PřF:ZD121 Kap. z pedogeogr. a biogeogr. - Informace o předmětu
ZD121 Vybrané kapitoly z pedogeografie a biogeografie
Přírodovědecká fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Martin Culek, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Zdeněk Máčka, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: pro studenty doktorského studijního programu - Mateřské obory/plány
- Fyzická geografie (angl.) (program PřF, D-GR4) (2)
- Fyzická geografie (program PřF, D-GR4) (2)
- Cíle předmětu
- Biogeografická část je věnována především regionální biogeografii. Ve větší míře se věnuje mapovým podkladům, zkušenostem s nimi, jejich přednostem i nedostatkům. Další část předmětu je zaměřena na některé opomíjené stránky biogeografie lokálního měřítka. Na závěr je pro kontrast zařazen příklad biogeografické a krajinné problematiky ostrova v polosuchých tropech. Studenti si tak rozšíří svoje znalosti z biogeografie a ekologie o některé speciální problémy, které však zároveň mají uplatnění i v ostatních geografických disciplinách.
Pedogeografická část předmětu se věnuje několika dílčím, úžeji zaměřeným tématům, dále rozvíjejícím nebo doplňujícím poznatky ze základní přednášky pedogeografie. Tematicky se jedná o okruhy zaměřené na půdní klasifikace, metody hodnocení kvality půdy, degradaci půdy erozí, chemické znečištění půd a paleopedologii. Výukové výstupy a získané dovednosti studentů jsou následující:
- budou schopni vysvětlit rozdíly mezi světovými a národními půdními klasifikacemi;
- vyjmenovat a vysvětlit indikátory kvality půdy;
- vysvětlit podsatu nejpoužívanějších modelů eroze půdy;
- identifikovat hlavní zdroje chemického znečištění půd. - Osnova
- Rozdíl mezi geobiocenologickou a fytocenologickou klasifikací vegetace (nelekejte se, dá se to). Geobotanické a Fytogeografické členění ČR. Silvi-geografické členění ČR a Biogeografické členění ČR. Biogeografická a příbuzná členění Evropy. Nové biogeografické členění světa dle IUCN. Biota extrémních mikrostanovišť v ČR. Případová studie biogeografie tropického ostrova Sokotra (Jemen)
- Pedogeografie 1. Mezinárodní půdní klasifikace (WRB, US Soil taxonomy), jejich vývoj a posledním inovace, prezentováno je porovnání jednotlivých klasifikací navzájem a jejich konfrontace s národním klasifikačním systémem TKSP.
- 2. Hodnocení zdraví půdy, indikátory kvality lesních a zemědělských půd v ČR.
- 2. Degradace půdního pokryvu se zřetelem na půdní erozi.
- 3. Procesy kontaminace půdy chemickými látkami, xenobiotika v půdách.
- 4. Paleopedologie, změny půdotvorných faktorů během kvartéru, staré půdy na území ČR.
- Literatura
- ZLATNÍK, A.: Přeheld skupin typů geobiocénů původně lesních a křovinných v ČSSR. In: Zprávy geografického ústavu ČSAV, Vol. 3-4. Brno 1976. Str. 55-64.+tabulka
- BUČEK, A., LACINA, J.: Geobiocenologie II. 240 s. MZLU v Brně. 1999.
- MORAVEC, Jaroslav. Fytocenologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1994, 403 s. ISBN 8020004572. info
- CHYTRÝ, Milan, Tomáš KUČERA a Martin KOČÍ. Katalog biotopů České republiky. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny, 2001, 307 s. ISBN 80-86064-55-7. URL info
- MIKYŠKA, R. et al. (1968-1972): Geobotanická mapa ČSSR. 1. České země. Vegetace ČSSR. Soubor map 1:200 000. Academia. Praha.
- NEUHÄUSLOVÁ, Zdenka, Jaroslav MORAVEC, Milan CHYTRÝ, Jiří SÁDLO, Kamil RYBNÍČEK, Jiří KOLBEK a Jaroslav JIRÁSEK. Mapa potenciální přirozené vegetace České republiky. Průhonice: Botanický ústav AV ČR, 1997, 1 s. info
- NEUHÄUSLOVÁ, Zdenka, Denisa BLAŽKOVÁ, Vít GRULICH, Miroslava HUSOVÁ, Milan CHYTRÝ, Jan JENÍK, Jaroslav JIRÁSEK, Jiří KOLBEK, Zdeněk KROPÁČ, Vojen LOŽEK, Jaroslav MORAVEC, Karel PRACH, Kamil RYBNÍČEK, Eliška RYBNÍČKOVÁ a Jiří SÁDLO. Mapa potenciální přirozené vegetace České republiky. Textová část. Praha: Academia, 1998, 341 s. ISBN 80-200-0687-7. info
- Květena České republiky. Edited by Bohumil Slavík - Slavomil Hejný - Jindřich Chrtek - Pavel Tomšovic. 2. vyd. Praha: Academia, 1997, 557 s. ISBN 8020006435. info
- Květena České socialistické republiky. Edited by Slavomil Hejný - Bohumil Slavík - Jindřich Chrtek - Pavel Tomšovic. Vyd. 1. Praha: Academia, 1988, 557 s. info
- PRŮŠA, Eduard. Přirozené lesy České republiky. 1. vyd. Praha: Ministerstvo lesního hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu ČR ve Státním zemědělském nakladatelství, 1990, 246 s. ISBN 8020900950. info
- CULEK, Martin, Vít GRULICH a Dalibor POVOLNÝ. Biogeografické členění České republiky. Praha: Enigma, 1996, 347 s. 1. ISBN 80-85368-80-3. info
- CULEK, Martin, Antonín BUČEK, Vít GRULICH, Pavel HARTL, Antonín HRABICA, Jan KOCIÁN, Štěpán KYJOVSKÝ a Jan LACINA. Biogeografické členění České republiky. II. díl. 1. vyd. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2005, 589 s. Biogeografické členění ČR, svazek 2. ISBN 80-86064-82-4. info
- CULEK, Martin a Vít GRULICH. Biogeografické členění ČR. 2010. info
- HENDRYCH, Radovan. Fytogeografie. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 220 stran. info
- CULEK, Martin. Typologie niv České republiky. In Obnova ekologických funkcí břehových a doprovodných porostů - revitalizace ekosystémů niv. 1. vyd. Praha: Ministerstvo životního prostředí ČR, 2007, s. 7-57, 50 s. ISBN 978-80-7212-467-1. info
- ADOLT, Radim, Antonín BUČEK, Martin CULEK, HABROVÁ HANA, Pavel KLVAČ, Jaroslav KOBLÍŽEK, Kamil KRÁL, Petr MADĚRA a Jindřich PAVLIŠ. Tvorba ekologické sítě a agrolesnická, výchovná a kulturní východiska trvale udržitelného rozvoje ostrova Socotra (Jemenská republika). 1. vyd. Brno: Mendlova zemědělská a lesnická univerzita, 2004, 126 s. info
- HILLEL, Daniel. Introduction to environmental soil physics. Amsterdam: Elsevier, 2004, xvi, 494. ISBN 0123486556. info
- BRADY, Nyle C. a Ray R. WEIL. The nature and properties of Soils. 13th ed. Upper Saddle River: Prentice-Hall, 2002, xvi, 960 s. ISBN 0-13-016763-0. info
- NĚMEČEK, Jan, Miroslav KUTÍLEK a Libuše SMOLÍKOVÁ. Pedologie a paleopedologie. Vydání 1. Praha: Academia, 1990, 546 stran. ISBN 8020001530. info
- Výukové metody
- Přednášky probíhají ve čtyřhodinových blocích jednou za 14 dní. První 2 hodniny každého bloku jsou věnovány pedogeografii, další dvě biogeografii.Součástí přednášek je i půldenní exkurze do blízkého okolí Brna.
- Metody hodnocení
- Zkouška je klasická ústní, v délce cca 20 min s možností přípravy. Oba přednášející zkoušejí svoji část, známka vzniká dohodou zkoušejících.
- Informace učitele
- Povinnost navštěvovat výuku samozřejmě není, ale vzhledem k tomu, že se z poloviny jedná přednášky k novým tématům a literatura k nim neexistuje nebo je obtížně dostupná, tak účast velmi doporučuji. Navíc soudím, že se většinou jedná o zajímavé informace a dlouhodobě získávané osobní zkušenosti. Máte-li někdo o něco specifického biogeografického větší zájem, můžeme se domluvit na zařazení dané problematiky do předmětu. M. Culek
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2009/ZD121