PHBL2 Logika II

Filozofická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. kombinovaná forma: 16 hodin/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Předpoklady
absolvování kurzu Logika I (= formální výroková logika), nebo srovnatelného kurzu je silně doporučeno
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
(1) Zorientovat se v pojmech moderní FORMÁLNÍ LOGIKY, zejména v základech klasické PREDIKÁTOVÉ LOGIKY, viz níže Osnovu.
(2) Značná část kurzu tkví v aplikacích vybraných částí formální/matematické logiky na oblast každodenního racionálního usuzování.
(3) Část přednášek je orientována teoreticky (např. syntax+sémantika predikátové logiky, její axiomatizace a vlastnosti - Gödelovy aj. výsledky), část prakticky (např. sestavování ekvivalentů/negací vět/formulí, ověřování úsudků/argumentů, přirozená dedukce).
(4) Kurz podává základy pro tyto oblasti filosofie: neklasická/filosofická logika, filosofie jazyka/komputingu/AI/logiky/matematiky/, formální epistemologie, formální ontologie, formální etika.
Výstupy z učení
(1) Zorientovat se v základních pojmech moderní formální logiky a zejména v základech klasické predikátové logiky, viz níže Osnovu.
(2) Kultivace logického usuzování i kritického myšlení.
(3) Získávání dovedností v oblasti reprezentace znalostí (resp. přirozeného jazyka) a usuzování se znalostmi ve smyslu AI, informatiky, formální sémantiky, analytické filozofie aj.
(4) Procvičování analytického a algoritmického myšlení, na přirozených textových i formálních příkladech.
(5) Získání pokročilejších znalostí o logice jakožto vědním oboru a jejích aplikacích.
Osnova
  • Kurz je úvodem především do klasické predikátové logiky 1. řádu (PL1):
  • (1) Úvod do PL. Predikace, kvantifikace.
  • (2) Formální jazyk PL1.
  • (3) Logicky pravdivé formule. Logický čtverec (negace, ekvivalence).
  • (4) Sylogistika. Ověřování platnosti Vennovými diagramy.
  • (5) PL s identitou a deskripcemi.
  • (6) Logický důsledek. Interpretace formulí.
  • (7) Axiomatizace PL. Vlastnosti formálních teorií, teorémy o ne/úplnosti.
  • (8) Logika vyššího řádu, tříd a relací.
  • (9) Přirozená dedukce pro PL.
  • (10) Kontrola platnosti argumentů sémantickým protipříkladem.
  • (11) Logika a počítače.
  • (12) Tablová metoda pro PL.
Výukové metody
Lekce objasňující teorii i praktické řešení problémových úloh. E-learningová podpora kurzu v aktuální verzi Elfu, kde jsou postupně uveřejňovány zejména prezentace a průběžné domácí úkoly formou e-testů. Ke každé lekci se zpravidla pojí:
(1) minikvíz KvIS (prezenčně, nepovinné, bonifikováno);
(2) 1-4 prezentace v PDF (POVINNÉ);
(3) 1-2 domácí úkoly (POVINNÉ);
(4) aktivizační otázky k učivu (prezenčně, nepovinné, bonifikováno);
(5) příležitostná anketa, logická hádanka, exkurze (Kurt Gödel a Brno) či diskusní fórum (nepovinné);
(6) doporučené studijní texty (viz seznam v Sylabu v IS, nepovinné);
(7) doporučená rozšiřující videa či jiné materiály na www (nepovinné);
(8) odpovědníky k rozšiřujícím studijním textům (nepovinné, bonifikováno);
(9) videozáznam přednášky dle technických možností (zpravidla MS Teams, team se jménem kurzu; nepovinné).
Metody hodnocení
(1) PODMÍNKA připuštění ke zkoušce: splnění průběžných kontrolních DOMÁCÍCH ÚKOLů (e-testů v Elfu). Ke každé lekci (přednášce) se pojí 1 až 2 domácí úkoly; ty jsou otevřeny hned po konci lekce a uzavírají se v okamžik začátku následující lekce (na vypracování je tedy týden; testy nejsou otevírány zpětně; pro vážně nepocné apod. jsou otevřeny na konci semestru tzv. Extra domácí úkoly). Domácí úkol je úspěšně splněn, pokud je zvládnut na nejméně 80 % (např. zisk 4 bodů z 5 možných). Domácí úkoly jsou splněny, pokud je průběžně úspěšně splněno nejméně 80 % domácích úkolů. Každý domácí úkol lze odevzdat až 3x, započítává se nejlepší výsledek. Každá úloha má 1-5 správných odpovědí, z nichž každá má alikvotní podíl na zisku až 1 bodu (např. jsou-li 2 správné odpovědi, každá 1 správná odpověď je za 50 % bodu); nesprávné odpovědi přináší záporné body (např. každá 1 ze 3 nesprávných přináší -33 % bodu).
(2) ZKOUŠKA (pro koho je povinná) je souhrnným e-testem. Od kvality splnění souhrnného e-testu se odvíjí známka. (Známka A odpovídá jeho správnému zvládnutí na cca 80 %; naopak známka F znamená nedosažení hranice cca 33 %.) Jednotlivé otázky souhrnného e-testu jsou obvykle obměnou otázek z průběžných e-testů.
(3) BONIFIKAČNÍ PROGRAM (nepovinný) ke zlepšení celkové známky ze Zk-testu:
(a) Získání aspoň 7 bodů z kvízů (KvIS), jež jsou na začátku každé lekce (kvíz tvoří motivační tématický příklad k dané lekci);
(b) Získání aspoň 4 bodů za aktivity na hodině (smysluplné odpovědi na otázky k probírané látce, netriviální dotazy/komentáře k látce);
(c) Získání aspoň 80 % bodů za zodpovídání otázek z 5 průběžně zadávaných textů (textů je nabídnuto více čili si lze vybrat určitých 5); každý text má 3 otázky po 1 bodu; texty jsou klasikou analytické filozofie, obvykle aplikují logiku.
(Kompenzace sezónních výkyvů v počtu studujících: minimální počet bodů za aktivity může být upraven směrem dolů.) Splnění každé jednotlivé z činností (a)-(c) znamená zlepšení o 1 stupeň (tedy např. zlepšení z D na C), souhrnně lze za (a) až (c) získat zlepšení až o 3 stupně (samozřejmě známku A již nelze zlepšovat). Body za bonifikované činnosti (a)-(c) jsou průběžně evidovány v blocích v IS.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/~raclavsky/logika/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Studentům kombinovaného studijního programu je doporučeno zapsat si současně předmět PHV244 Logika II: otázky a odpovědi.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.