PAN118 Psychohygiena

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdeněk Stránský (přednášející), Ivana Klusáková (zástupce)
Mgr. Lenka Tenklová (cvičící)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Mojmír Svoboda, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 7:30–9:05 U32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnout studentům některá psychodiagnostická doporučení a relaxačně aktivační metody, které mohou přispět k udržení nebo prohloubení jejich duševního zdraví
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: lépe se vyznat v zátěžových situacích a jejich dopadu na psychický stav; rozšířit copingové strategie a využít relaxačních aktivačních metod
Osnova
  • I. S T R E S A J E H O D Ů S L E D K Y l. STRES A STRESOGENNÍ FAKTORY: - náročné životní situace - podstata stresu - pestrost stresogenních faktorů 2. SYMPTOMATOLOGIE STRESU: - symptomy: somatické,nutkavé a zachvacující,nepřátel- skosti a podrážděnosti, deprese... - posttraumatické stresové poruchy - "syndrom vyhoření" /v rovině duševní,tělesné,sociální/ 3. INDIVIDUÁLNÍ PROJEVY STRESU: II. PŘEDPOKLADY A MOŽNOSTI ZVLÁDÁNÍ STRESOVÝCH SITUACÍ 4. STRUKTURA OSOBNOSTI - FAKTOR ODOLNOSTI: - typologické zvláštnosti v reakci a prožívání stresu - možnosti a meze restruktualizace osobnosti 5. VÝZNAM POZITIVNÍHO MYŠLENÍ: - myšlenkové a pocitové vzorce - síla pozitivního myšlení 6. SEBEPOZNÁNÍ - PŘEDPOKLAD SEBEZDOKONALENÍ - "jáství" pocit vlastní osobnosti - autodiagnostika osobnosti 7. PRACOVNÍ REŽIM - denní výkonnostní křivka - organizace pracovního dne 8. RELAXAČNĚ AKTIVAČNÍ METODY: - způsoby a prostředky psychického uvolnění - podstata a principy relaxačních metod 9. UKÁZKY A NÁCVIK RELAXAČNÍCH METOD: - krátkodobé /progresivní/ způsoby relaxace - autogenní trénink lO. VŠEOBECNÉ ZÁSADY DUŠEVNÍ HYGIENY: - optimální podmínky pro vyšší nervovou činnost - Pravidla života-Komenský, Rozenkreuzovo desatero...
Literatura
    povinná literatura
  • Jak získávat přátele a působit na lidi. Edited by Dale Carnegie, Translated by Svatoslav Gosman. 9. vyd. Praha: TALPRESS, 1993, 262 s. ISBN 80-85609-12-6. info
  • Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi : proč k nim dochází? - jak jim předcházet? - jak je tvořivě řešit? Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1973, 303 s. info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 207 stran. info
  • MÍČEK, Libor a Vladimír ZEMAN. Učitel a stres. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 169 s. ISBN 8021005211. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti :člověk v zrcadle vědomí a jednání. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2002, 517 s. ISBN 80-85947-80-3. info
    doporučená literatura
  • Život a jak v něm zůstat naživu. Edited by John Cleese - Robin Skynner. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 331 s. ISBN 8081782823. info
  • FRANKL, Viktor Emanuel. Člověk hledá smysl : úvod do logoterapie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1994, 88 s. ISBN 80-901601-4-X. info
  • CHARVÁT, Josef. Život, adaptace a stress. Vyd. 2. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1970, 134 s. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Já a ty : pohled do "tajů" sociálně-psychologických studií dyadické interakce - co víme o setkání a o jednání člověka s člověkem. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1977, 234 s. URL info
  • SELYE, Hans. Život a stres. Bratislava: Obzor, 1966, 453 s. info
    neurčeno
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 195 s. ISBN 80-7178-835-X. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, cvičení - aktivní účast studentů v testových metodách s vyhodnocením jednotlivců; nácvik a osvojení si některých relaxačně aktivačních metod
Metody hodnocení
Kurz je ukončen zápočtem. Podmínkou jeho získání je úspěšné složení písemné zkoušky a vypracování eseje, kterou je třeba odevzdat 1 týden před přihlášením k ukončení předmětu. Téma a rozsah eseje bude upřes-něn v průběhu výuky.Písemný test skládající se z 18 otázek a odpovědí s výběrem z více variant; požadovaná úspěšnost 75%.
Informace učitele
DALŠÍ DOPORUČENÁ LITERATURA: Carnegie D.: Jak získávat přátele a působit na lidi,l99l Charvát J.: Život,adaptace, stres, Avicenum Pha,l969 Křivohlavý J.: O zdravých vztazích mezi lidmi,Pha l996 Poslední úprava dne 13.9.2013 - Z. Stránský. Předmět je realizován v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0195 Inovace a modernizace přípravy studentů pro komplexní uplatnění ve vzdělávání dospělých. Projekt je spolufinancován ESF a MŠMT ČR.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.