DESB34 Interakční design

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Matěj Káninský, MSc. (přednášející)
Petr Kosnar (přednášející)
Mgr. Tereza Kosnarová Venerová (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Kramosilová (cvičící)
Garance
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 21/28, pouze zareg.: 0/28
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studující se seznámí s tématem interakčního designu, pochopí, čím je tato disciplína designu charakteristická a osvojí si základní principy, metody a techniky interakčního designéra. V kontextu designového procesu tento kurz vychází z fáze výzkumu a podrobně se věnuje zejména správnému nadefinování problému, ideačním technikám pro hledání možných řešení, prototypování těchto nápadů a jejich ověřováním metodami uživatelského testování. Studující pracují na individuálních projektech a kurz zakončí představením návrhu (produktu / služby / uživatelského rozhraní), který ověřili s respondenty z příslušné cílové skupiny.
Výstupy z učení
Studující po absolvování kurzu:
- Rozumí pojmu interakční design a jeho základním principům a ty umí aplikovat
- Chápou význam širšího kontextu designové výzvy (cíle služby, zamýšlené dopady)
- Umí v design procesu navázat na fázi Poznávání a Definování a dojít k ověřenému návrhu řešen
- Rozumí výhodám a nevýhodám různých typů ideačních technik a umí vybrat tu vhodnou pro konkrétní účel
- Rozumí výhodám a nevýhodám různých typů prototypů a umí vybrat ten vhodný pro konkrétní účel (např. zodpovědět výzkumnou otázku, komunikovat nápad, přesvědčit investory, atp.)
- Jsou schopni připravit jednoduchý prototyp
- Umí ověřit, zda návrh řešení plní stanovené cíle
- Rozumí významu iterativního designu a umí se rozhodnout, zda je třeba další iterace
- Dokáží zpracovat projekt do formy designového portfolia, odprezentovat a obhájit ho
Osnova
  • Úvod do interakčního designu a jeho principy
  • Formulace problému na základě poznatků z výzkumu a přerámovaní do designové výzvy
  • Definice vize / záměru / cíle
  • Ideační techniky
  • Prototypování konceptu (nápadu, produktu, služby)
  • Prototypování uživatelského rozhraní
  • Uživatelské testování
  • Iterativní přístup k designu
  • Popis designového projektu do portfolia a jeho prezentace
Literatura
    povinná literatura
  • Tognazzini, B. (2014, March 5). First Principles of Interaction Design (Revised & Expanded). https://asktog.com/atc/principles-of-interaction-design/
  • Rogers, Y., Sharp, H., & Preece, J. (2023). Interaction Design: Beyond human-computer interaction (6th ed.). John Wiley and Sons.
  • Weinschenk, S. (2011). 100 things every designer needs to know about people. New Riders.
    doporučená literatura
  • Cooper, A., Reimann, R., Cronin, D., & Cooper, A. (2014). About face: The essentials of interaction design (Fourth edition). John Wiley and Sons.
  • McCloud, S. (2006). Making Comics: Storytelling Secrets of Comics, Manga and Graphic Novels (1st ed). Harper.
  • Anderson, N. (2022a, March 1). How to get honest feedback on your designs. https://dovetail.com/blog/how-to-get-honest-feedback-designs/
  • Travis, D. (n.d.). Usability Testing Bootcamp to Improve Your Site’s User Experience. Udemy. Retrieved September 11, 2023, from https://www.udemy.com/course/usability-testing/
  • Warfel, T. Z. (2009). Prototyping: A practitioner’s guide. Rosenfeld Media.
  • Krug, S. (2010). Rocket surgery made easy: The do-it-yourself guide to finding and fixing usability problems. New Riders.
  • Kosnarová, T. (2018, October 14). UX checklist—Rozhovory & uživatelské testování. Medium. https://terezakosnarova.medium.com/ux-checklist-rozhovory-u%C5%BEivatelsk%C3%A9-testov%C3%A1n%C3%AD-398674f95dd8
  • Lande, M., & Leifer, L. (2009). Prototyping to Learn: Characterizing Engineering Students’ Prototyping Activities and Prototypes. 1, 507–516.
  • Conduct UX Research and Test Early Concepts. (n.d.). Coursera. Retrieved September 11, 2023, from https://www.coursera.org/learn/conduct-ux-research
  • Anderson, N. (2021, September 21). How to move from qualitative data to actionable insights. https://dovetail.com/blog/qualitative-data-actionable-insights/
  • Buxton, W. (2007). Sketching user experiences: Getting the design right and the right design. Elsevier/Morgan Kaufmann.
  • Moggridge, B. (2007). Designing interactions. MIT Press.
  • An Introduction to Conduct Usability Testing. (n.d.). Retrieved September 11, 2023, from https://www.interaction-design.org/courses/conducting-usability-testing
  • How to conduct unmoderated user testing. (2022, October 7). https://dovetail.com/blog/unmoderated-user-testing/
  • Houde, S., & Hill, C. (1997). What do Prototypes Prototype? In Handbook of Human-Computer Interaction (pp. 367–381). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-044481862-1.50082-0
  • Gray, D., Brown, S., & Macanufo, J. (2010). Gamestorming: A playbook for Innovators, Rulebreakers, and Changemakers. O’Reilly.
  • McCloud, S. (1994). Understanding Comics: The Invisible Art (Reprint). William Morrow, an imprint of Harper Collins Publishers.
  • Kuniavsky, M., Goodman, E., & Moed, A. (2012). Observing the user experience: A practitioner’s guide to user research (2nd ed). Morgan Kaufmann.
  • Anderson, N. (2022b, April 14). How to plan a successful remote mobile usability test. https://dovetail.com/blog/remote-mobile-usability-test/
  • Kosnarová, T. (2021, October 22). Kolik vás bude stát uživatelské testování? Medium. https://terezakosnarova.medium.com/kolik-v%C3%A1s-bude-st%C3%A1t-u%C5%BEivatelsk%C3%A9-testov%C3%A1n%C3%AD-831e95699344
Výukové metody
Přednášky, studium dodaných a doporučených materiálů, plnění průběžných úkolů a cvičení, kontinuální práce na projektu
Metody hodnocení
Práce na projektu, závěrečná prezentace, popis projektu v portfoliu designéra
Informace učitele
Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024. Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.