JANÍK, Tomáš, Tereza ČEŠKOVÁ, Miroslav JANÍK, Marcela JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR, Jiří HAVEL, Zora SYSLOVÁ, Petra VYSTRČILOVÁ, Irena BUDÍNOVÁ a Tomáš GILL. Situace začínajících učitelů v mateřských a základních školách: zpráva z výzkumu mezi absolventy Pedagogické fakulty MU. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 39 s.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Situace začínajících učitelů v mateřských a základních školách: zpráva z výzkumu mezi absolventy Pedagogické fakulty MU
Název anglicky The situation of beginning teachers in kindergartens and primary schools: a research report among graduates of the Faculty of Education, MU
Autoři JANÍK, Tomáš, Tereza ČEŠKOVÁ, Miroslav JANÍK, Marcela JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR, Jiří HAVEL, Zora SYSLOVÁ, Petra VYSTRČILOVÁ, Irena BUDÍNOVÁ a Tomáš GILL.
Vydání 1. vydání. Brno, 39 s. 2020.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Účelové publikace
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky začínající učitel;mateřská škola;základní škola;absolenti učitelsví;reflexe studia učitelství
Klíčová slova anglicky early career teacher;kindergarten;primary school;graduates of teaching;reflection on the study of teaching
Změnil Změnil: Mgr. Miroslav Janík, Ph.D., učo 183873. Změněno: 8. 2. 2021 14:14.
Anotace
Začínající učitelé jsou perspektivní, avšak zranitelnou profesní skupinou, neboť se po nástupu do praxe mnohdy potýkají s řadou nesnadno řešitelných problémů. A právě proto se profesní situace začínajících učitelů mateřských a základních škol stala předmětem výzkumu řešeného na Pedagogické fakultě MU. Na základě kombinace kvantitativního a kvalitativního šetření bylo zjištěno, že svoji připravenost vnímají absolventi zejména v oblasti práce ve výuce, nicméně cítí se být nepřipraveni na práci se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami. Slabší připravenost vnímají v oblasti spolupráce a komunikace s rodiči a mají značné problémy, pokud musí vyučovat na jiném stupni školy, něž pro který byli připravováni. Pro fakulty vzdělávající učitele z toho vyplývá, že by měly v kurikulu učitelství napříč všemi stupni školy posílit v oblasti psychologie dítěte, psychodidaktiky a inkluzivní pedagogiky a že by měla být posílena komunikační průprava budoucích učitelů, a to zejména k aktérům, jako jsou rodiče.
Anotace anglicky
Beginning teachers are a promising but vulnerable professional group, as they often face several difficult problems while entering their teaching practice. And that is why the professional situation of beginning kindergarten and primary school teachers has become the subject of research solved at the Faculty of Education, MU. Based on a combination of quantitative and qualitative research, it was found that graduates feel prepared especially in teaching, however, they feel unprepared to work with students with special educational needs. They perceive that they are not prepared for cooperation and communication with parents and have significant problems if they have to teach at a different school level than they studied. For faculties of education, this means that they should strengthen child psychology, psychodidactics, and inclusive pedagogy in the teaching curriculum across all levels of the school and that communication training for future teachers should be strengthened, especially for actors such as parents.
Návaznosti
CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006952, interní kód MUNázev: Rozvoj procesu pregraduálního vzdělávání na PdF MU: důkladnou přípravou k dobré praxi (Akronym: 3P)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Rozvoj procesu pregraduálního vzdělávání na PdF MU: důkladnou přípravou k dobré praxi, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 03:27