FF:ISKM24 Informační gramotnost - Informace o předmětu
ISKM24 Informační gramotnost
Filozofická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M. (přednášející) - Garance
- PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 14:00–15:40 D51
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(N)
Znalosti v rozsahu předmětu ISKB14 Informační vzdělávání - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vysvětlit východiska a koncept informační gramotnosti a vymezit je vůči ostatním gramotnostem. Studenti by mělu být schopni přemýšlet nad řešenou problematikou v kontextu celoživotního vzdělávání, teorie informační gramotnosti a s ohledem na data podložená výzkumem. Studenti by měli být schopni využít kompetencí získaných v průběhu výuky a implementovat je jednak do dílčích úkolů v rámci předmětu, jednak do vlastního komplexního návrhu řešení rozvoje informační gramotnosti v konkrétní organizaci.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen:
- interpretovat vybrané modely a standardy informační gramotnosti se zaměřením na různá prostředí a stupně vzdělávání a klíčové cílové skupiny;
- orientovat se v mezinárodním kontextu informační gramotnosti;
- popsat, jak informační gramotnost ovlivňují technologie;
- navrhnout výukovou aktivitu pro rozvoj informační gramotnosti konkrétní cílové skupiny;
- navrhnout výzkum v informační gramotnosti a mít přehled o současných výsledcích výzkumů v tomto tématu. - Osnova
- Základní terminologie. Související typy gramotností.
- Vývoj, instituce, osobnosti, výzkumné oblasti.
- Strategie reflektující informační gramotnost – evropský a český kontext.
- IG a vliv informačních technologií.
- Modely, standardy, indikátory IG.
- Framework for Information Literacy for Higher Education.
- MIL - komponenta přístup.
- MIL - komponenta hodnocení.
- MIL - komponenta tvorba.
- Edukační kontext – paradigmata, modely a standardy ve vzdělávání k IG.
- Kvantitativní výzkum IG.
- Kvalitativní výzkum IG.
- Literatura
- doporučená literatura
- BLANCHETT, Helen, Chris POWIS a Jo WEBB. A guide to teaching information literacy : 101 practical tips. 1st pub. London: Facet, 2012, ix, 262. ISBN 9781856046596. info
- Information literacy at the crossroad of education and information policies in Europe. Roma: A Cura Di C. Basili, 2008. ISBN 9788880800965. info
- EISENBERG, Michael B. a Robert E. BERKOWITZ. The Big6 workshop handbook : implementation and impact. 4th ed. Santa Barbara, Calif.: Linworth, 2011, xviii, 308. ISBN 9781586834227. info
- GANLEY, B., Gilbert, A. and Rosario, D. 2013. Faculty and student perceptions and behaviours related to information literacy: a pilot study using triangulation. Journal of Information Literacy, 7(2), pp. 80-96. http://dx.doi.org/10.11645/7.2.1793
- ELROD, Rachael E.; Wallace, Elise D.; and Sirigos, Cecelia B. Teaching Information Literacy: A Review of 100 Syllabi. The Southeastern Librarian: (2012), Vol. 60: Iss. 3, Article 4. Dostupné z: http://digitalcommons.kennesaw.edu/seln/vol60/iss3/4
- Výukové metody
- Přednášky a konzultační setkání (offline/online), e-learning, výukové aktivity, samostatné úkoly
- Metody hodnocení
- 2 dílčí úkoly v průběhu semestru, povinná docházka (pro kombinované bloková), zpracování a prezentace závěrečného úkolu.
- Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=3861
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/ISKM24