)
- na základě reflexe rozvinuli základní pedagogické a didaktické dovednosti se zaměřením na vytváření podmínek pro učení (dle Standardu oblast 2) a vypracování písemné přípravy do výuky včetně její realizace v praxi (vedená reflexe s oborovou didaktičkou a provázející učitelkou/provázejícím učitelem v rámci hospitace) - Výstupy z učení
- Student bude schopen
- reflektovat své prekoncepty ve vztahu k učitelskému povolání
- vytvořit si vlastní představu svého ideálního učitelského já a být otevřený pro její další reflexi
- reflektovat svou praxi jak individuálně, tak i ve skupině
- produktivně využívat poznatky z reflexí a hospitace ve své praxi tak, aby byl znatelný pokrok
- v praxi poté vytvářet vhodné podmínky pro učení ve své výuce
- vypracovat písemnou přípravu na výuku a poté ji v praxi i realizovat a reflektovat - Osnova
- Reflexe náslechové praxe, reflexe stínování, reflexe vlastní praxe. Vše v návaznosti na praxi popsanou níže. Fokus: podmínky pro učení a písemná příprava výuky. Reflexe prekonceptů práce učitele/učitelky, reflexe pracovních činností učitele/učitelky, reflexe vlastního jazykového životopisu a vlivu poznatků pro vlastní praxi, design vlastní vize ideálního učitelského já. INFORMACE K PRAXI viz webové stránky: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe/pokyny-pro-studujici Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr.
- Literatura
- povinná literatura
- Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (2020): https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf
- doporučená literatura
- Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka (2019): https://www.npi.cz/images/publikace/ramec_profesnich_kvalit_ucitele_ciziho_jazyka.pdf
- MEYER, Hilbert. Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen Verlag, 2004. 192 s. ISBN 978-3-589-22047-2.
- PRŮCHA, Jan. Učitel. 2002. info
- neurčeno
- NEHYBA, Jan. Reflexe praxe: od skupinové reflexe k deliberativní praxi. 2022. Výlet do dobré praxe info
- PRAVDOVÁ, Blanka. Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství. Brno: PdF MU, 2014, 210 s. Specifický výzkum. ISBN 978-80-210-7604-4. info
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
- ZIEBELL, Barbara. Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. München: Goethe Institut, 2007, 1 DVD-vide. ISBN 9783468496196. info
- SORGER, Brigitte. Lehrerverhalten und Lehrerrolle im DaF-Unterricht. In Fremd Sprachen Politik in Österreich, Mitteleuropa, Osteuropa. 1. vyd. Wien - München: Jugend und Volk, 1993, s. 161-170. Schulheft 68/ 1993. ISBN 3-224-1 9343-3. info
- SÖNTGEN, Willy. Unterrichtsanalyse : methodische Ansätze und ihre wissenschaftstheoretischen Implikationen. Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 1992, 145 s. ISBN 3860640283. info
- NEUNER, Gerhart, Michael KRÜGER a Ulrich GREWER. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt, 1981, 184 s. ISBN 3-468-49430-0. info
- Výukové metody
- skupinová reflexe, individuální reflexe na základě zkušenosti i inputů od vyučující
psaní reflexivního deníku k vlastní pedagogické zkušenosti
reflexivní diskuze s oborovým didaktikem i provázejícím učitelem/provázející učitelkou v rámci tripartity (hospitace)
prezentace
sdílení - Metody hodnocení
- aktivní účast na semináři
prezentace školy, profesiogramu
hospitace: osobní/videohospitace
reflexe s oborovým didaktikem
V rámci praxe pak paralelně:
reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika) - Vyučovací jazyk
- Němčina
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/NJURS01J