Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky || Bi0951 Základy bioetiky pro biology || LF:CORE015 Bioetika I: etika života || LF:CORE021 Bioetika II: možnosti na hraně || LF:BLET051p Zdravotnická etika - přednáška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Výstupy z učení
Student bude schopen identifikovat etická dilemata v modelových kazuistikách.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi0952/01: Po 1. 3. až Pá 14. 5. Út 13:00–14:50 online_B1
Bi0952/02: Po 1. 3. až Pá 14. 5. Út 11:00–12:50 online_B5
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2025.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi0952/01: Út 10:00–11:50 C13/332, P. Chlapek, R. Veselská
Bi0952/02: Út 12:00–13:50 C13/332, P. Chlapek, R. Veselská
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2025.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi0952/01: Po 18. 2. až Pá 17. 5. Út 12:00–13:50 C13/332, P. Chlapek
Bi0952/02: Po 18. 2. až Pá 17. 5. Út 10:00–11:50 C13/332, P. Chlapek
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2025.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi0952/01: Út 10:00–11:50 C13/332, P. Chlapek
Bi0952/02: Út 12:00–13:50 C13/332, P. Chlapek
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2025.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi0952/01: Po 20. 2. až Po 22. 5. Út 10:00–11:50 C13/332, P. Chlapek
Bi0952/02: Po 20. 2. až Po 22. 5. Út 12:00–13:50 C13/332, P. Chlapek
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2025.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi0952/02: Út 11:00–12:50 C13/332, P. Chlapek
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2025.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Oškerová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi0952/01: Út 11:00–12:50 C13/332, R. Veselská
Bi0952/02: Út 13:00–14:50 C13/332, R. Veselská
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2025.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Oškerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi0952/01: Út 11:00–12:50 C13/332, R. Veselská
Bi0952/02: Út 13:00–14:50 C13/332, R. Veselská
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2025.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Oškerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi0952/01: Út 11:00–12:50 C13/332, R. Veselská
Bi0952/02: Út 13:00–14:50 C13/332, R. Veselská
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2025.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
doc. Mgr. Josef Kuře, Dr. phil. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi0952/01: Út 13:00–14:50 C13/332, R. Veselská
Bi0952/02: Út 11:00–12:50 C13/332, R. Veselská
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním, DTC testy)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2025.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
doc. Mgr. Josef Kuře, Dr. phil. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Oškerová, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi0952/01: Út 12:00–13:50 A19/118, R. Veselská
Bi0952/02: Út 14:00–15:50 A19/118, R. Veselská
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2025.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky || Bi0951 Základy bioetiky pro biology || LF:CORE015 Bioetika I: etika života || LF:CORE021 Bioetika II: možnosti na hraně || LF:BLET051p Zdravotnická etika - přednáška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Výstupy z učení
Student bude schopen identifikovat etická dilemata v modelových kazuistikách.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2025.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2023

Předmět se v období jaro 2023 nevypisuje.

Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky || Bi0951 Základy bioetiky pro biology || LF:CORE015 Bioetika I: etika života || LF:CORE021 Bioetika II: možnosti na hraně || LF:BLET051p Zdravotnická etika - přednáška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Výstupy z učení
Student bude schopen identifikovat etická dilemata v modelových kazuistikách.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2025.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2022

Předmět se v období jaro 2022 nevypisuje.

Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi0952/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Chlapek
Bi0952/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Chlapek
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky || Bi0951 Základy bioetiky pro biology || LF:CORE015 Bioetika I: etika života || LF:CORE021 Bioetika II: možnosti na hraně || LF:BLET051p Zdravotnická etika - přednáška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Výstupy z učení
Student bude schopen identifikovat etická dilemata v modelových kazuistikách.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2025.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2012 - akreditace

Údaje z období jaro 2012 - akreditace se nezveřejňují

Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
doc. Mgr. Josef Kuře, Dr. phil. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
Bi9950 Úvod do bioetiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
Osnova
  • 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
  • 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
  • 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
  • 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
  • 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
  • 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
  • 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
  • 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
  • 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
  • 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
  • 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
  • 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
  • PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2025.

Bi0952 Bioetika - seminář

Přírodovědecká fakulta
jaro 2011 - akreditace
Rozsah
0/2/1. online předmětová diskuse. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
doc. Mgr. Josef Kuře, Dr. phil. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Předpoklady
Bi9950 Bioetika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2025.