FF:PSB_208A Projektivní metody pro děti II - Informace o předmětu
PSB_208A Projektivní metody pro děti II
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Irena Komendová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška
Předpokládá se znalost témat a literatury předmětů: PSA 019, 036 - Vývojová psychologie I, II, PSA 053 Psychodiagnotika dětí a dospívajících. Dále se předpokládá aktivní účast na seminářích, realizace domácích úkolů a vypracování závěrečné písemné práce. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům podstatné teoretické základy psychologické diagnostiky v oblasti projektivních metod Kresba rodiny, Kresba začarované rodiny a Rorschachova metoda i základní praktickou zkušenost psychologické práce s těmito metodami prostřednictvím demonstrovaných kazuistik i kazuistik, které frekventanti pod supervizí zpracují v průběhu seminářů. Studenti získají: - úvodní a základní praktickou zkušenost s psychologickou diagnostikou prostřednictvím projektivních metod Kresba rodiny, Kresba začarované rodiny a Rorschachova metoda - seznámí se s vývojovými aspekty Rorschachovy metody v diagnostice dětí a dospívajících - praktickou zkušenost s prací s projektivní technikou s klientem - budou schopni základních diagnostických úvah a závěrů v návaznosti na další, především klinické metody (pozorování a anamnézu).
- Osnova
- Úvod:vymezení základních pojmů, klasifikace projektivních technik, projektivní techniky v dětské praxi, kritické výhrady proti projektivním technikám, vývojové aspekty Rorschachovy metody. Metody: Kresba rodiny, Kresba začarované rodiny, Rorschachova metoda.
- Literatura
- doporučená literatura
- SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 792 s. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0. info
- Krejčířová, D. (2007). Použití Rorschachovy metody u dětí. In Telerovský, R., Ženatý, J., Čermák, I. (Eds.). Rorschach a projektivní metody. Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody, 3, 51-114.
- COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Translated by Kateřina Bodnárová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 203 s. ISBN 9788026204992. info
- neurčeno
- Exner, J. E., Weiner. I. B. (1994). The Rorschach: A Comprehensive System, Volume 3: Assessment of Children and Adolescents 2nd Edition. Hoboken, New Jersey: Wiley
- DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 205 s. ISBN 9788073674151. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá jednou za dva týdny po dobu semestru (přednáška, cvičení), účast na semnářích je povinná. Předpokládá se aktivní účast, plnění domácích úkolů, diskuse na seminářích.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení předmětu (kolokvium) je nutné vypracování závěrečné písemné práce v rozsahu zhruba tří stran: - studenti písemně zpracují demonstrovanou - nebo pod supervizí vyhodnocenou jednu projektivní metodu (z výše uvedených), diagnostickým postupem, prezentovaným na seminářích (popis metody, anamnestické údaje, diagnostická úvaha - hypotéza, celkový diagnostický závěr).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Poznámka k periodicitě výuky: sudé roky.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSB_208A