FF:PSB_208A Projektivní metody pro děti II - Informace o předmětu
PSB_208A Projektivní metody pro děti II
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Tatjana Bláhová (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 10:50–12:25 C51
- Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška
Předpokládá se znalost témat a literatury předmětů: PSA 019, 036 - Vývojová psychologie I, II, PSA 053 Psychodiagnotika dětí a dospívajících. Dále se předpokládá aktivní účast na seminářích, realizace domácích úkolů a vypracování závěrečné písemné práce. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům podstatné teoretické základy psychologické diagnostiky v oblasti projektivních metod i základní praktickou zkušenost psychologické práce s těmito metodami prostřednictvím demonstrovaných kazuistik i kazuistik, které frekventanti pod supervizí zpracují v průběhu seminářů. Studenti získají: - úvodní a základní praktickou zkušenost s psychologickou diagnostikou prostřednictvím projektivních metod - praktickou zkušenost s prací s projektivní technikou s klientem - budou schopni základních diagnostických úvah a závěrů v návaznosti na další, především klinické metody (pozorování a anamnézu).
- Osnova
- Úvod:vymezení základních pojmů, klasifikace projektivních technik, projektivní techniky v dětské praxi, kritické výhrady proti projektivním technikám. Metody: Kresba rodiny,Kresba začarované rodiny, Kresba začarovaného zvířete.
- Literatura
- doporučená literatura
- SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 792 s. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0. info
- KOLUCHOVÁ, Jarmila a Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 175 s. info
- Šturma, J., Vágnerová, M. /1982/: Kresba postavy. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy.
- Jung, C.G. /1993/: Analytická psychologie její teorie a praxe. Praha, Akademia.
- Výukové metody
- Výuka probíhá jednou týdně po dobu semestru (přednáška, cvičení), účast na semnářích je povinná. Předpokládá se aktivní účast, plnění domácích úkolů, diskuse na seminářích.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení předmětu (kolokvium) je nutné vypracování závěrečné písemné práce v rozsahu zhruba tří stran: - studenti písemně zpracují demonstrovanou - nebo pod supervizí vyhodnocenou jednu projektivní metodu (z výše uvedených), diagnostickým postupem, prezentovaným na seminářích (popis metody, anamnestické údaje, diagnostická úvaha - hypotéza, celkový diagnostický závěr).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Poznámka k periodicitě výuky: sudé roky.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/PSB_208A