LJBcA11 Latinský proseminář (Cicero) I

Filozofická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/2/0. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Antonín Bartoněk, DrSc.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Rozvrh
St 8:20–9:55 A31 stara
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Náplní předmětu je četba a základní interpretace vybraných úseků Ciceronových řečnických i filozofických textů (popř. některé teoretické práci o rétorice). V předmětu jsou z jazykového hlediska analyzovány jednotlivé formální postupy, jimiž Cicero umocňoval význam svého textu. Je srovnána výstavba řeči (gradace a zdůraznění významu pomocí změn slovosledu, řecnických otázek, odmlk a opakování) a filozofického dialogu (způsob definice pojmu, argumentace). Součástí předmětu je také seznámení s názory na postavení a dílo autora, dále analýza římské recepce řeckých vzorů (vliv stoiků: Panaitia a Poseidónia zejména, vliv Platóna a Aristotela, reakce na epikureismus; ovlivnění řeckými rétory), i výklad o společensko-kulturním kontextu Ciceronovy tvorby i o způsobech českého překladu textů.
Osnova
  • 1. Uvedení do problematiky překladu Ciceronových textů, seznámení s jednotlivými edicemi.
  • 2. Seznámení s postavou zřejmě nejvýznamějšího římského řečníka a filozofa své doby.
  • 3.-4. M. TVLLI CICERONIS IN L. CATILINAM PRIMA ORATIO (Typy vedlejších vět a způsob jejich vzájemného zapojení. Části řeči.)
  • 5.-6. M. TVLLI CICERONIS PRO A. LICINIO ARCHIA POETA ORATIO (Ciceronovo využívání různých stylů (genera dicendi). Naplňování zásady: movere / docere / delectare. Zvukomalba, rytmus řeči, tropy a figury.)
  • 7.-8. M. TVLLI CICERONIS TUSCULANAE DISPUTATIONES (1,1-4; 1,5-6; 1,42-49): Skladba periody, způsob její analýzy. Sledování závislostí VV a jim odpovídajících modů a časů.
  • 9.-10. M. TVLLI CICERONIS TUSCULANAE DISPUTATIONES (1,1; 1,7: axioma = pronuntiatum; 1,8-9: animus / anima; 1,10: harmonia, entelechia = continuata et perenna motio; 1,23-25; 1,41): Způsob argumentace, způsob definice pojmů.
  • 11.-12. M. TVLLI CICERONIS CATO MAIOR DE SENECTUTE: Interpretace textu s ohledem na kulturní kontext, v němž dílo vznikalo. Typické římské hodnoty, úcta ke stáří, úcta k předkům, smysl pro povinnost, moralizování. Srovnání antické morální doktríny s moderním životním stylem.
  • 13. Shrnutí získaných poznatků formou písemného rozboru jednoho delšího souvětí (periody).
Metody hodnocení
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast v semináři v rozsahu minimálně 75% a vypracování krátkých referátů o problematice spojené s pozadím některých Ciceronových děl. V závěru kurzu je také požadován důkladný rozbor několika charakteristických "ciceronovských" vět.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Studenti, kteří mají v kombinaci s latinou obor klasický řecký jazyk a literatura, a studenti jednooborové klasické filologie ukončují předmět zkouškou!
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, podzim 2019.