BARBOVSCHI, Monica a Bianca FIZESAN. Closing the gap, are we there yet? Reflections on the persistence of second-level digital divide among adolescents in Central and Eastern Europe. In Massimo Ragnedda, Glenn Muschert. MUSCHERT, Glenn a Massimo RAGNEDDA. The Digital Divide: Social Inequality and the Internet in International Perspective. 1. vyd. Oxon: Routledge. s. 179-192. first edition, one volume. ISBN 978-0-415-52544-2. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Closing the gap, are we there yet? Reflections on the persistence of second-level digital divide among adolescents in Central and Eastern Europe.
Autoři BARBOVSCHI, Monica (642 Rumunsko, garant, domácí) a Bianca FIZESAN (642 Rumunsko).
Vydání 1. vyd. Oxon, The Digital Divide: Social Inequality and the Internet in International Perspective, od s. 179-192, 14 s. first edition, one volume, 2013.
Nakladatel Routledge
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Itálie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW This book provides an in-depth comparative analysis of inequality and the stratification of the digital sphere.
Kód RIV RIV/00216224:14230/13:00067533
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-0-415-52544-2
UT WoS 000326814600013
Klíčová slova anglicky digital divide; internet
Štítky digital divide, digital inclusion, Eastern Europe, youth
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 18. 2. 2019 12:16.
Anotace
Although the divides in Internet access seem to have diminished, there are still significant differences in terms of the digital skills the young users possess (Hargittai, 2002). Drawing upon the data collected in the EU Kids Online II project, the present chapter investigates the differences in digital competencies and self-confidence of teenagers in four countries in Central and Eastern Europe: Romania, Hungary, Bulgaria and Poland. Building on a conflict perspective which emphasizes how Internet use, understood like a package of particular knowledge and skills, plays an important role in maintaining inequalities (Witte & Mannon, 2009), our study showed that parental background accounts for differences in their own use of internet but also in the digital skills of their children. Moreover, the results showed that adult patterns of internet use reproduce rather than challenge class advantages or disadvantages that parents pass on their children. Finally, children-specific differentiations of use contribute to the deepening of the divides.
Návaznosti
EE2.3.20.0184, projekt VaVNázev: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 01:55