FF:DESB34 Interakční design - Informace o předmětu
DESB34 Interakční design
Filozofická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Ing. Matěj Káninský, MSc. (přednášející)
Petr Kosnar (přednášející)
Mgr. Tereza Kosnarová Venerová (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Kramosilová (cvičící) - Garance
- PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 21/28, pouze zareg.: 0/28 - Mateřské obory/plány
- Design informačních služeb (program FF, B-DIS_)
- Cíle předmětu
- Studující se seznámí s tématem interakčního designu, pochopí, čím je tato disciplína designu charakteristická a osvojí si základní principy, metody a techniky interakčního designéra. V kontextu designového procesu tento kurz vychází z fáze výzkumu a podrobně se věnuje zejména správnému nadefinování problému, ideačním technikám pro hledání možných řešení, prototypování těchto nápadů a jejich ověřováním metodami uživatelského testování. Studující pracují na individuálních projektech a kurz zakončí představením návrhu (produktu / služby / uživatelského rozhraní), který ověřili s respondenty z příslušné cílové skupiny.
- Výstupy z učení
- Studující po absolvování kurzu:
- Rozumí pojmu interakční design a jeho základním principům a ty umí aplikovat
- Chápou význam širšího kontextu designové výzvy (cíle služby, zamýšlené dopady)
- Umí v design procesu navázat na fázi Poznávání a Definování a dojít k ověřenému návrhu řešen
- Rozumí výhodám a nevýhodám různých typů ideačních technik a umí vybrat tu vhodnou pro konkrétní účel
- Rozumí výhodám a nevýhodám různých typů prototypů a umí vybrat ten vhodný pro konkrétní účel (např. zodpovědět výzkumnou otázku, komunikovat nápad, přesvědčit investory, atp.)
- Jsou schopni připravit jednoduchý prototyp
- Umí ověřit, zda návrh řešení plní stanovené cíle
- Rozumí významu iterativního designu a umí se rozhodnout, zda je třeba další iterace
- Dokáží zpracovat projekt do formy designového portfolia, odprezentovat a obhájit ho - Osnova
- Úvod do interakčního designu a jeho principy
- Formulace problému na základě poznatků z výzkumu a přerámovaní do designové výzvy
- Definice vize / záměru / cíle
- Ideační techniky
- Prototypování konceptu (nápadu, produktu, služby)
- Prototypování uživatelského rozhraní
- Uživatelské testování
- Iterativní přístup k designu
- Popis designového projektu do portfolia a jeho prezentace
- Literatura
- povinná literatura
- Tognazzini, B. (2014, March 5). First Principles of Interaction Design (Revised & Expanded). https://asktog.com/atc/principles-of-interaction-design/
- Rogers, Y., Sharp, H., & Preece, J. (2023). Interaction Design: Beyond human-computer interaction (6th ed.). John Wiley and Sons.
- Weinschenk, S. (2011). 100 things every designer needs to know about people. New Riders.
- doporučená literatura
- Cooper, A., Reimann, R., Cronin, D., & Cooper, A. (2014). About face: The essentials of interaction design (Fourth edition). John Wiley and Sons.
- McCloud, S. (2006). Making Comics: Storytelling Secrets of Comics, Manga and Graphic Novels (1st ed). Harper.
- Anderson, N. (2022a, March 1). How to get honest feedback on your designs. https://dovetail.com/blog/how-to-get-honest-feedback-designs/
- Travis, D. (n.d.). Usability Testing Bootcamp to Improve Your Site’s User Experience. Udemy. Retrieved September 11, 2023, from https://www.udemy.com/course/usability-testing/
- Warfel, T. Z. (2009). Prototyping: A practitioner’s guide. Rosenfeld Media.
- Krug, S. (2010). Rocket surgery made easy: The do-it-yourself guide to finding and fixing usability problems. New Riders.
- Kosnarová, T. (2018, October 14). UX checklist—Rozhovory & uživatelské testování. Medium. https://terezakosnarova.medium.com/ux-checklist-rozhovory-u%C5%BEivatelsk%C3%A9-testov%C3%A1n%C3%AD-398674f95dd8
- Lande, M., & Leifer, L. (2009). Prototyping to Learn: Characterizing Engineering Students’ Prototyping Activities and Prototypes. 1, 507–516.
- Conduct UX Research and Test Early Concepts. (n.d.). Coursera. Retrieved September 11, 2023, from https://www.coursera.org/learn/conduct-ux-research
- Anderson, N. (2021, September 21). How to move from qualitative data to actionable insights. https://dovetail.com/blog/qualitative-data-actionable-insights/
- Buxton, W. (2007). Sketching user experiences: Getting the design right and the right design. Elsevier/Morgan Kaufmann.
- Moggridge, B. (2007). Designing interactions. MIT Press.
- An Introduction to Conduct Usability Testing. (n.d.). Retrieved September 11, 2023, from https://www.interaction-design.org/courses/conducting-usability-testing
- How to conduct unmoderated user testing. (2022, October 7). https://dovetail.com/blog/unmoderated-user-testing/
- Houde, S., & Hill, C. (1997). What do Prototypes Prototype? In Handbook of Human-Computer Interaction (pp. 367–381). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-044481862-1.50082-0
- Gray, D., Brown, S., & Macanufo, J. (2010). Gamestorming: A playbook for Innovators, Rulebreakers, and Changemakers. O’Reilly.
- McCloud, S. (1994). Understanding Comics: The Invisible Art (Reprint). William Morrow, an imprint of Harper Collins Publishers.
- Kuniavsky, M., Goodman, E., & Moed, A. (2012). Observing the user experience: A practitioner’s guide to user research (2nd ed). Morgan Kaufmann.
- Anderson, N. (2022b, April 14). How to plan a successful remote mobile usability test. https://dovetail.com/blog/remote-mobile-usability-test/
- Kosnarová, T. (2021, October 22). Kolik vás bude stát uživatelské testování? Medium. https://terezakosnarova.medium.com/kolik-v%C3%A1s-bude-st%C3%A1t-u%C5%BEivatelsk%C3%A9-testov%C3%A1n%C3%AD-831e95699344
- Výukové metody
- Přednášky, studium dodaných a doporučených materiálů, plnění průběžných úkolů a cvičení, kontinuální práce na projektu
- Metody hodnocení
- Práce na projektu, závěrečná prezentace, popis projektu v portfoliu designéra
- Informace učitele
- Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/DESB34