FF:PG32B66 Soc. a ped. komunikace - Informace o předmětu
PG32B66 Sociální a pedagogická komunikace
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 12:00–13:40 B2.43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto kurzu je uvedení do problematiky sociální a pedagogické komunikace. V první části kurzu bude pozornost věnována obecným teoriím a konceptům popisujícím mezilidskou komunikaci. Ve druhé části kurzu bude pozornost soustředěna na rozbor komunikace mezi učitelem a žáky ve školní třídě. Těžiště kurzu je položeno na výklad vztahu mezi komunikací, myšlením a učením. Pedagogická komunikace je pojímána jako nástroj, jímž může učitel ovlivňovat žákovské myšlení a intenzifikovat učení žáků. Zohledněna je rovněž skutečnost, že komunikace ve školní třídě má svoji vztahovou stránku – učitel a žáci vyjednávají své vzájemné vztahy a mocenské vzorce. Součástí kurzu je práce s reálnými záznamy výukové komunikace s cílem demonstrovat různé komunikační fenomény, které ve školní třídě nastávají, a porozumět jim.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni: Používat základní komunikační terminologii, koncepty a teoretická východiska pro studium pedagogické komunikace. Rozumět vztahu mezi komunikací, myšlením a učením. Popsat strukturu běžné výukové komunikace, tak jak je identifikována v aktuálních výzkumech. Vyložit teoretický koncept dialogického vyučování a výzkumy mapující jeho zavádění a efekty. Rozumět vztahové dynamice školní třídy, především mocenským vztahům mezi učitelem a žáky. Metodologicky korektně pracovat s transkripty výukové komunikace, základním způsobem je analyzovat a interpretovat.
- Osnova
- 1. Sociální a pedagogická komunikace: Základní pojmy. 2. Komunikace jako proces. Obsahová a vztahová rovina v komunikaci. 3. Verbální komunikace. Jazyk jako znakový systém. Jazyk a myšlení. 4. Neverbální komunikace. Čas a prostor v pedagogické komunikaci. 5. Komunikační situace ve školní třídě. Struktura výukové komunikace. 6. Komunikace a učení. 7. Učitelské otázky. Zpětná vazba a evaluace ve výukové komunikaci. 8. Participace žáků na výukové komunikaci. 9. Koncept dialogického vyučování. Indikátory a principy dialogického vyučování. 10. Dialogické vyučování: přednosti a limity. 11. Vztahová rovina v pedagogické komunikaci. Interakční styl učitele. 12. Moc ve školní třídě. Moc v dialogickém vyučování.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- doporučená literatura
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Translated by Milan Bartůšek - Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 420 s. ISBN 8071699888. info
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000, 264 s. ISBN 80-7178-291-2. info
- SALZMANN, Zdeněk. Jazyk, kultura a společnost : úvod do lingvistické antropologie. Translated by Zdeněk Hlavsa - Jaroslava Hlavsová - Vladimíra Šatavová. 1. vyd. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1997, 211 s. info
- WATZLAWICK, Paul, Don D. JACKSON a Janet Beavin BAVELASOVÁ. Pragmatika lidské komunikace :interakční vzorce, patologie a paradoxy. Translated by Barbora Zídková - Zbyněk Vybíral. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 243 s. ISBN 80-86088-04-9. info
- neurčeno
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 325 s. ISBN 978-80-210-8462-9. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, analýza transkriptů výukové komunikace
- Metody hodnocení
- Aktivní participace v seminářích, zápočtový test
- Informace učitele
- Ke kurzu existuje e-learningová podpora: https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=4874
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/PG32B66