PG41A99 Srovnávací pedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Mgr. Zuzana Patiová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:10–15:45 L31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz srovnávací pedagogiky seznamuje se základními teoriemi a koncepcemi této disciplíny a s její mezinárodní infrastrukturou. Důraz je položen na současné evropské a světové trendy ve výchově a vzdělávání v souvislosti se společenskými a dalšími podmínkami příslušných regionů konce tohoto tisíciletí. Studijním materiálem jsou práce významných postav světové srovnávací pedagogiky a prestižní komparativní studie posledních let. Základní metodou práce je metoda komparativní, přičemž za východisko komparací je brán současný stav české vzdělávací soustavy.
Osnova
  • (1)Postavení srovnávací pedagogiky v rámci pedagogických věd, synch¬ronní a diachronní pohled, předmět jejího zkoumání, smysl a uži¬tí. Infrastuktura srovnávací pedagogiky, metody srovnávací pedagogiky. (2) Teorie srovnávací pedagogiky (teorie uplatňované ve srovnávacích studiích: teorie konvergence, teorie strukturálního funkcionalismu, teorie kulturního kapitálu, teorie sociální kontroly, marxistická teorie, modernizační teorie, teorie závislosti, teorie legitimi¬ty, ekonomická teorie). (3) Typologie světových vzdělávacích systémů (Modely založené na systému sociální stratifikace, modely založe¬né na identifikaci a srovnávání klíčových momentů vnitřní struktury vzdělávacích systémů, ekonomická typologie. (4) Typy a příklady realizovaných srovnávacích studií (IEA: TIMSS, RLS; OECD: PISA, PIRLS, metodologická úskalí těchto studií). (5) Pohled na evropský kontext výchovy a vzdělávání (Charakteristika 60., 70., 80. a počátku 90. let s důrazem na vliv sjednocovacích snah na evropské školství, role školy v Evro¬pě, profesionalizace, standardy, kurikulum, financování). (6) Pohled na světové trendy ve výchově a vzdělávání v kontextu konk¬rétních podmínek demografických, ekonomických, technických a technologických, etnických, náboženských a ekologických (prognózy vývoje výchovy a vzdělávání, důsledky očekávaného vývoje pro školství: ekonomická náročnost, požadavky na učitele, počty učitelů, využívání technologií apod., srovnání mezinárodních ukaza¬telů vzdělání – UNESCO: Education for All, OECD: Education at a Glance). (7) Výchova a vzdělávání v rozvojových zemích, negramotnost a funkční gramotnost jako celosvětový problém (kampaně za gramotnost ve 20. století, funkční gramotnost v ČR – IALS). (8) Vzdělávací politika v různých systémech, školské reformy a jejich priority posled¬ních desetiletí (9) Srovnání stavu a vývojových trendů v českém preprimárním, primárním a nižším sekundárním vzdělávání s vývojem ve vyspělých zemích (Statistiky ČR + statistiky EU, OECD a UNESCO). (10) Srovnání stavu a vývojových trendů v českém vyšším sekundárním vzdělávání s vývojem ve vyspělých zemích (Statistiky ČR + statistiky EU, OECD a UNESCO). (11) Srovnání stavu a vývojových trendů v českém terciárním vzdělávání s vývojem ve vyspělých zemích (Statistiky ČR + statistiky EU, OECD a UNESCO). (12) Srovnání stavu a vývojových trendů v českém vzdělávání dospělých s vývojem ve vyspělých zemích (Statistiky ČR + statistiky EU, OECD a UNESCO).
Literatura
  • Správa a řízení škol: rady škol v mezinárodní perspektivě (Variant.) : Řízení a správa škol: rady škol v mezinárodní perspektivě. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Hlavní témata, otázky a problémy vzdělávací politiky v moderní evropské společnosti v 60. a 90. letech 20. století. Studia Paedagogica, Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, U3-4. Brno: Masarykova univerzita, 1999, roč. 1998-1999, č. 1, s. 25-41. ISSN 1211-6971. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • VÁŇOVÁ, Miroslava. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 91 s. ISBN 80-86039-51-X. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Objevujeme Evropu :kniha pro učitele. Praha: Karlova univerzita, 1997, 219 s. ISBN 80-86039-27-7. info
  • JEŽKOVÁ, Věra a Eliška WALTEROVÁ. Vzdělávání v zemích Evropské unie. V Praze: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 194 s. ISBN 80-86039-19-6. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Kurikulum : proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 185 stran. ISBN 8021008466. info
  • JŮVA, Vladimír a Čestmír LIŠKAŘ. Úvod do srovnávací pedagogiky. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 223 s. info
Výukové metody
Přednáška a seminář
Metody hodnocení
Typ výuky: 1 hodina přednáška + 1 hodina seminář Podmínky pro zíkání kreditů: prezentace seminární práce a ústní zkouška
Informace učitele
A Decade of Reforms at Compulsory Education Level in The European Union (1984-94). EURYDICE, Brusel 1997. Analýza vzdělávací politiky. 1999. OECD, Středisko pro výzkum a inovace ve vzdělávání. Praha 1999. Education at a Glance. 1998, 1999. OECD, Paris 1998, 1999. Funkční gramotnost dospělých. Národní zpráva z projektu SIALS. Praha 1998. Jůva, V., Liškař, Č.: Úvod do srovnávací pedagogiky. SPN, Praha, 1982. Halls, W., D. (Ed): Comparative Education. Contemporary Issues and Trends. Jessica Kingsley Publishers, Unesco, 1990. Husén, T., Tuijnman, A., Halls, W.D. (ed): Schooling in Modern European Society. A Report of the Academia Europaea. Pergamon Press, Oxford 1992. Pol, M., Rabušicová, M.: Správa a řízení škol: Rady škol v mezinárodní perspektivě. Paido, Brno 1996. Průcha, J.: Vzdělávání a školství ve světě. Základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Portál, Praha 1999. Rabušicová, M.: Negramotnost jako celosvětový problém. Pedagogika, č. 3, 1990. Rabušicová, M.: Hlavní témata, otázky a problémy vzdělávací politiky v moderní evropské společnosti v 60. až 90. letech 20. století. In: Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, řada pedagogická, U3, Brno 1998-99. Váňová, M.: Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. PdF UK, Praha 1998. Walterová, E.: Kurikulum, proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. MU, Brno, 1994 Walterová, E., Ježková, V.: Vzdělávání v zemích Evropské unie. PdF UK, Centrum evropských studií, Praha 1997. Walterová, E. a kol.: Objevujeme Evropu. PdF UK, Centrum evropských studií, Praha 1997. World Education Report 1991+1993+1995. Unesco. Paris. Zprávy o národní politice ve vzdělávání, Česká republika. OECD, Praha 1996.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.