Představení studijního programu
Zajímá vás problematika životního prostředí? Láká vás mezioborovost na pomezí biologie a chemie? Díky studiu programu Životní prostředí a zdraví, který je v České republice zcela jedinečný, se dobře zorientujete v komplexních environmentálních problémech. A odhalíte jejich souvislosti, příčiny, následky i řešení.
V předmětech, které vedou vynikající odborníci, se seznámíte s vlastnostmi jednotlivých složek životního prostředí i s problematikou zhoršování jejich kvality a znečištění. Dále se dozvíte, jak se v prostředí chovají toxické látky a jaké jsou jejich účinky na zdraví člověka, lidskou společnost, ostatní živé organismy, přírodní společenstva i celé ekosystémy.
Kromě zajímavé teorie vás čeká i praktická výuka – zúčastníte se seminářů, laboratorních praktik, terénních cvičení i exkurzí.
Na případových studiích se prostřednictvím příběhů naučíte samostatně řešit problémy a propojovat zdánlivě abstraktní znalosti s reálnými výzvami. Získáte také důležité přenositelné dovednosti, jako je práce s informacemi a daty, jejich analýza a kritické hodnocení, interpretační, prezentační a komunikační dovednosti, schopnost vědecké diskuze a příprava odborného textu.
Zlepšíte i své jazykové kompetence. Zejména pak v anglickém jazyce, se kterým se budete setkávat při výuce i čtení odborné literatury.
Při studiu vám bude sloužit špičkově vybavené výzkumné a výukové zázemí. K dispozici budete mít například výzkumné centrum RECETOX zaměřené na výzkum toxických látek v prostředí. Do výzkumných aktivit tohoto pracoviště se přitom zapojíte už během studia.
Čeká vás celá řada zajímavých oblastí a výzkumných otázek, kterým se můžete věnovat. Zjistíte například:
- V čem jsou nebezpečné účtenky z obchodu, zpomalovače hoření nebo impregnační nátěry?
- Může smartphone či tablet kontaminovat vaše vnitřní prostředí?
- Proč ryby v řekách mění pohlaví?
- Jaké dopady na životní prostředí a zdraví lidí má vysoká spotřeba pesticidů v zemědělství?
- Co je uhlíková stopa a jaké technologie ji mohou mít negativní?
- Jak se měří stres a co je to hnědý tuk?
- Jak spočítat pravděpodobnost výskytu závažných onemocnění?
Studijní program vás připraví k samostatné odborné práci v oblasti hodnocení a regulace znečištění životního prostředí a souvisejících dopadů na člověka a ekosystémy. A to nejen v podmínkách České republiky, ale i v kontextu Evropy a globalizovaného světa.
Vzhledem k rostoucí degradaci životního prostředí s negativním dopadem na zdraví člověka a ekosystémů je taková odbornost v současné společnosti velice žádaná.
Je studium programu pro vás?
Opovězte si na tyto otázky:
- Máte pozitivní vztah k přírodním vědám, zejména k biologii a chemii?
- Zajímá vás problematika životního prostředí?
- Chcete ve své budoucí profesi přispět k řešení environmentálních problémů?
- Vnímáte mezioborové znalosti a přístupy jako pozitivum?
Pokud ano, pak je studium tohoto programu pro vás ideální volbou.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Cílem bakalářského studijního programu „Životní prostředí a zdraví“ je vzdělávat studenty k hlubokému a komplexnímu porozumění dopadům životního prostředí (ŽP) na zdraví člověka a ekosystémů, přičemž zdravím je myšleno nejen fyzické zdraví jedince, ale souhrn dalších potřeb, které ŽP naplňuje. Program je zaměřen na přípravu vysokoškolsky vzdělaných odborníků schopných integrovat interdisciplinární znalostí biologických a chemických disciplín a dobře se orientujících v komplexních environmentálních problémech a jejich souvislostech, příčinách, následcích a řešeních na různých úrovních. Zvláštní pozornost je věnována kontaminaci jednotlivých složek ŽP toxickými látkami a souvisejícím přímým i nepřímým vlivům těchto látek na kvalitu prostředí a lidského života. Svým interdisciplinárním pojetím a důrazem na pochopení chemické a biologické podstaty environmentálních problémů a jejich dopadů je studijní program v podmínkách VŠ vzdělávání v ČR jedinečný.
V předmětech vedených vynikajícími odborníky se studenti seznámí s vlastnostmi jednotlivých složek ŽP, jejich možnou degradací a kontaminací, chováním toxických látek v prostředí a jejich účinky na zdraví člověka a celou lidskou společnost, na ostatní živé organismy, přírodní společenstva a celé ekosystémy. Vzdělávací cíle programu kladou důraz na rozvoj jak teoretických znalostí, tak praktických dovedností studentů formou série seminářů, laboratorních praktik, terénních cvičení a exkurzí. Na případových studiích se formou „příběhů“ studenti naučí samostatně řešit problémy a propojit zdánlivě „abstraktní“ znalosti s reálnými výzvami. Celkově bude podporována a rozvíjena schopnost studentů uvažovat nad problémy na pomezí oborů a integrovat znalosti různých disciplín do komplexního pohledu. Studentům pro jejich rozvoj slouží špičkově vybavená výzkumná a výuková infrastruktura centra RECETOX a během studia jsou zapojováni do výzkumných aktivit tohoto centra. Studenti získají také důležité přenositelné dovednosti, jako je práce s informacemi a daty, jejich analýza a kritické hodnocení, interpretační, prezentační a komunikační dovednosti, schopnost vědecké diskuse, příprava odborného textu a jazykové kompetence (angličtina). Kontakt s praxí je zajištěn formou seminářů za účasti zvaných expertů, exkurzemi a stážemi studentů přímo v praxi. Díky síti spolupracujících zahraničních univerzit se studentům programu otvírá široká nabídka možných stáží v zahraničí.
Studijní program připraví studenty k samostatné odborné práci v oblasti hodnocení a regulace znečištění ŽP a souvisejících dopadů na člověka a ekosystémy nejen v podmínkách ČR ale v kontextu Evropy a globalizovaného světa. Absolventi budou mít unikátní mezioborové vzdělání na pomezí biologie a chemie a umožňující výbornou orientaci v problémech environmentálních, toxikologických, ekotoxikologických, environmentálně-chemických a epidemiologických. Vzhledem k rostoucí degradaci ŽP s negativním dopadem na zdraví člověka a ekosystémů, je odbornost absolventů programu v současné společnosti velice žádaná. Program je vhodný pro všechny motivované studenty, kteří mají pozitivní vztah k přírodním vědám, zejména biologii a chemii, zajímají se o problematiku ŽP a chtějí ve své budoucí profesi přispět k řešení environmentálních problémů. Studijní program je také nejlepší přípravou na vstup do navazujících magisterských programů zaměřených na toxikologii, ekotoxikologii, environmentální chemii, environmentální epidemiologii a příbuzné obory.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- aplikovat v praxi teoretické a praktické znalosti biologických oborů (biologie a fyziologie rostlin, živočichů a člověka, mikrobiologie, genetiky, molekulární biologie, ekologie) s hlubokým porozuměním mechanismům a souvislostem
- aplikovat v praxi teoretické a praktické znalosti chemických disciplín (organická, anorganická, analytická a fyzikální chemie, biochemie) s hlubokým porozuměním principům a mechanismům
- aplikovat základní experimentální metody těchto disciplín a obsluhovat relevantní přístrojové vybavení pro studium konkrétních zadaných problémů, správně interpretovat získané výsledky, formulovat a diskutovat závěry
- o orientovat se v současných komplexních environmentálních problémech, jejich souvislostech, příčinách, následcích a diskutovat možná řešení s mezioborovým a holistickým přístupem
- využít v praxi znalosti o složkách prostředí, jejich degradaci a znečištění, o osudu látek v prostředí (environmentální chemie) a jejich účincích na organismy včetně člověka (toxikologie a ekotoxikologie) s porozuměním principům a mechanismům
- o porozumět komplexním vztahům mezi složkami životního prostředí a organismy, prostředím a polutanty a polutanty a živými organismy včetně člověka, od úrovně jedince či druhu, po úroveň populace, ekosystému a celé společnosti
- provést samostatně odběry vzorků ŽP, analýzy jejich vlastností a obsahu kontaminantů, testy toxicity a ekotoxicity, základní vyšetření funkcí lidského organismu a všechny výsledky správně interpretovat
- naplánovat a realizovat biologické, chemické, toxikologické, ekotoxikologické a environmentálně-chemické experimenty a studie včetně návrhu vhodných metod, statisticky analyzovat, interpretovat a prezentovat výsledky
- samostatně vyhledávat, zpracovávat, syntetizovat a kriticky analyzovat odborné informace z různých zdrojů
- o kombinovat a integrovat výše uvedené multi-oborové znalosti a dovednosti při analýze reálných komplexních environmentálních problémů, posuzování jejich dopadů na člověka a ekosystémy na lokální i globální úrovni a hledání řešení
- Uplatnění absolventa
Jako absolvent budete mít široké mezioborové znalosti a praktické dovednosti z oblasti chemického znečištění životního prostředí a jeho důsledků pro zdraví lidí a ekosystémů.
Budoucím zaměstnavatelům budete moci nabídnout nejen rozsáhlé znalosti biologie, chemie a environmentální problematiky, ale též škálu praktických dovedností od provádění laboratorních a terénních postupů po schopnost kritického myšlení, práci s odbornými informacemi a statistickou analýzu dat.
Uplatnění najdete zejména jako mezinárodně konkurenceschopní odborníci na chování a účinky chemických látek v životním prostředí, toxicitu a ekotoxicitu.
Uplatníte se například v průmyslovém sektoru, vodohospodářství, zemědělství, potravinářství, zdravotnickém sektoru, ve vědě a výzkumu, regionální samosprávě a státní správě.
Zkrátka kdekoli, kde je třeba řešit nakládání s chemickými látkami, jejich regulaci, odpadové hospodářství, ochranu životního prostředí, environmentální management, ochranu veřejného zdraví, prevenci a související legislativu.
Typickými pracovními činnostmi, na něž vás studium připraví, jsou:- kvalifikované odběry vzorků vody, půdy a ovzduší
- chemické, fyzikální a biologické analýzy přírodních vzorků – vody, půdy, ovzduší, bioty
- experimentální testování toxicity a ekotoxicity
- hodnocení, schvalování a kontrola pesticidů, hnojiva veterinárních léčiv
- odborné posuzování vlivu chemických látek na ekosystém a hodnocení dopadů průmyslu, zemědělství, dopravy a osídlení na životní prostředí
- příprava politik, strategií a legislativ pro ochranu životního prostředí
- vzdělávací činnost v environmentální výchově
- hodnocení a odstraňování environmentálních rizik
- provádění a hodnocení sanací kontaminovaných míst.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Na Masarykově univerzitě došlo k celouniverzitnímu konsensu na pravidlech pro tvorbu studijních programů, které zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů. Pravidla pro tvorbu studijních programů byla schválena ve stejnojmenné směrnici MU (Směrnice MU č. 11/2017: Pravidla pro tvorbu studijních programů) a vymezují šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studium podle dvou hlavních studijních plánů,
- plán na dostudování (určen pouze studentům z obdobného studijního oboru, kterému zaniká akreditace).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který slouží jako komplementární doplněk hlavního studijního plánu jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Do kontaktu s praxí se dostanete na seminářích se zvanými experty i na exkurzích do míst, jako jsou observatoř Českého hydrometeorologického ústavu Košetice, čistírny odpadních vod, akreditované analytické a ekotoxikologické laboratoře a další.
Nebo přímo na individuálních praktických stážích, například v analytických laboratořích resortů, v komerčních laboratořích nebo na odděleních environmentálního managementu v průmyslu. Vybírat si ale můžete i ze široké nabídky stáží v zahraničí, a to díky naší síti zahraničních univerzit, se kterými spolupracujeme.
- Cíle kvalifikačních prací
Bakalářská práce musí ukázat, že je student schopen se orientovat v zadaném tématu, aktivně vyhledávat a analyzovat relevantní informace a kvalitně je zpracovat do podoby písemné práce. Práce odpovídá klasické odborné publikaci. Musí být psána srozumitelně, logicky a přehledně, spisovným jazykem a stylisticky funkčním a jednotným stylem.
Práce může být založena na zpracování dostupných informací o aktuálním problému, na terénním měření, laboratorních experimentech nebo kombinaci všeho uvedeného. Může jít o práci vyhodnocující novým způsobem data získaná či publikovaná někým jiným. V případě bakalářských prací není podmínkou a kritériem originálnost výsledků, významný přínos pro vědu nebo následná publikovatelnost, ale originální zpracování. Pokud je práce postavena na literární rešerši a nebudou získávána vlastní data, důraz musí být kladen na kritickou re-analýzu, reorganizaci či meta analýzu dostupných dat a informací.
Text musí obsahovat citace literatury, odkud byly zásadní informace čerpány. Citují se zejména definice, teze, nové poznatky, konkrétní výsledky, číselné údaje a převzaté obrázky. Bakalářská práce by měla čerpat zejména ze zahraničních recenzovaných časopisů a obsahovat nejméně 20-30 citovaných literárních zdrojů. Celkový rozsah práce je minimálně 30 stran. Formální požadavky jsou specifikovány na celofakultní úrovni Opatřením děkana 5/2014 (http://www.sci.muni.cz/NW/predpisy/od/OD-2014-05.pdf) a existuje též doporučená šablona (http://www.sci.muni.cz/NW/STUD/SablonyPraci/Sablona_word(docx).docx)
- Návaznost na další studijní programy
Po bakalářském studijním programu Životní prostředí a zdraví můžete pokračovat ve stejnojmenném navazujícím magisterském studiu nebo budete připraveni pro vstup do příbuzných magisterských programů, jako jsou například Matematická biologie, Bioanalytika, Chemoinformatika a bioinformatika, Analytická chemie a další programy zaměřené na:
- toxikologii
- ekotoxikologii
- environmentální chemii
- environmentální epidemiologii.