ISKM32 Laboratoř vzdělávacích technologií

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé pondělí 18:00–19:40 C32
Předpoklady
Digitální kompetence. Zájem o dílčí téma vzdělávacích technologií, ze kterého bude možné sestavit individuální cíl v kurzu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem laboratoře vzdělávacích technologií je umožnit studentům, aby soustředěně pracovali na projektu, ve které chtějí získat hlubší expertízu a zkušenost, než jakou nabízí klasické kurzy. Vede k tomu, aby vytvořili něco praktického, co neskončí v šuplíku. Rád bych zde agregoval požadavky a témata, která vnímám jako poptávaná praxí a současně nemám možnost je dotáhnout sám. Téma jsou volená tak, aby bylo možné se na nich lze něco naučit.
Pracovat lze individuálně i týmově, dle Vaší domluvy a chuti. Setkání budou hybridní. Lze přijít fyzicky i se připojit online. Obojí je možné.
Výstupy z učení
Student bude schopen:
  • Sestavit svůj projektový plán v oblasti technologií ve vzdělávání
  • Samostatně nebo týmově realizovat projekt menšího rozsahu
  • Osnova
    • Úvodní setkání - brainstorming nápadů a hledání realizovatelného semestrálního cíle, rozpracování plánu.
    • Průběžná setkání - sdílení postupu realizace, zpětná vazba, úprava dalšího postupu. Projekty mohou být individuální i týmové.
    • Evaluace a prezentace výsledného produktu s vyučujícími a studenty.
    • Příklady možných témat:
    • Chatbot pro kurzy KPI22, KPI33 a KISK Onlife
    • Metodika k hybridní výuce - podpora pro akademiky i studenty
    • Jak se učit online? Metodika pro studenty, kteří studují primárně distančně
    • Tvorba mikrokurzů
    • Mozilla Hubs - tvorba vzdělávacího prostředí ve VR
    • Metodika k aktivizačním metodám ve výuce
    • Metodika k práci s portfoliem pro studenty
    • Vlastní projekty dle přání a nápadů studentů
    Literatura
    • Sergis S., Sampson D.G., Pelliccione L., 2017. Educational Design for MOOCs: Design Considerations for Technology-Supported Learning at Large Scale. In: Jemni M., Kinshuk, Khribi M. (eds) Open Education: from OERs to MOOCs. Lecture Notes in Educational T
    • Fournier, H. & Kop, R. 2015. MOOC Learning Experience Design: Issues and Challenges. International Journal on E-Learning, 14(3), 289-304. Waynesville, NC USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved January 24, 2018
    • MEEK, Sarah EM; BLAKEMORE, Louise; MARKS, Leah. Is peer review an appropriate form of assessment in a MOOC? Student participation and performance in formative peer review. Assessment & Evaluation in Higher Education, 2017, 42.6: 1000-1013.
    • MARGARYAN, Anoush; BIANCO, Manuela; LITTLEJOHN, Allison. Instructional quality of massive open online courses (MOOCs). Computers & Education, 2015, 80: 77-83.
    • VAN MERRIËNBOER, Jeroen JG; KIRSCHNER, Paul A. Ten steps to complex learning: A systematic approach to four-component instructional design. Routledge, 2017.
    • VAI, Marjorie a Kristen SOSULSKI, 2015. Essentials of Online Course Design: A Standards-Based Guide. 2. přepracované vydání. Routledge. ISBN 1317673794.
    • IDEO. HCD: Design zaměřený na člověka. 2. vydání. Brno: Flow, 2013. ISBN 978-80-905480-1-5. Dostupné z: http://eknihy.knihovna.cz/static/files/hcd-design-zamereny-na-cloveka.pdf
    Výukové metody
  • vzdělávací plán
  • mentoring
  • peer learning
  • sebeřízené učení
  • digitální portfolio
  • Metody hodnocení
  • práce na projektu, presentace výsledků
  • aktivní účast na setkání, zpětná vazba spolužákům
  • dosažení přijatelného výsledku vzhledem k sestavenému plánu a jeho prezentace
  • Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každý semestr.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.