PřF:Z0012 Vedení geografické výuky - Informace o předmětu
Z0012 Vedení geografické výuky
Přírodovědecká fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- RNDr. Vladimír Herber, CSc. (přednášející)
Mgr. Gabriela Petříková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- Z7011 Geografické kurikulum
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-UCZ) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je příprava studentů na profesní dráhu učitele zeměpisu na střední škole, popř. i na víceletém gymnáziu.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu je student schopen:
-volit strategie vedení výuky, styl, řešení problémových situací
-použít tradiční i nové vyučovací metody a formy v GV
-plánovat vyučovací hodiny, jejich obsah a postupy
-hodnotit žáky, prověřovat znalostí a dovedností, používat standardní testy, vytvářet otázky k maturitě
-aktivizace žáků, klást důraz na učení a participaci
-sebekritické reflexe vedení výuky, plánování, inovace, personální rozvoj
-organizovat projektové výuky/učení, terénní práce, sociální interview
-skupinového učení, debaty, vedení besed a zájmových kroužky - Osnova
- 1. Výuka a učení v geografickém vzdělávání, cíle geografického vzdělávání
- 2. Vybavení, pomůcky, školní kabinet a učebna
- 3. Využívání masmédií, Internetu a jiných informačních zdrojů, jejich kritická interpretace
- 4. Strategie vedení výuky, styl, řešení problémových situací
- 5. Plánování vyučovací hodiny, obsah a postupy
- 6. Hodnocení žáků, prověřování znalostí a dovedností, standardní testy, maturita
- 7. Role kartografie v geografickém vzdělávání, školní mapy a atlasy, mapování
- 8. Aktivizace žáků, důraz na učení, participace
- 9. Projektová výuka/učení, terénní práce, sociální interview
- 10. Skupinové učení, debaty, besedy, kroužky
- 11. Sebekritická reflexe vedení výuky, plánování, inovace, personální rozvoj
- 12. Mezinárodní charta geografického vzdělávání, učební osnovy
- 13. Svět v pohybu a proměny geografie
- Literatura
- LAMBERT, David a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. 2nd ed. New York, N.Y.: Routledge, 2010, xxiii, 455. ISBN 9780415437868. info
- Aspects of teaching secondary geography : prespectives on practice. Edited by Maggie Smith. 1st pub. London: RoutledgeFalmer, 2002, ixx, 361. ISBN 0415260868. info
- Teaching geography in secondary schools : a reader. Edited by Maggie Smith. 1st publ. London: RoutledgeFalmer, 2002, xx, 330 s. ISBN 0-415-26079-5. info
- http://www.hawaii.edu/hga/Standard/Standard.html
- VALENTA, Václav a Vladimír HERBER. Maturita ze zeměpisu :otázky a testy k přípravě na maturitu a přijímací zkoušky na VŠ. 2. upr. a rozš. vyd. Praha: Česká geografická společnost, 2004, 127 s. ISBN 80-86034-57-7. info
- MARADA, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání: certifikovaná metodika : www.eGeografie.cz. Praha, Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, 103 s.
- Plans for revision of the 1992, CGE Charter on Geographical Education, http://igu-cge.tamu.edu/cgecharter2005.pdf
- Výukové metody
- Přednášky, diskuse a plnění zadaných samostatných úkolů, mikrovýstupy.
- Metody hodnocení
- kolokvium hodnotí 12 příprav na vyučovací hodinu geografie a 3 mikrovýstupů
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/Z0012