Z0150 Geografický seminář a terénní studie

Přírodovědecká fakulta
podzim 2002
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. (cvičící)
Garance
RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Alois Hynek, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z0150/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Z0150/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Předpoklady
Z0012 Vedení geografické výuky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Příprava geografů-pedagogů na vedení semináře ze zeměpisu na středních školách jako volitelného předmětu, potenciálně i pro integrovanou výuku na školách ( přírodovědní, společenskovědní, ekologickou/environmentální). Předmět pro přípravu k maturitě a studium geografie na vysokých školách prohlubující znalosti, dovednosti a způsobilost žáků v geografii. Důraz na projektové pojetí geografického vzdělávání, seminární formu výuky/učení, kontakt s realitou současného světa, hodnota geografie a lidské hodnoty.
Osnova
  • 1. Současný svět, globalizace, česká situace 2. Vývoj geografického myšlení 3. Geografické informace, GIS, tematická kartografie 4. Individuální/skupinová/společenská pozice geografie 5. Reflexivní vymezení geografie a její sociální konstrukce 6. Fyzickogeografický obraz Země 7. Kultury, kulturní krajiny Země 8. Světové hospodářství a politika 9. Lokální geografie ? geografické projekty, terénní geografie 10. Česká republika ? regiony a regionální rozvoj 11. Environmentální témata, krajinná ekologie prakticky, trvalá udržitelnost 12. Geografický projekt, SWOT analýza 13. Seminární práce, maturita ze zeměpisu
Informace učitele

Výstupní znalosti, dovednosti a způsobilost:

Profesní kvality geografa-pedagoga pro vedení zeměpisného semináře na střední škole prohlubujícího učební předmět zeměpis. Geografické obsahové znalosti a dovednosti, osnovy středoškolského předmětu, zeměpis ve vzdělávací perspektivě. Pedagogická způsobilost vedení seminární výuky, personální rozvoj, anticipace proměn současného světa a geografie.Aktivní prosazování změn současné sociální konstrukce geografie, překonávání encyklopedismu, empirismu praktickými aplikacemi přehledové a projektové geografie.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, jaro 2000, podzim 2010 - akreditace, jaro 2001, podzim 2001, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.