PřF:Z9012 Pedag. praxe ze zeměpisu 2 - Informace o předmětu
Z9012 Pedagogická praxe ze zeměpisu 2
Přírodovědecká fakultajaro 2014
- Rozsah
- 3 týdny. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Vladimír Herber, CSc. (cvičící)
- Garance
- RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- Z9001 Ped. praxe ze zeměpisu 1 || Z9010 Pedag. praxe ze zeměpisu 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-EB)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-GK)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-CH)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-MA)
- Cíle předmětu
- Praktický předmět uskutečňovaný na školách za plného provozu, je zaměřen na praktické vedení výuky zeměpisu s kontrolou přítomného pedagoga. Zahrnuje 10 vyučovacích hodin náslechů a 10 vyučovacích hodin výstupů. Předpokládá obsahovou znalost geografie, její vzdělávací aplikaci v návaznosti na vzdělávací program, osnovy zeměpisu a lokální geografické kurikulum.
- Osnova
- Praktický předmět uskutečňovaný na školách za plného provozu, je zaměřen na praktické vedení výuky zeměpisu s kontrolou přítomného pedagoga. Zahrnuje 10 vyučovacích hodin náslechů a 10 vyučovacích hodin výstupů. Předpokládá obsahovou znalost geografie, její vzdělávací aplikaci v návaznosti na vzdělávací program, osnovy zeměpisu a lokální geografické kurikulum.
- 1. Provoz školy, pedagogická dokumentace
- 2. Výuka zeměpisu na škole - gymnázium, ZŠ, osnovy
- 3. Vybavení pro výuku zeměpisu - učebna, kabinet,okolí školy
- 4. Styly vedení výuky zeměpisu
- 5. Příprava vedení výuky zeměpisu
- 6. Vlastní výuka zeměpisu
- 7. Proces učení, jeho kontrola a inovace
- 8. Sebereflexe vedení výuky zeměpisu
- 9. Kurikulární kontext
- 10.Vedení pedagogické dokumentace
- Literatura
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 66 s. ISBN 8070677937. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 223 s. ISBN 8072544748. info
- Výukové metody
- Praktická výuka - náslechy a vlastní pedagogické výstupy ve výuce na střední škole ppodle vlastního výběru studenta.
- Metody hodnocení
- Pedagogická praxe je ukončena zápočtem na základě hodnocení pedagoga příslušné školy v Záznamu o průběhu pedagogické praxe a vedoucím učitelem praxe.
- Informace učitele
- http://www.sci.muni.cz/NW/STUD/ped_praxe/
Hodnotí se pedagogická dokumentace - náslechy, přípravy na výuku, vedení výuky, proces učení, sebereflexe. Vychází se rovněž z hodnocení pedagogem, který byl přítomen ve výuce. Vychází se z rámcového vzdělávacího programu, resp. geografických vzdělávacích standardů, v současnosti podle osnov vyučovacího předmětu zeměpis na středních školách, doporučuje se i výuka v 6.-9. roč. ZŠ ( 50%). Rozebírá se zevrubně postup ve výuce, jeho obsah, způsob vedení a hlavně výsledky procesu učení žáků. Důležitá je sebereflexe spočívají v sebekritickém pohledu na vlastní výkon s uvedením žádoucích změn. Preferuje se vyváženost znalostí a dovedností, rozhodující je způsobilost vést výuku zeměpisu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
praxi lze vykonat jako souvislou nebo průběžnou na vybrané střední škole. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2014/Z9012