FF:PG_ZKUPP8 Práce s reflexí - Informace o předmětu
PG_ZKUPP8 Práce s reflexí
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/24. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Soňa Cpinová (přednášející)
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 11. 10. 10:50–12:20 M21, 12:30–14:00 M21, Pá 25. 10. 10:50–12:20 M21, Pá 1. 11. 18:00–21:00 L35, So 2. 11. 9:00–20:00 L35, Ne 3. 11. 9:00–18:00 L35, Pá 15. 11. 18:00–21:00 L35, So 16. 11. 9:00–20:00 L35, Ne 17. 11. 9:00–18:00 L35, Pá 22. 11. 16:00–19:00 L35, So 23. 11. 9:00–20:00 L35, Ne 24. 11. 9:00–20:00 L35, Pá 29. 11. 16:00–19:00 L35, So 30. 11. 9:00–20:00 L35, Ne 1. 12. 9:00–18:00 L35
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(C)&&SEMESTR(3)&& PG_ZKUPP5 Práce se skupinou
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Zkušenostně reflektivní učení pro učitele (program FF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je zprostředkovat studentům základní teoretické znalosti a především pak dovednosti ve vedení skupinových reflektivních sezení. V první fázi kurzu budou studenti seznámeni se základními teoretickými a metodickými koncepty facilitace skupinových sezení, které budou mít možnost následně sledovat v praktických ukázkách a příkladech „dobré praxe“. V dalším průběhu kurzu si studenti v bezpečném prostředí uzavřené skupiny a pod přímou supervizí sami vyzkouší vedení reflektivního sezení a obdrží k němu zpětnou vazbu. Na konci kurzu tak budou studenti: • Mít základní znalosti o zákonitostech procesu vedení skupinových reflektivních sezení • Osvojí si základní dovednosti vedení skupinových reflektivních sezení • Budou umět lépe sledovat, facilitovat a vyhodnocovat vlastní činnost v této oblasti • Budou mít přímou zkušenost s facilitací reflektivního procesu • Budou umět lépe poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu druhým lidem
- Osnova
- Studentům budou zprostředkovány základní znalosti o procesu reflexe probíhající v rámci skupinových sezení. Budou jim představeny různé koncepty reflektivního procesu a jejich teoretická východiska. Studenti se v rámci předmětu seznámí s tématy jako je typologie reflexe, základní strategie pro vedení reflexí, vhodný typ reflexe vzhledem k cíli, subjektivní a objektivní meze reflexe a podobně. Klíčovou částí předmětu budou nácviky vedení skupinových reflektivních sezení.
- Literatura
- THOMPSON, Sue. The critically reflective practitioner. Edited by Neil Thompson. 1st pub. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008, xi, 183. ISBN 9780230573185. URL info
- REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
- BEDNAŘÍK, Aleš. Facilitace : jak vést skupinová setkání. Translated by Jindřiška Bláhová. Vyd. 1. Kladno: Aisis, 2007, 143 s. ISBN 9788090407107. info
- SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner : how professionals think in action. Aldershot: Ashgate, 1991, x, 374. ISBN 9781857423198. info
- MEZIROW, Jack. Fostering critical reflection in adulthood : a guide to transformative and emancipatory learning. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 1990, xxvii, 388. ISBN 1555422071. info
- Reflection : turning experience into learning. Edited by David Boud - Rosemary Keogh - David Walker. London: RoutledgeFalmer, 1985, 170 s. ISBN 0850388643. info
- Výukové metody
- Předmět bude realizován jako interaktivní sebezkušenostní seminář s několika teoretickými vstupy. V sebezkušenostní části budou studenti nacvičovat roli facilitátora ovlivňujícího cíleně proces reflexe. Teoretické vstupy budou sloužit k ukotvení tématu v kontextu problematiky zkušenostně reflektivního učení.
- Metody hodnocení
- Studenti budou mít za úkol přípravu a vedení skupinového reflektivního sezení, k němuž dostanou zpětnou vazbu od účastníků a lektorů kurzu. K ukončení kurzu je také nutné podepsání prezenční listiny kurzu a odevzdání formuláře zpětné vazby do 31. 1. 2014.
- Informace učitele
- Odkaz na e-learningovou oporu předmětu: https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=672 Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní učení pro praxi - podpora odborné přípravy stávajících/budoucích učitelů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/18.0004) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/PG_ZKUPP8