PSMA010 Manželské a rodinné poradenství

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Peter Kollár (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
Student se na přednáškách naučí pojmenovat oblast psychologického poradenství, která se zaměřuje především na práci s partnerskými, manželskými a rodinnými problémy. Přednášky zprostředkují informace o terapeutických směrech a přístupech využitelných v této oblasti aplikované psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl přednášky z oboru manželské a rodinné poradenství:
Seznámit studenty s problematikou manželského a rodinného poradenství s využitím teoretických znalostí v procesu práce s klientelou. Manželské a rodinné poradenství je aplikovaným oborem. Studentům se v přednáškách předkládají témata, díky nimž mohou získat představu o způsobech práce s cílovými skupinami, které se na manželskou a rodinnou poradnu obracejí. Těmito cílovými skupinami jsou jednotlivci, páry, rodiny. Teoretické informace jsou doplněny konkrétními příklady z praxe a poslední dvě hodiny přednáškového cyklu jsou zážitkově zaměřeny na vyzkoušení některých technik používaných při práci s klienty.
Výstupy z učení
Student získá informace o problematice jednotlivců, párů a rodin; získá přehled o aplikaci teoretických znalostí v daném oboru. Bude schopen samostatně popsat jednotlivá témata práce s klienty, bude se orientovat v terapeutických přístupech. Student se může po absolvování přednášek i snadněji rozhodovat o výběru odborného výcviku nejen v souvislosti se zaměřením na obor manželského a rodinného poradenství, ale na práci s rodinami vůbec.
Osnova
  • 1. Historie manželského poradenství
  • 2. Způsob objednání a dojmy klienta při návštěvě MRP
  • 3. Služby v MRP
  • 4. Volba partnera
  • 5. Komunikace
  • 6. Psychologie rodiny
  • 7. Dynamika rodinného soužití
  • 8. Rodinné a manželské mýty
  • 9. Rozpad manželství a rozvod
  • 10. Koluze
  • 11. Základní poradenské a psychoterapeutické přístupy
  • 12. Rodinná psychoterapie
  • 13. Porozvodové spory o děti
  • 14. Náhradní rodinná péče
  • 15. Domácí násilí a jeho prevence
Literatura
    povinná literatura
  • Jung, C. G. (1994). Manželství jako psychologický vztah (in Duše moderního člověka). Brno, Atlantis.
  • Kratochvíl, S. (2000). Manželská terapie. Praha, Portál.
  • Plaňava, I. (2000). Manželství a rodiny: struktura, dynamika, komunikace. Brno, Doplněk.
  • Gjuričová, Š., Kubička, J. (2003). Rodinná terapie. Praha, Grada.
  • Plaňava, I. (1998). Spolu každý sám. Praha, NLN.
  • Knop, J. (2001). Psychoterapie a poradenství. Konfrontace roč. 12, č. 2, str. 83 – 85.
  • Sobotková, I. (2001). Psychologie rodiny. Praha, Portál.
  • Titl, S. (2014). Psychoanalytická párová terapie. Praha, Portál.
  • Willy, J. (1998). Párová terapie. Hradec Králové, Konfrontace.
    doporučená literatura
  • Aldortová, N. (2010). Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha, Práh.
  • Freemanová, D. R. (1992). Manželská kríza. Martin, Osvěta.
  • Jakobsen, B. a Räkil, M. (eds.) (2017). Násilí je možné zastavit. Praha, Nadace Open Society Fund.
  • Plzák, M. (1988). Poruchy manželského soužití. Praha, SPN.
  • Klimeš, J. (2005). Partneři a rozchody. Praha, Portál.
  • Kopřiva, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál.
  • Simon, F. B.; Stierlin, H. (1995). Slovník rodinné terapie. Hradec Králové, Konfrontace.
  • Křivohlavý, J. (1988). Jak si navzájem lépe porozumět. Praha, Svoboda.
  • Pöthe, P. (1996). Dítě v ohrožení. Praha, G plus G.
  • Satirová, V. (1994). Kniha o rodině, Praha, Práh, Brno, Svan.
  • Teyber, E. (2007). Děti a rozvod. Praha. Návrat domů.
  • Vybíral, Zb. (2000). Psychoterapie, psychoterapeutické poradenství a poradenství (hledání podobností). Konfrontace roč. 11, č. 2, str. 83 – 86.
  • Weber, R. (2007). Páry v psychoterapii. Praha, Portál.
Výukové metody
Výukové metody:
Přednáška, simulace poradenského procesu
Výuka probíhá formou přednášek.
Přednášky jsou doplněny poradenskými kazuistikami.
Použití konkrétních technik – zážitková zkušenost.
Metody hodnocení
Závěrečné hodnocení je formou písemného testu a sepsání 2 – 4 stránkové eseje na jedno z daných témat. Závěrečný písemný test se skládá z 26 položek, správné zodpovězení položky se hodnotí jedním bodem, částečné půlbodem; k úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout alespoň 21,5 bodu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.