PřF:XS150 Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
XS150 Pedagogická psychologie
Přírodovědecká fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Bielik, DiS., B.A. (cvičící) - Garance
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 17:00–17:50 G2,02003
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
XS150/02: Út 16:00–16:50 G2,02003 - Předpoklady
- Absolvování předmětu Základy psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 75/80, pouze zareg.: 0/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80 - Mateřské obory/plány
- Učitel informatiky a správce sítě (program FI, N-UCI)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je nabídnout studentům širokou škálu témat v oblasti pedagogické psychologie. Podpořit studenty, aby porozuměli psychologickým základům učení, výchovy a vyučování.
- Výstupy z učení
- Studenti porozumí hlavním pojmům vztažených k disciplíně pedagogická psychologie. Studenti porozumí psychologickým základům učení a naučí se využívat psychologických poznatků při vyučování žáků. Studenti dokážou rozlišovat mezi individuálními zvláštnostmi žáků a využívat tuto dovednost v procesu výuky. Studenti se naučí využívat poradenské podpory ve školách.
- Osnova
- Témata pedagogické psychologie, hlavní cíle, úkoly, pojmy. Teorie a druhy učení, reflektivní učení. Význam reflexe a sebereflexe. Motivace k učení. Emočně-kognitivní infrastruktura výukového procesu. Jak konkrétní aspekty výukového prostředí mohou podpořit proces učení a celkový psychický rozvoj studentů? 4 vrstvy emočně kognitivní infrastruktury Styly učení a autoregulace. Učitel jako člen školního týmu. Pedagogicko-psychologická diagnostika, školní poradenství a školní psychologie. Školní úspěšnost, osobnostní a intelektové faktory. Nadaný žák. Klima školní třídy, řízení třídy, subkultury v dospívání.
- Literatura
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 239 stran. ISBN 9788073677558. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 9788073677251. info
- STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vydání druhé. Praha: Portál, 2009, 636 stran. ISBN 9788073676384. info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Školní psychologie v České republice po roce 1989. Československá psychologie. Praha, 2008, LII, č. 5, s. 480-492. ISSN 0009-062X. URL info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 1. vyd. Brno: Paido, 2005, 70 s. ISBN 80-7315-115-4. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
- PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- Výukové metody
- Prezenční výuka.
Participace studentů v semináři, skupinové diskuze, flip class. - Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích - plnění konkrétních drobných úkolů v průběhu celého semestru.
Smysluplné a poučené příspěvky v diskuzním fóru (min. 5 příspěvků za semestr ke konkrétním tématům souvisejícím s aktivitami na semináři).
Závěrečná účast na minikonferenci s prezentací posteru na zadané téma. Kritéria pro hodnocení posteru jsou specifikována v samostatném dokumentu v učebních materiálech. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2025/XS150