CJBB114 Základní pamětové techniky pro studium (nejen) jazyků

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Alicja Ewa Leix, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Alicja Ewa Leix, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou sudou středu 14:00–15:40 D21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studium jazyka vyžaduje systematické paměťové zvládání velikého množství naučné častokrát velice náročné látky. Kurs je zaměřen především na prezentaci základních mnemotechnických technik, které mohou podstatně zvýšit efektivitu učení.
Výstupy z učení
Po absolvovaní předmětu student bude:
- mít komplexní přehled o podmínkách efektivní mentální práce;
- znát základní zákony řidící proces zapomínání;
- znát několik různých typů pamětových technik, určených pro různé typy pamětové látky;
- mít prakticky odzkoušených min. 6 různých paměťových technik dle vlastní preference;
Na základě výše uvedeného student bude schopen upravit svůj dosavadní způsob učení tak, aby mohl dosahovat optimálních výsledků v souladu se svými individuálními vlohami a aktuálními potřebami.
Osnova
  • Během kursu se posluchači seznámí s méně známými informacemi ohledně podmínek fungovaní paměti a především s řadou memotechnik, zaměřených na různé typy látky. Výběr jednotlivých technik bude přímo přizpůsoben potřebám účastníků. Výuku povede externí vyučující s dlouhodobou praxi jako psycholog, soudní tlumočník a lektor cizích jazyků pro dospěle a děti.
Literatura
    doporučená literatura
  • Adler H. Umiejętność realizowania marzeń. Ravi, Łódź 1997
  • Buzan T., Gelb M.J. The art of juggling. Aurum Press, London 1994
  • Buzan, T. Use Both Sides of Your Brain. Dutton, New York 1974
  • Sternberg, R. Kognitivní psychologie. Portál, Praha 2002
  • Szurawski M. Pamięć trening interaktywny. Ravi, Łódź 2004
  • Ratey, J., Hagerman, E. Spark: How exercise will improve the performance of your brain. Little, Brown and Company, New York, Boston, London 2008
Výukové metody
Workshopy, prezentace (vyučující). Příprava zadaných úkolů, e-learning, drill, prezentace na semináří, aktivní účast ve výuce (studenti).
Metody hodnocení
Prezence, velmi aktivní účast ve výuce, příprava zadaných úkolů a jejich prezentace na semináři.
Informace učitele
Zájemcům o předmět, kterým se nepodaří přihlásit včas, doporučuji se informovat na ev. volná místa cca. týden před zač. výuky, příp. rovnou přijít na první hodinu - obvykle se někdo na poslední chvíli odhlásí. Zápis lze pak zajistit dodatečně.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2023.