Z0012 Vedení geografické výuky

Přírodovědecká fakulta
jaro 2008
Rozsah
1/2/0. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. (přednášející)
Garance
RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Alois Hynek, CSc.
Rozvrh
St 10:00–10:50 Z2,01032
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Z0012/01: St 11:00–12:50 Z2,01032, A. Hynek
Předpoklady
Z7011 Geografické kurikulum
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Geograf-pedagog je připravován především pro výuku geografie na středních školách, ale základním typem školy, na níž vede výuku geografie je víceleté gymnázium. Zvláštní pozornost je věnována obchodním akademiím a odborným školám s výukou geografie (cestovní ruch, ekologie/životní prostředí aj.) Výuka navazuje na profilovou přípravu v geografických disciplinách a předchází praktické výuce na školách ? pedagogické praxi.
Osnova
  • 1. Výuka a učení v geografickém vzdělávání, cíle geografického vzdělávání 2. Vybavení, pomůcky, školní kabinet a učebna 3. Využívání masmédií, Internetu a jiných informačních zdrojů, jejich kritická interpretace 4. Strategie vedení výuky, styl, řešení problémových situací 5. Plánování vyučovací hodiny, obsah a postupy 6. Hodnocení žáků, prověřování znalostí a dovedností, standardní testy, maturita 7. Role kartografie v geografickém vzdělávání, školní mapy a atlasy, mapování 8. Aktivizace žáků, důraz na učení, participace 9. Projektová výuka/učení, terénní práce, sociální interview 10. Skupinové učení, debaty, besedy, kroužky 11. Sebekritická reflexe vedení výuky, plánování, inovace, personální rozvoj 12. Mezinárodní charta geografického vzdělávání, učební osnovy 13. Svět v pohybu a proměny geografie
Literatura
  • LAMBERT, David a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. 1st pub. London: Routledge, 2000, xxiii, 479. ISBN 0415156769. info
  • Aspects of teaching secondary geography : prespectives on practice. Edited by Maggie Smith. 1st pub. London: RoutledgeFalmer, 2002, ixx, 361. ISBN 0415260868. info
  • Teaching geography in secondary schools : a reader. Edited by Maggie Smith. 1st publ. London: RoutledgeFalmer, 2002, xx, 330 s. ISBN 0-415-26079-5. info
  • http://www.hawaii.edu/hga/Standard/Standard.html
  • VALENTA, Václav a Vladimír HERBER. Maturita ze zeměpisu :otázky a testy k přípravě na maturitu a přijímací zkoušky na VŠ. 2. upr. a rozš. vyd. Praha: Česká geografická společnost, 2004, 127 s. ISBN 80-86034-57-7. info
  • KÜHNLOVÁ, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha: Karolinum, 1999, 145 s. ISBN 8071849952. info
  • KÜHNLOVÁ, Hana. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 55 s. ISBN 8071843768. info
Informace učitele

Výstupní znalosti, dovednosti a způsobilost:

Znalost geografie současného světa, Evropy, České republiky, místního regionu především na typologické úrovni s respektem k proměnám, globalizaci, konfliktům, ale také k možnostem, jež nabízí např. idea trvalé udržitelnosti. Profesní kvality pro vedení výuky, výchovy založené na psychologii učení, hodnotách demokratické společnosti, pedagog jako manažer. Sebevzdělávání, kontakt s inovacemi ve vzdělávání, překonávání encyklopedičnosti ve výuce, praktická geografie pro občana.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.