Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky || Bi0951 Základy bioetiky pro biology || LF:CORE015 Bioetika I: etika života || LF:CORE021 Bioetika II: možnosti na hraně || LF:BLET051p Zdravotnická etika - přednáška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů - Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, N-MBG)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen identifikovat etická dilemata v modelových kazuistikách.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející) - Garance
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi0952/01: Po 1. 3. až Pá 14. 5. Út 13:00–14:50 online_B1
Bi0952/02: Po 1. 3. až Pá 14. 5. Út 11:00–12:50 online_B5 - Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů - Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, N-MBG)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející) - Garance
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi0952/01: Út 10:00–11:50 C13/332, P. Chlapek, R. Veselská
Bi0952/02: Út 12:00–13:50 C13/332, P. Chlapek, R. Veselská - Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů - Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, N-MBG)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející) - Garance
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi0952/01: Po 18. 2. až Pá 17. 5. Út 12:00–13:50 C13/332, P. Chlapek
Bi0952/02: Po 18. 2. až Pá 17. 5. Út 10:00–11:50 C13/332, P. Chlapek - Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů - Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející) - Garance
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi0952/01: Út 10:00–11:50 C13/332, P. Chlapek
Bi0952/02: Út 12:00–13:50 C13/332, P. Chlapek - Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů - Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející) - Garance
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi0952/01: Po 20. 2. až Po 22. 5. Út 10:00–11:50 C13/332, P. Chlapek
Bi0952/02: Po 20. 2. až Po 22. 5. Út 12:00–13:50 C13/332, P. Chlapek - Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů - Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi0952/02: Út 11:00–12:50 C13/332, P. Chlapek
- Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů - Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Oškerová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi0952/01: Út 11:00–12:50 C13/332, R. Veselská
Bi0952/02: Út 13:00–14:50 C13/332, R. Veselská - Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů - Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Oškerová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi0952/01: Út 11:00–12:50 C13/332, R. Veselská
Bi0952/02: Út 13:00–14:50 C13/332, R. Veselská - Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů - Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Oškerová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi0952/01: Út 11:00–12:50 C13/332, R. Veselská
Bi0952/02: Út 13:00–14:50 C13/332, R. Veselská - Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24 - Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
doc. Mgr. Josef Kuře, Dr. phil. (přednášející) - Garance
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi0952/01: Út 13:00–14:50 C13/332, R. Veselská
Bi0952/02: Út 11:00–12:50 C13/332, R. Veselská - Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24 - Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním, DTC testy)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
doc. Mgr. Josef Kuře, Dr. phil. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Oškerová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi0952/01: Út 12:00–13:50 A19/118, R. Veselská
Bi0952/02: Út 14:00–15:50 A19/118, R. Veselská - Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24 - Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2024
Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky || Bi0951 Základy bioetiky pro biology || LF:CORE015 Bioetika I: etika života || LF:CORE021 Bioetika II: možnosti na hraně || LF:BLET051p Zdravotnická etika - přednáška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů - Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, N-MBG)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen identifikovat etická dilemata v modelových kazuistikách.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2023
Předmět se v období jaro 2023 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky || Bi0951 Základy bioetiky pro biology || LF:CORE015 Bioetika I: etika života || LF:CORE021 Bioetika II: možnosti na hraně || LF:BLET051p Zdravotnická etika - přednáška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů - Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, N-MBG)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen identifikovat etická dilemata v modelových kazuistikách.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2022
Předmět se v období jaro 2022 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi0952/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Chlapek
Bi0952/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Chlapek - Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky || Bi0951 Základy bioetiky pro biology || LF:CORE015 Bioetika I: etika života || LF:CORE021 Bioetika II: možnosti na hraně || LF:BLET051p Zdravotnická etika - přednáška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Výuka seminární skupiny bude realizována pouze v případě, že se do skupiny zapíše 9 až 12 studentů - Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, N-MBG)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen identifikovat etická dilemata v modelových kazuistikách.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2012 - akreditace
Údaje z období jaro 2012 - akreditace se nezveřejňují
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
doc. Mgr. Josef Kuře, Dr. phil. (přednášející) - Garance
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- Bi9950 Úvod do bioetiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24 - Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-BI)
- Obecná biologie (program PřF, B-BI)
- Systematická biologie a ekologie (program PřF, B-BI)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je rozvíjet základní teoretické poznatky z oblasti bioetiky. V průběhu výuky si studenti dle svého zájmu připraví prezentace kazuistik na zvolená témata včetně analýzy etické argumentace, tyto kazuistiky pak budou diskutovány na semináři v rámci studijní skupiny. Součástí kursu je i online předmětová diskuse, v níž budou studenti analyzovat modelové kazuistiky prezentované vyučujícími.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R)
- 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin)
- 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace)
- 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA)
- 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody)
- 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity)
- 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence)
- 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÁ DIAGNOSTIKA (genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním)
- 9. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ PRO NEMEDICÍNSKÉ ÚČELY (forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika)
- 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty)
- 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka)
- 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost)
- Literatura
- doporučená literatura
- MURPHY, Timothy F. Case studies in biomedical research ethics. 1st ed. Cambridge: MIT Press, 2004, xvii, 340. ISBN 0262134373. info
- PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics : accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, 2004, xviii, 470. ISBN 0072829354. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve dvou formách: 1) diskusní semináře (2 h týdně), do nichž si studenti sami budou připravovat prezentace kazuistik k jednotlivým tématům (harmonogram bude upřesněn na začátku semestru; 2) online předmětová diskuse (1 h týdně), kde budou studenti diskutovat kazuistiky prezentované vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní participace studentů na diskusních seminářích i v online předmětové diskusi. Předmět je ukončen kolokviem.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Bi0952 Bioetika - seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2011 - akreditace
- Rozsah
- 0/2/1. online předmětová diskuse. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
doc. Mgr. Josef Kuře, Dr. phil. (přednášející) - Garance
- prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. - Předpoklady
- Bi9950 Bioetika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)